• Home
  • V1
  • Columns
  • Uniqlo opent twee winkels in Bangladesh

Uniqlo opent twee winkels in Bangladesh

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Japanse fast fashion retailer Uniqlo heeft twee winkels in de

Bengaalse hoofdstad Dhaka geopend. Het is een ongebruikelijke zet, omdat Bangladesh van oorsprong een sourcing land is en er tot dusverre geen internationale modeketens in het land aanwezig zijn.

Uniqlo is in Bangladesh een samenwerking aangegaan met de Bengaalse Grameen Bank en investeert 4,6 miljoen dollar in het land. De Japanse retailer omschrijft de samenwerking met de micro-crediteur als een 'sociale zakelijke onderneming' en is van plan de opbrengsten uit de winkels in Bangladesh te herinvesteren. "We willen innovatieve ontwerpen en mode leveren aan de middenklasse hier en hebben plannen om nog meer winkels te openen in diverse steden, waardoor er meer banen worden gecreëerd," zei Yukihiro Nitta, CEO van Grameen Uniqlo, in een interview met Reuters.

Volgens een woordvoerder van Uniqlo is het assortiment gericht op de Bengaalse markt. "We verkopen geen Uniqlo producten, maar Grameen Uniqlo. Deze producten zijn meer gericht op de lokale markt, verkrijgbaar voor tussen de 200 en 1000 yen (2 tot 10 dollar)." Een t-shirt uit het assortiment zal 20 tot 30 procent meer kosten dan in de lokale markt, meldt het bedrijf op zijn website, maar rekent erop dat de groeiende middenklasse iets meer zal willen betalen voor betere kwaliteit.

Uniqlo heeft vooralsnog de mondiale veiligheidsovereenkomst niet getekend, en heeft daarvoor veel kritiek gekregen. Het initiatief werd opgestart na de instorting van de fabriek in het Rhana Plaza. De keten wilde de veiligheid van de fabrieken in Bangladesh zelf inspecteren, heeft het gezegd. Deze openingen zijn dus behoorlijk geladen en worden met veel belangstelling gevolgd.
Bangladesh
Uniqlo