• Home
  • V1
  • Columns
  • ModeUnie wint beroep om sperperiode tegen Inno

ModeUnie wint beroep om sperperiode tegen Inno

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

ModeUnie heeft in hoger beroep gelijk gekregen in een

langlopende procedure tegen winkelketen Inno. De brancheorganisatie is van mening dat Inno de Belgische wet heeft overtreden door kortingen aan te kondigen tijdens de sperperiode van 15 november 2007 tot 2 januari 2008. De winkelketen vindt daarentegen dat de sperperiode in strijd is met de Europese wetgeving.

Het Hof van Beroep van Antwerpen is het eens met de aanklacht van ModeUnie en legt Inno een verbod op om tijdens de sperperiode kortingen aan te kondigen, op straffe van een dwangsom van 500 euro per inbreuk en per afzonderlijk te koop aangeboden artikel waarvoor een prijsvermindering wordt aangekondigd of gesuggereerd tijdens de sperperiode.

Inno stuurde in de winter van 2007 brieven aan klanten die eerder met een kredietkaart een aankoop deden. Het warenhuis kondigde hierin aan dat klanten korting kregen als ze opnieuw met kredietkaart betaalden, tijdens de sperperiode en op vertoon van de brief.

Tijdens de sperperiode, de maand die voorafgaat aan de tweejaarlijkse uitverkoop, mogen winkeliers in kleding, schoenen of lederwaren geen kortingen aankondigen of suggereren. Winkeliers mogen wel individuele kortingen geven. Een verkoper mag bijvoorbeeld aan een goede klant vertellen dat deze aan de kassa korting krijgt, maar dit mag niet op systematische wijze gebeuren. Bovendien geldt de laagste prijs tijdens de sperperiode, als referentieprijs tijdens de uitverkoop. Een uitzondering vormen de zogenaamde koppelverkopen, zoals twee voor de prijs van één, of korting bij aankoop van twee items.

Inno
ModeUnie