• Home
  • V1
  • Columns
  • Prada prognose behoudend ondanks groei H1

Prada prognose behoudend ondanks groei H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Prada SpA heeft een sterke eerste helft van het jaar achter de rug,

met een winststijging van 7,6 procent naar 308,2 miljoen euro en een omzetstijging van 11,7 procent naar 1,73 miljard euro. Toch is de Italiaanse modegroep terughoudend over het tweede halfjaar, gezien de onzekerheid van de markt die in augustus al effect had op de omzet. Als gevolg daalden de aandelen met 0,7 procent op de beurs in Hongkong.

De groei in de eerste helft van het lopende boekjaar werd gegenereerd door een forse omzet in Azië en Australië, in Noord en Zuid Amerika en in de eigen winkels. De omzet steeg in alle regio's en ook de operationele marges verbeterden.

De omzet uit eigen winkels steeg in de eerste helft met 15,7 procent naar 1,42 miljard euro. Aan het eind van deze periode telde de groep 491 winkels, waarvan er in het laatste jaar 77 nieuwe vestigingen zijn bijgekomen. De retailomzet steeg als gevolg met 83 procent, terwijl de omzet uit groothandelsactiviteiten met 3,3 procent daalde door de selectieve strategie die de groep de afgelopen paar jaar hanteert.

In Azië en Australië, met name China, steeg de omzet met 17,9 procent. De regio vertegenwoordigt 37 procent van de totaalomzet. In Japan groeide de omzet met 16,4 procent, hoewel de zwakke Yen de omzetcijfers negatief beïnvloedde. In Noord en Zuid Amerika steeg de omzet met 13,4 procent. Europa realiseerde een omzetstijging van 5,6 procent.

Het Prada merk groeide met 14,3 procent, terwijl Miu Miu de omzet met een bescheiden 4,4 procent zag toenemen. Volgens Donatello Galli, CFO van Prada SpA, heeft dit vooral te maken de merkbekendheid en de strategie voor groei, die 'tijd neemt, vooral in deze marktomstandigheden', liet hij weten in een gesprek met analisten. Wel zei hij dat MiuMiu's ready-to-wear momenteel harder groeide dan bij Prada.

Het schoenenmerk Church's groeide met 5,4 procent, maar Car Shoe zag een omzetdaling van 33 procent, voornamelijk als gevolg van de afname van het groothandelskanaal. Volgens Galli concentreert het bedrijf zich momenteel liever of de grotere merken.
Prada