• Home
  • V1
  • Columns
  • Modefabriek | young design

Modefabriek | young design

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

Modefabriek, hét niet te missen agendapunt op de internationale beurskalender,

vormt op 22 en 23 januari 2012 de inspirerende kick-off van het nieuwe modeseizoen. De RAI vormt het decor voor een tweedaags mode-evenement dat over de jaren is uitgegroeid tot een begrip onder Europese fashion professionals. De relevantie van Modefabriek wordt bekrachtigd door haar vooruitstrevende, toekomstgerichte visie, gericht op constante vernieuwing en ontwikkeling. Tijdens de 32ste editie presenteren meer dan 600 toonaangevende modelabels hun collecties voor herfst/winter 2012-13. Daarnaast introduceert Modefabriek een aantal innoverende initiatieven die de beursbeleving completeren en de verscheidenheid in het huidige modelandschap onderstrepen.

Next & Cutting Edge

Hien Le
Vaste prik voor Modefabriek-bezoekers en -deelnemers is een kijkje in de inspirerende arena met een selectie jonge ontwerpers (Next) en avant-garde labels (Cutting Edge) uit binnen- en buitenland. Door de intieme opstelling wordt iedere denkbeeldige barrière weggehaald om deze uitgesproken collecties grondig te bekijken, de ontwerpers te ontmoeten of de vertegenwoordigers van deze jonge talenten en labels uit te horen. ‘Next’ zijn dit seizoen: Hien Le, uit Laos, gevestigd in Berlijn en afgelopen zomer uitgeroepen tot ‘best newcomer’ door vakblad Sportswear International. Ook uit Berlijn zijn dameslabels Don’t shoot the messengers van Nieuw Zeelander Kyle Calanan en de Canadese Jen Gilpin, en Issever Bahri van Derya Issever en Cimen Bachri. Uit België komt het jonge label Girls From OMSk, nu kortweg OMSk genoemd, van de Russische modeontwerpster Valéria Siniouchkina en grafisch ontwerper Philippe Koeune. A-Couple van ontwerpers Laia Garcés en Núria Marti uit Barcelona. En uit Nederland zijn het minimalistische mannenlabel ZEM van Samira Algoe en womenswear ontwerpster Anne de Grijff geselecteerd. De ‘Cutting Edge’ ontwerpers die zich deze editie mogen presenteren zijn Desginers of Tomorrow-winnaar Alexandra Kiesel, de Nederlandse mannenmodeontwerper tevens finalist Jonathan Christopher Hofwegen, het Britse knitwear-talent Eleanor Amoroso en, ook uit Londen, Alexander McQueen-leerling Conchita Perez, de experimentele Zwitserse talenten Julia Föry (N2TF) en Miriam Schwarz en uit Duitsland Anna Jazewitsch.

Highlight Next & Cutting edge designers: Hien Le & Alexandra Kiesel

BERLIJNSE BELOFTE HIEN LE

Hien Le, geboren in Laos, beschrijft zichzelf als ‘precies, geduldig en vastberaden’. Zijn ‘geduld’ en ‘vastberadenheid’ blijken uit zijn keuze om eerst ruime ervaring op te doen in het kleermakersvak en de pr voordat hij de grote sprong waagde en zijn eigen label begon. Zijn ‘precisie’ komt tot uiting in een minimalistische signatuur. De kledingstukken zijn scherp gesneden, met ‘gestroomlijnde en verfijnde gestaltes’, die passen in de omlijsting van het ‘nieuwe’ Berlijn. In de voorjaar-/zomercollectie voor 2012 combineert hij zijn voorliefde voor eenvoud met zijn Laotiaanse roots. Hien Le heeft elk stuk uit zijn collectie naar een familielid vernoemd en gebruikte kleuren als donkerblauw, dieprood, zachtgeel en abrikoos uit de lokale klederdracht. Deze kleuren worden neutraler door de nadruk op typisch Europese kledingstukken: scherp gesneden blazers, luchtige shorts, jumpsuits en jurkjes. Hien Le droeg de collectie op aan zijn grootvader, die hem aanmoedigde om ontwerper te worden. Zoals hij zelf zegt: “Ik keek als kind altijd vol ontzag toe als mijn grootvader aan het werk en aan het naaien was. Toen ik twaalf was wist ik dat ik ook de mode in wilde, dus ik ben eigenlijk in zijn voetsporen getreden.”

ALEXANDRA KIESEL STELT DE MODEREGELS OP

Alexandra Kiesel
Zes maanden na haar afstuderen aan de Weiβensee School of Art in februari, won de in Berlijn gevestigde ontwerpster Alexandra Kiesel al haar eerste belangrijke prijs. Ze ontving ‘The Designer for Tomorrow Award’ uit handen van Marc Jacobs zelf; dat is toch redelijk indrukwekkend. Wat de prijs inhield? De gelegenheid om haar nieuwe collectie aan een belangrijk publiek te showen tijdens de Mercedes-Benz Fashion Week Berlin. En… naar New York vliegen voor een ontmoeting met Marc Jacobs in zijn atelier, waar hij haar wat gaf om over na te denken: “Het is leuk om mode te maken. Maar het werkt alleen als je mode maakt die ook gekocht wordt door klanten!” Een marktgerichte benadering is de sleutel tot succes volgens Marc Jacobs en Alexandra Kiesel bracht deze visie tot uiting in haar collectie ‘Building Blocks Individuals’. Een zeer draagbare maar toch authentieke collectie. Ze probeert de specifieke regels van de mode, wiskundig én technisch, uit te leggen, geïnspireerd door de allure van het Duitse modernisme: Bauhaus-stijl. Kiesel licht toe: “Mijn outfits worden gekenmerkt door sterk contrasterende kleurcombinaties, geometrische vormen en een sobere snit. Voor mijn tweede collectie, die ik op 18 januari tijdens de Mercedes-Benz Fashion Week Berlin zal presenteren, heb ik hetzelfde uitgangspunt genomen. Onder de noemer ‘ondersteun je lokale helden’ heb ik samengewerkt met Berlijnse kunstenaars voor mijn debuutcollectie en ik heb verschillende illustraties op zeer uiteenlopende wijzen gecombineerd.” Met het advies van Marc Jacobs nog in haar achterhoofd, is het aan Kiesel om het publiek iets te geven om over na te denken als ze de regels van de mode onthult.
Modefabriek