• Home
  • V1
  • Columns
  • Modefabriek 33 | Blueprint

Modefabriek 33 | Blueprint

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Deze zomereditie van Modefabriek beleeft Blueprint, het uitgesproken platform

voor vernieuwers in denim, ‘authentic’ en contemporary streetwear, zijn tweede editie. Het nieuw vormgegeven Blueprint geeft alle ruimte aan het presenteren en uitwisselen van nieuwe ideeën in dit ‘reinvented heritage fashion’ segment, en op 22 en 23 juli krijgt het bovendien een ruime buitenbazaar en een extra eigen ingang.


INNOVATIEVE TRADITIE


BLUEPRINT is niet zomaar een stukje beursvloer voor de betere denim en contemporary streetwear brands. Het ongepolijste platform brengt mensen samen die denim en contemporary streetwear van binnenuit weten te vernieuwen door onze favoriete garderobeklassiekers opnieuw uit te vinden, een nieuwe relevante authenticiteit te construeren en door liefde voor ambacht en detail weer een plek te geven in het proces. Kortom, door precies dat te doen wat de voorhoede van denim en utilitaire brands altijd al deden. Naast grote en kleine merken die zich presenteren met een selectie van hun mooiste producten en technieken biedt Blueprint ook volop inspiratie en vermaak met exposities, shops, interessante initiatieven en sprekers, en natuurlijk een hang out met food, fun en fijne DJs. BLUEPRINT krijgt deze tweede editie een nieuwe, eigen grafische identiteit van kunstenaar en vormgever Bas de Boer. De stoere, rudimentaire en functionele vormgeving en de eclectische structuur van het platform zijn verder uitgewerkt. Zo wordt er op het buitenterrein een tijdelijke bazaar ingericht met containers met daarin winkeltjes, projecten en presentaties, hapjes, drankjes en muziek.


LABELS UITGELICHT


Kings of Indigo ofwel K.O.I., naar de beroemde Japanse karpers, presenteert zijn derde seizoen eigentijds duurzaam geproduceerde denim klassiekers. Kings of Indigo – alle styles worden vernoemd naar roemruchte koningen en koninginnen uit de geschiedenis - introduceert voor SS13 het Tripple-R concept: Recycle, Repair en Re-use. Behalve het doek wat bijvoorbeeld is geweven van herwonnen garens worden ook premium ‘green washes’ toegepast. Ook het Nederlandse Kuyichi, een van de voorlopers op het gebied van duurzame denim, zal op Blueprint collectie highlights presenteren.

Lee staat dit seizoen ook weer op Blueprint met een greep uit de mooiste product en designinnovaties zoals het Blue Label met de ‘best off Lee’ uitgevoerd in premium kwaliteit, de nieuwste fits en finishes uit de premium Stretch Deluxe lijn, en de belangrijkste stijlen en kleuren voor het seizoen SS13, geïnspireerd op 124 jaar workwear heritage en tegelijkertijd fris en actueel.

Ontour vind zijn oorsprong in de conceptuele en toch alledaagse ontwerptraditie van de Design Academy Eindhoven waar oprichters Remco van der Velden en Etienne Dekkers beiden studeerden. Sinds 2010 presenteert Ontour volledige collecties voor mannen en vrouwen die met veel aandacht voor handmatige technieken, materialen en de hele People, Planet, Profit gedachte tot stand komt. De inspiratie voor SS13 is Gardeners United inspelend op de urban farming trend. Naar verluid gaan we volgend jaar vooral pompoenen oogsten.

Wolverine, viert ruim 125 jaar heritage in worker boots met de 1000 Mile collectie die de authentieke stijl en kwaliteit van het merk uitdragen. Nieuwe hoogtepunten in deze met een ‘Award for Design Excellence’ bekroonde lijn zijn twee modellen die in samenwerking met heritage outdoor brand Filson zijn ontwikkeld. Made in America. Voor de dames werkte Wolverine samen met de New Yorkse ontwerpster Samantha Pleet die geliefd is om haar historische referenties. Naast deze bijzondere colabs presenteert Wolverine de complete 1000 Mile en No.1883 collecties voor Fall-Winter 2012.

Armor-Lux, Dickies, Filson, Firetrap, Cuckoos Nest, Prey of London, G-Star, Kings of Indigo, Kuyichi, Lee, Nudie Jeans, ONTOUR, Pepe Jeans, Wolverine, Amsterdam Shoe Company, Blue Blood, Element, grote of kleine brands, ze ontmoeten elkaar als gelijkgestemden op Blueprint. Tony Tonnaer van K.O.I. spreekt zijn voorkeur voor Blueprint als volgt uit: “Dit is waar onze voornaamste denim collega’s collecties presenteren. We vinden de sfeer en de focus op denim hier goed. Dat is makkelijk voor de Nederlandse retailers die op zoek zijn naar goede denim, alles bij elkaar.”


EN VERDER


Net als vorige editie is het Amsterdamse mode-matchmakingbureau HTNK weer aanwezig met de ‘Indigo editie’ van de beroemde Onedayshop. En Worn-Out Projects, onderdeel van het Long John blog van de Eindhovense ‘authentic freak’ Wouter Munnichs, is aanwezig met een eerste off line expositie van Raw Denim spijkerbroeken die door toedoen van de eigenaren zelf zijn voorzien van de mooiste finishes en wassingen. Ook James Veenhof is er weer met zijn platform voor ambacht en duurzaamheid in de jeansbranche House of Denim. Speciaal voor deze editie van Blueprint haalt hij, in samenwerking met Modefabriek, een bijzondere gastspreker naar Nederland.

VOOR MEER INFORMATIE: MODEFABRIEK | FLOORTJE MENNEN | +31 (0)20 442 19 60 | [email protected] | WWW.MODEFABRIEK.NL
Modefabriek