• Home
  • V1
  • Leads
  • Adidas wil minder producten

Adidas wil minder producten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het afgelopen jaar was het beste jaar uit de geschiedenis van het sportmerk Adidas. Maar het bedrijf uit Duitsland wil harder groeien en gaat daarom flink schrappen in de collectie. Topman Herbert Hainer vertelt in een interview met de

Frankfurter Allgemeine Zeitung dat 25 procent van de collectie zal verdwijnen. Want concurrent Nike moet overtroffen worden.

46.8

97 artikelen heeft Adidas momenteel in het assortiment. En dat is - ondanks dat de Olympische Spelen in Londen deze zomer het aantal artikelen heeft doen stijgen - veel te veel, zo vindt Herbert Hainer, CEO van het sportmerk. “We hebben gewoon te veel artikelen op voorraad. We moeten daarom de producten waar de marges en volumes van te klein zijn, schrappen. Logistiek zijn die producten niet de moeite waard,” zegt Heiner tegen de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Zo’n 25 procent van de collectie zal daarom moeten verdwijnen. Een deel maakt plaats voor nieuwe collecties, voor jonge mensen. Zoals Adidas Neo, volgens eigen zeggen een frisse lijn van schoeisel en kleding, met onder andere speciale collecties van David Backham.

Volgens Hainer is 20 procent van de producten momenteel goed voor 80 procent van de omzet. Helemaal niet zo gek, vindt Ronald van Hove, marketingdocent aan TMO, de hogeschool voor modemanagement. Zo zei hij eerder tegen FashionUnited dat deze 80/20-regel, de Wet van Parento naar een Italiaanse econoom, ervoor zorgt dat het assortiment compleet wordt en dat deze tevens de positionering van een merk ondersteunt. Daar ziet hij voordelen voor webshops. “Je kunt als webwinkelier oneindig veel mode-items aanbieden, die maar weinig worden verkocht, soms maar vijftien keer per jaar. Dat klinkt niet heel aantrekkelijk, maar het gaat dan wel om meer dan honderdduizend artikelen per jaar. Stel dat deze producten een gemiddelde waarde van 10 euro hebben, dan hebben we het over een omzet van 15 miljoen euro.”

Online vormt dan ook een onderdeel van het nieuwe plan van Adidas. Dit jaar moet 40 procent van de inkomsten gegenereerd worden door middel van virtuele verkoop. In 2013 moet dat 60 procent zijn. Ook moet het productieproces versneld worden en moet er meer gereageerd worden op nieuwe trends.

De Adidas Group, met ook de merken Reebok en Taylormade, boekte over 2011 een winststijging van 18 procent naar 671 miljoen euro. De omzet groeide van elk merk, in elk segment en in elk continent. In totaal rapporteerde Adidas over 2011 een omzet van 13,3 miljard euro, 13 procent meer dan een jaar eerder. Met deze cijfers is de Adidas Group goed op weg met zijn strategische plan Route 2015 om de jaaromzet binnen vijf jaar 45 tot 50 procent te laten groeien naar 17 miljard euro en concurrent Nike voorbij te streven.

Adidas