• Home
  • V1
  • Leads
  • Adidas ondanks tegenslagen op weg naar recordjaar

Adidas ondanks tegenslagen op weg naar recordjaar

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Dalende koopkracht in China? Adidas heeft er niets van gemerkt. De omzet van de sportgoederenfabrikant in het Aziatische land steeg in de eerste negen maanden van 2012 30 procent naar 1,2 miljard euro.

De

forse omzetgroei in China gaf ook de totale omzet een flinke boost. Over de eerste negen maanden van het lopende boekjaar steeg de omzet van Adidas 14 procent naar 11,5 miljard euro. De nettowinst steeg 22 procent naar 798 miljoen euro.

Naast China rapporteerde Adidas ook een forse omzetgroei van 25 procent in Oost-Europa. In Azië en Latijns-Amerika nam de omzet respectievelijk met 17 procent en 10 procent toe. In West-Europa presenteerde Adidas bescheiden met een omzetplus van 5 procent en in Noord-Amerika kon het bedrijf profiteren van gunstige wisselkoersen. De omzet in het land steeg 15 procent in lokale wisselkoersen; gecorrigeerd met het verschil van wisselkoersen steeg de omzet 5 procent.

In eigen winkels rapporteerde het sportconcern een omzetgroei van 16 procent dankzij dubbelcijferige groei van zowel Adidas als Reebok winkels. In winkels die langer dan een jaar open zijn, nam de omzet met 9 procent toe. De omzet in het wholesale kanaal groeide met 4 procent minder hard.

Volgens Herbert Hainer, CEO van Adidas, is het bedrijf met deze ‘indrukwekkende cijfers’ wederom op weg naar een recordjaar. Maar de 10 procent omzetgroei over 2012 die het bedrijf eerder voorspeelde, is nu verminderd naar een ‘hoge enkelcijferige groei’ vanwege een lagere omzetverwachting van Reebok. Een belangrijk contract met een American football club loopt af en Reebok is met de ijshockeysector, waarvoor het merk de officiële sponsor is, verwikkeld in een geschil over inkomsten.

De reorganisatie van Reebok India zal ook lichte druk uitoefenen op de winst. Eerder dit jaar kwam een miljoenenfraude binnen het voormalige management van Adidas Group India aan het licht. Onlangs besloot de sportgigant een nieuwe start te maken in het land. Onder leiding van Claus Heckerott, de nieuwe managing director, wordt het aantal Reebok vestigingen in India teruggebracht van 900 tot 300. Adidas heeft daarvoor 70 miljoen euro uitgetrokken. De franchisefilialen, waar er momenteel ongeveer zeshonderd van zijn, moeten de winstgevendheid van het merk garanderen.

Foto's: Adidas by Stella McCartney

Adidas
Reebok