• Home
  • V1
  • Columns
  • Omzet H&M daalt ook in februari

Omzet H&M daalt ook in februari

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Modeketen H&M heeft voor de vijfde maand op rij een daling van de vergelijkbare

omzet gerapporteerd. In februari daalde de omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn 3 procent. Dat meldt Reuters.

In een verklaring laat de Zweedse retailer weten de tegenvallende omzet te wijten aan de negatieve kalendereffecten van het schrikkeljaar. In 2012 zat er een extra dag in februari, dit jaar eindigde de maand op 28 februari waardoor het modebedrijf een dag omzet misliep.

H&M werd naar eigen zeggen ook het slachtoffer van tegenvallende consumentenbestedingen in Europa. In tegenstelling tot concurrent Inditex – die dankzij agressieve expansie in Azië de tegenvallende verkoopcijfers in Europa kan compenseren – zijn de meeste winkels van H&M gevestigd in Europa.

De totale omzet, inclusief nieuwe winkels, steeg wel met 5 procent naar 28,5 miljard Zweedse kronen (3,4 miljard euro). Toch bleef ook dat resultaat onder verwachting. Analisten hadden de een totale omzetgroei namelijk op 7 procent geraamd.

Als reactie op de tegenvallende omzetcijfers maakt H&M vandaag bekend dit jaar te willen focussen op (online) uitbreiding in China en de Verenigde Staten. Met de vorige week gelanceerde nieuwe modelijn & Other Stories wil de modeketen zijn concurrentiepositie verder versterken ten opzichte van rivaal Inditex.

H&M