• Home
  • V1
  • Columns
  • ‘Verzendkosten niet kostendekkend’

‘Verzendkosten niet kostendekkend’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De verzendkosten die online retailers rekenen over een bestelling, zijn vrijwel nooit kostendekkend.

Dat stelt Gino van Ossel van de Belgische Vlerick Business School, zo meldt Retailnews.nl.

Gemiddeld besteden e-tailers 20 procent van alle kosten aan de verzending en retouren van producten. Het terugsturen van kleding en schoenen kost bijvoorbeeld vijf tot tien euro, terwijl de verzendkosten en afhandeling in werkelijkheid het dubbele kosten.

Ook zijn er webshops die geen geld in rekening brengen voor verzend- en/of retourkosten, zoals Wehkamp, H&M en Zalando. Laatstgenoemde ziet de extra kosten niet als last, zo zegt een woordvoerder tegen het Financieele Dagblad. “Online retail heeft gewoon een andere kostenstructuur dan traditionele retail. Gratis retouren passen bovendien in onze visie op e-commerce,” aldus de Duitse webshopgigant.

Zalando verstuurde vorig jaar ruim 12 miljoen pakketten, waarvan ongeveer de helft wordt teruggestuurd. Bij Wehkamp ligt dat percentage op 40 procent, aldus logistiek directeur Jurrie Jan Bruins. Volgens Bruins past de klant ook in fysieke winkels veertien artikelen voor hij er één koopt. “Wij bieden mensen de mogelijkheid om dat in de huiskamer te doen.”

De bedrijven zijn wel op zoek naar manieren om het aantal retouren te verlagen. Zo meldt Wehkamp op het moment van een bestelling bijvoorbeeld dat bepaalde merken klein of juist groot vallen. Volgens Van Ossel zijn er ook veel webshops die werken met een software die erop wijst wanneer klanten onwenselijk gedrag vertonen. “Als een klant elke keer maat 41 houdt en de rest terugstuurt, zegt zo’n bedrijf de derde keer dat dat gebeurt gewoon dat maat 42 en 43 niet meer voorradig zijn,” aldus de expert.

Wehkamp
Zalando