Dankzij de succesvolle verkoop van WK voetbalschoenen en nationale teamshirts boekte de Duitse sportgigant

minder verlies dan analisten aanvankelijk hadden voorspeld. De brutowinst daalde met 60 procent naar 12,6 miljoen euro, terwijl de nettowinst met 76 procent afnam naar 4,2 miljoen. Analisten hadden 10,2 miljoen euro brutowinst voorspeld, en 3,6 miljoen euro nettowinst. Als gevolg stegen de aandelen op woensdagochtend met 1,7 procent.

De omzet daalde met 5,8 procent naar 652,2 miljoen euro, maar steeg met 0,6 procent zonder de effecten van wisselkoersen meegerekend. Volgens Puma steeg de omzet van kleding, die ruim eenderde van de totaalomzet vertegenwoordigt, met 6,2 procent naar 241 miljoen euro, dankzij grote vraag naar replica's van de teamshirts van Italië, Chili en de Afrikaanse teams tijdens het WK. Na een mislukte poging een modieuze richting in te slaan met het assortiment, probeert Puma zijn reputatie als sportbedrijf te herstellen. Zo heeft het vanaf volgend seizoen Nike vervangen als producent van de shirts van de Britse voetbalclub Arsenal.

Om het beoogde doel te halen zal Puma zijn grootste marketingcampagne ooit inzetten. De campagne, waar atleten als sprinter Usain Bolt, voetballer Mario Balotelli en golfpro Rickie Fowler aan meedoen, zal tot aan de Olympische Spelen van 2016 lopen.

Puma verwacht dat de omzet in het lopende boekjaar vlak blijft en dat de bruto- en nettowinst met respectievelijk 5 procent en 3 procent zullen stijgen.
 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN