• Home
  • V1
  • Leads
  • Amazon werkt aan luxe modeshop

Amazon werkt aan luxe modeshop

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Amazon, 's wereld grootste online retailer, werkt aan een nieuwe webshop voor kleding en schoenen. De focus komt te liggen op het hogere segment waarin concurrenten zoalshet Britse Net-a-porter en het Italiaanse Yoox veel succes boeken.

Volgens de Financial Times is Amazon momenteel software specialisten en grafisch ontwerpers aan het recruiteren om de webshop te bouwen. Een webshop die - zo wordt beloofd - het winkelen op internet voorgoed moet veranderen.

Het is niet voor het eerst dat Amazon een stap naar online modeverkoop zet. In 2002 werd 'Ruby' gelanceerd met online merkwinkels van onder meer Gap, Nordstrom, Foot Locker en Guess, inmiddels hebben deze retailers hun eigen webshops opgebouwd. In 2006 nam Amazon het goedlopende Shopbop over, dat hippe merken als Sass and Bide en Juicy Couture online aanbiedt. Van recenter datum zijn de overname van de schoenenwebshop Zappos.com en de lancering van de schoenen- en accessoiresite Endless.com.
Via Amazon.com wordt ook nog steeds kleding verkocht van diverse bekende merken en retailers zoals 7 For All Mankind, Calvin Klein, Levi's en ook American Apparel, Mango en Bebe. Bij Amazon wordt de kleding echter nog vrij droog en kil gepresenteerd terwijl consumenten anno 2010 gewend zijn dat zij kleding online uitgebreid kunnen bekijken op meerdere foto's, uitvergrotingen en zelfs video's.

De stap volgt kort op een soortgelijke zet van veiligsite eBay die de vernieuwde modesite fashion.ebay.com presenteerde met speciale functies voor een 'rijker en visueel aantrekkelijke shopping experience'. Iets dergelijks is voor Amazon dus geen overbodige luxe.

De verwachtingen voor verkoop van kleding via internet zijn bovendien hoog gespannen. Forrester Research berekende dat de online omzet van kleding en schoenen in de VS vorig jaar met 17 procent is gestegen naar 27,3 miljard dollar. Het Amerikaanse onderzoeksbureau verwacht dat dit bedrag in 2014 zal zijn opgelopen tot 45 miljard dollar. Online verkoop was in 2009 goed voor 6 procent van de totale retailomzet in de VS. Dit percentage zal de komende jaren waarschijnlijk verder toenemen naar ongeveer 12 procent in 2013.

Amazon