Hoewel de omzet bij Belgische webwinkels het voorbije

jaar met 17 procent gestegen is, blijft het online winkelaanbod achter. België telt ongeveer 5000 webwinkels. Sectororganisatie BeCommerce verwacht dat daar dit jaar ongeveer 1000 zullen bijkomen. Dat is fors minder dan de 22.000 webwinkels die bijvoorbeeld in Nederland actief zijn.

België is geen typisch postorderland, stelt BeCommerce directeur Marc Périn. Consumenten zijn hier minder vertrouwd met verkoop op afstand. Volgens hem blijft het aanbod daarom achter. Echter, de Belgische consument vindt nu steeds vaker de weg naar webshops in Nederland en Frankrijk.

Belgische webwinkels hebben in 2009 een gezamenlijk omzet gerealiseerd van 1,6 miljard euro. BeCommerce verwacht dat de omzet van de Belgische webwinkels dit jaar met 15 procent zal stijgen. Muziek en film zijn de meest populaire producten, maar ook kleding en schoenen werden vaker online gekocht. Het is niet bekend hoeveel Belgische consumenten bij buitenlandse webshops hebben besteed.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN