• Home
  • V1
  • Columns
  • De s.Oliver Group blijft succesvol groeien

De s.Oliver Group blijft succesvol groeien

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De s.Oliver Group, gevestigd in het Duitse Rottendorf, blijft

succesvol groeien – de geconsolideerde jaarrekening voor 2011 laat een jaaromzet van 1,2 miljard euro zien, wat overeenkomt met een omzetgroei van 12,1% Totale merkomzet steeg met 14,9% naar 1.478 miljard euro

Na een zeer succesvol 2010 wist de s.Oliver Group zijn uitstekende merkpositie in 2011 opnieuw te verbeteren. De onderneming sloot 2011 af met een geconsolideerd verkoopcijfer van 1,2 miljard euro ten opzichte van 1,07 miljard euro in 2010. Dit betekende een omzetstijging van 12,1%. Ook de totale merkomzet steeg met meer dan 10% naar 1.478 miljard euro.

Met de opening van 41 nieuwe Stores op strategisch belangrijke plaatsen en twee franchiseovernames breidde s.Oliver zijn eigen retailactiviteiten zowel nationaal als internationaal verder uit. Hoogtepunten bij de nieuwe openingen waren de Concept Store in Oberhausen en de opening van een aantal nieuwe vestigingen in de Thier-Gallerie in Dortmund. Bovendien vierde de onderneming de opening van de eerste Concept Store in Oostenrijk.

In 2011 koos de mode- en lifestyleonderneming voor het opzetten van afzonderlijke s.Oliver lifestylewerelden. s.Oliver Selection werd met succes gepositioneerd als zelfstandig merk: SELECTION by s.Oliver. Sindsdien is de nieuwe focus zowel visueel als inhoudelijk zichtbaar. Zo heeft het merk een nieuw, aantrekkelijk logo in bruin en brons en komt de nieuwe strategische focus van SELECTION by s.Oliver in 23 ‘mono label’-stores tot uiting in een uitgebreider collectiethema. Bovendien ging de onderneming in 2011 voor de premiumlijn een samenwerking aan met de Duitse voetbalclub FC Bayern München. Als de officiële modepartner van de club steekt de onderneming de spelers, maar ook de trainers, managers en directieleden voor alle officiële gelegenheden in outfits uit de premiumlijn.

‘Ook in 2011 konden we samen met onze klanten en leveranciers rekenen op langdurige partnerschappen. Samen hebben we veranderingen ingezet en succesvol doorgevoerd. We waarderen onze medewerkers en partners en zijn ons bewust van de grote verantwoordelijkheid die wij tegenover hen hebben. Vandaar dat we in 2012 zullen blijven investeren in ons product, de markten en de sourcingprocessen’, aldus Thomas Steinhart, CFO van de s.Oliver Group.

De bedrijfsactiviteiten van de s.Oliver Group worden nog steeds gedomineerd door de wholesale-activiteiten. De retailactiviteiten van de Group vormen met circa 33,7% van de totale omzet ook nu weer een belangrijke pijler. De retail is hiermee, na de wholesale-activiteiten met circa 52,8%, het op één na grootste bedrijfsonderdeel. Het was echter de online shop die ten opzichte van het jaar daarvoor de grootste omzetstijging doormaakte.

Het exportaandeel is gegroeid naar bijna 27,2%. In februari 2011 opende s.Oliver in samenwerking met Metropolitan Retail Group, het grootste warenhuis van Indonesië, al de eerste 'shop-in-shops'. Met de openingen in de Finse hoofdstad Helsinki en het Zweedse Helsingborg (beide franchises) in september resp. oktober trad de onderneming in 2011 samen met zijn partners succesvol toe tot de Scandinavische markt. Zo versterkt s.Oliver zowel zijn aanwezigheid in Duitsland als in de groeiregio’s Noord-Europa en Azië.

Thomas Steinhart: 'Dankzij onze partnerschappen en een uitgebreide sourcing- en expansiestrategie konden wij onze productiviteit nog verder laten stijgen.’ Zijn prognose voor het huidige boekjaar: ‘Wij zien 2012 als een jaar van consolidatie. We zullen onze merkprofielen verder afstemmen en aanvullende maatregelen voor het bereiken van strategische langetermijndoelen versneld doorvoeren. Onder deze doelen vallen bijvoorbeeld het verbeteren van ons sociale bewustzijn en de algemene beschikbaarheid van middelen. Ook internationaal zullen wij ons aanbod gerichter afstemmen op de behoeften van de lokale markt. Hier bestaat een groeipotentieel dat wij in de retail samen met onze wholesalepartners verder zullen benutten. We kijken daarom met optimisme uit naar volgend jaar en verwachten opnieuw een omzetstijging met dubbele cijfers.'

s.Oliver werd in 1969 in Würzburg opgericht door eigenaar Bernd Freier en is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste mode- en lifestyleondernemingen in Europa met wereldwijd 7.872 medewerkers in dienst. De producten van s.Oliver zijn verkrijgbaar in ruim 30 landen. De onderneming heeft momenteel 262 eigen Stores en 323 franchises, en is daarnaast vertegenwoordigd in 2.724 shop-in-shops en 3.394 verkoopoppervlakken.
S.Oliver