• Home
  • V1
  • Columns
  • Omzet PPR stijgt 15,1 procent in Q1

Omzet PPR stijgt 15,1 procent in Q1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Dankzij de uitstekende prestaties van luxemerken als Gucci, Yves Saint Laurent en Bottega

Veneta is de omzet van het Franse modeconcern PPR in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar met 15,4 procent gestegen naar 3,26 miljard euro. Gekeken naar winkels die langer dan een jaar open zijn, rapporteerde PPR een omzetstijging van 7,9 procent.

De luxemerken die onder PPR vallen, waaronder Balenciaga, Alexander McQueen en Stella McCartney, zijn de motor achter de stevige omzetgroei. Gezamenlijk rapporteerden zij een omzetstijging van 29,1 procent naar 1,46 miljard euro. Met name in opkomende markten doen luxemerken het goed. Op dit moment behaalt PPR 37 procent van de totale omzet uit activiteiten in opkomende markten. Ook in Europa moet het luxeconcern het met name hebben van toeristen uit deze landen. CFO Jean-Marc Duplaix zei in een verklaring dat 60 procent van de omzet in West-Europese Gucci winkels afkomstig is van de verkoop aan Chinese toeristen.

Sportmerk Puma presteerde het afgelopen kwartaal minder goed. Hoewel de omzet van Puma steeg met 6,1 procent naar 820,9 miljoen euro, daalde de winst met 5 procent maar 74 miljoen euro. Naar eigen zeggen viel de winst lager uit door de moeilijke economische situatie in Europa. Om de komende kwartalen meer omzet te halen, wil Puma zijn schoenenportfolio gaan vernieuwen. “Puma’s huidige collectie en prijzen kwamen niet geheel overeen met consumentenverwachtingen,” aldus Duplaix.

Opvallend is dat de omzetgroei in China van minder dan 10 procent ‘gemiddeld’ uitkwam in vergelijking met de groeicijfers elders in Azië. “De Chinese markt is een uitdaging,” zei Franz Koch, CEO van Puma, daarover. “De markt wordt overspoeld met inventarisatie van de lokale concurrenten.”

De topman gaf aan te verwachten dat de winst van Puma zich in het tweede kwartaal gaat hervatten. In die periode zijn ook de Olympische Spelen in Londen, waarvoor Puma de Jamaicaanse 100 meter goud titelverdediger Usain Bolt en zijn teamgenoten sponsort. Cadella Marley, Bob Marley’s oudste dochter, heeft het Jamaicaanse uniform ontworpen.

Alexander McQueen
Balenciaga
Bottega Veneta
Gucci
PPR
Puma
Stella McCartney
Yves Saint Laurent