• Home
  • V1
  • Columns
  • Modefabriek 34 | programma highlights

Modefabriek 34 | programma highlights

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

2013 is van start en Modefabriek legt de laatste hand aan de

voorbereidingen van de 34ste editie die op 20 en 21 januari plaatsvindt in de Amsterdamse RAI. Het belooft weer een inspirerende ervaring te worden met veel nieuwe initiatieven en up to date platforms. De highlights:

NIEUW MENSWEAR PLATFORM CHAPTER
Modefabriek introduceert dit seizoen het gloednieuwe luxury menswear platform Chapter. Deze vijf sterren omgeving biedt ruimte aan de nieuwste ontwikkeling in mannenmode waarbij het plezier in ‘sartorial’ en ‘tailormade’ snobisme moeiteloos mixt met high end heritage en denim brands. Jassen van Blauer, Herno, Holubar, Barbour en J.O.T.T. de mooiste ‘made in Italy’ pakken van Tombolini en Fugato, luxe denim van Good Genes or Replay’s Red Seal of stijlimperiums als Brook Brothers en het Franse Façonnable, hier wordt ‘personal style’ een echte levenskunst. Chapter is ingedeeld direct tegenover de hoofdentree van Modefabriek, en maakt deel uit van het herensegment Department.

MODEFABRIEK LOVES YOUNG DESIGN

Het ‘young designer’ platform Next is deze editie van Modefabriek opgenomen in het Refined en Refined+ segment. Onder de inspirerende up & coming designer labels die zich op uitnodiging van Modefabriek mogen presenteren bevinden zich dit keer onder meer: het bijzondere Hongaarse label Ivanka met mode- en interieurproducten geïnspireerd op beton, het Noorse tassenlabel Cala & Jade, Camilla Salgaard finalist of the Designer for Tomorrow award by Marc Jacobs, het mannenlabel Braille uit Londen en het Griekse label Natargeorgiou van de Grieks Cypriotische ontwerpers Dimos Natar en Andreas Georgiou. Nog een lange naam om vast te onthouden is Milleneufcentquatrevingtquatre, het geboortejaar van ontwerpsters Amelie Charroin en Marie Colin-Madan die hun bedrukte zijden sjaals produceren in en om Lyon, de bakermat van het Franse zijdeambacht. Uit Nederland verwelkomt Next twee absolute favorieten: studioRUIG en Sjaak Hullekes.

SHOPPING NIEUWS
Met maar liefst vijf unieke pop-up shopping initiatieven weet Modefabriek de passie van iedere bezoeker en deelnemer te beroeren. HTNK introduceert een nieuwe insteek voor de geliefde Onedayshop; The Story Store. Een nieuwe generatie merken vertelt hier hun verhalen, zoals het bijzondere succes van het lokale sneakermerk Filling Pieces, het mannenlabel Daily Paper met zijn trotse Afrikaanse stijl-roots of de tijdloze jeans, op ambachtelijke wijze gemaakt van bestaande jeans door Mick Keus.

Options! X Mint is de succesvolle samenwerking tussen Mint, het up to date platform voor duurzame modelabels, en Options!, de designshop van Hotel The Exchange, het meest modieuze hotel van Amsterdam. Het Mint-platform, dit keer te vinden in hal 4/5, mag zich sinds het prille begin beroepen op prominente ambassadeurs als de actrices Victoria Koblenko en Halina Reijn. Deze editie mag MINT rekenen op de support van Egbert-Jan Weeber die Zondag-ochtend 20 januari als DJ aantreedt op het ‘fashion forward’ platform.

Garage sale extraordinaire Trash & Treasures, met zijn overweldigende mix van exclusieve vintage en boutique-stijl designer items, pakt deze editie extra uit met een nagelstudio, een kapper, een excentrieke bruidsjurk try-on experience, een theebar gehost door het illustere collectief Nachtkristal, en een bijzondere muzikale performance. Het woord ‘beleving’ is hier wel op zijn plaats!

Ook Salon Heleen Hülsmann mag niet ontbreken voor alle die-hard collectioneurs van eerste klas ‘pre-owned’ designer mode, schoenen, tassen en sieraden. Deze de-luxe pop-up store neemt plaats midden in het Refined+ segment, en de vertrouwde must stop shop Mendo Bookstore is deze editie weer te vinden in het Blueprint platform.

ENCORE
Het Amsterdamse styling-, hair & make up- en illustratie-agentschap Angelique Hoorn Management tekent deze editie van Modefabriek voor een work-in-progress performance door een drietal Nederlandse mode-illustratoren op het terras van het Appearance segment. De twee toptalenten Ikram el Messaoudi en Alljan Moehamad zullen ter plekke illustraties maken op een speciaal hiervoor aangebracht zeil over het meubilair en de kunstwerkjes die hieruit voortkomen zijn daarop te winnen via de Facebook-pagina van Modefabriek.

Modetalent is alom tegenwoordig op Modefabriek, met het Bachelor 2013 platform waarop een selectie aanstormende ontwerpers van de KABK Den Haag zich mag presenteren.

De Official Partner ABN-AMRO is aanwezig met de vertrouwde Fashion Desk en in de Medialounge zal men de nieuwe mediapartners van Modefabriek aantreffen; L’Officiel NL, ELLE, Metro Mode en ‘independent fashion magazine’ Prestage.

De place to be voor vaste Modefabriek-gangers en alle nieuwe gardes is traditiegetrouw The Borrel, het onmisbare netwerkfeestje ter afsluiting van de zondag, welke plaatsvindt op de Zuidpool, de wintervariant van Standzuid direct naast RAI Amsterdam. (www.zuid-pool.nl)

Volg het laatste Modefabriek-nieuws op de site, de blog en op Twitter (@Modefabriek, hashtag #Modefabriek) en Facebook.

brandlist | buy tickets
Modefabriek