• Home
  • V1
  • Leads
  • America Today op de Europese kaart

America Today op de Europese kaart

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Italië was niet zo’n succes, maar in België gaat het des te beter en ook Luxemburg staat op de planning van de Nederlandse retailketen America Today. Dit jaar opende het bedrijf acht winkels en ook volgend jaar heeft het bedrijf de intentie

voor acht winkelopeningen in Europa. Het bedrijf wil zich meer profileren als een internationaal merk en daar hoort ook een webshop bij.

Deze week

wordt de vijfde winkel in Amsterdam geopend. In het voorjaar werden stores geopend in de hoofdwinkelstraat van Utrecht en de Rotterdamse Koopgoot. Ook opende America Today onlangs de deuren in Brussel, Knokke, Breda en Hasselt. Voor 2012 wordt de internationale uitbreiding doorgezet met de opening van acht nieuwe winkels, onder meer in de stad Luxemburg. Het doel: over vijf jaar honderd America Today filialen in Europa. Momenteel zijn dat 57 winkels in Nederland, België en Frankrijk.

Anderhalf jaar geleden maakte de modeketen een uitstapje naar Italië; een winkel in Udine en een winkel in Bergamo. “Het afgelopen jaar hebben we die winkels weer gesloten,” vertelt Nina van Lith, marketingmanager bij America Today. “Het was een test, maar het ging niet zoals we gehoopt hadden. Dat lag onder andere aan de locaties van de winkels. We merken dat wanneer we een winkel openen in een studentenstad, dichtbij een campus, de verkoop goed loopt. Dan zitten we tussen onze doelgroep.”

America Today wil zich meer profileren als internationaal merk. Van Lith houdt zich als marketing manager – verantwoordelijk voor de conceptbewaking en alle marketingactiviteiten – bezig met het behalen van dit doel. “De laatste tijd zijn we bezig geweest met het opnieuw in kaart brengen van America Today. Daar kwam uit dat vooral de collectie in de ‘college style’ heel belangrijk is. We willen ons nu internationaal met die stijl op de kaart zetten.”

Ook het plan de campagne voor een webshop ligt klaar; volgens Van Lith essentieel als je je wilt profileren als internationaal merk. Een nieuwe website moet in maart 2012 de lucht in gaan, en niet veel later ook de online winkel. “Als de interne organisatie daar ook klaar voor is.”

De retailketen verkoopt voornamelijk het eigen, private label, genaamd America Today. In 1989, het jaar waarin drie vrienden de eerste winkel aan de Sarphatistraat in Amsterdam openden, was het bedrijf nog gericht op de verkoop van de beste Amerikaanse labels voor de laagst mogelijke prijs. In 2006 nam Roland Kahn, eigenaar van Coolcat en Wonder Woman, een meerderheidsbelang in het bedrijf. De vorige algemeen directeur van America Today, Theo Houtman, vertelde vorig jaar aan FashionUnited dat de switch van het bedrijf, waarbij de nadruk op het eigen label kwam te liggen, de redding was geweest. “We mogen trots zijn op het feit dat een keten die zwaar verliesgevend was – en geen visie of concept had – nu een eigen label en een eigen gezicht heeft. We hebben er een duidelijk concept van gemaakt en het weer op de kaart gezet.”

America Today