• Home
  • V1
  • Columns
  • Christian Gregersen, CEO Gallery Int. Fashion Fair Cph

Christian Gregersen, CEO Gallery Int. Fashion Fair Cph

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

In slechts zes jaar tijd is Gallery uitgegroeid tot één van de

meest vooraanstaande modebeurzen van Europa. Een bijzondere prestatie, zeker gezien het feit dat de beurs spontaan is ontstaan vanuit een PR-showroom. CEO Christian Gregersen: "Van origine ben ik journalist en eigenaar van een PR bureau en ik heb nooit bewust de ambitie gehad om een modebeurs op te zetten. Gallery is 'spontaan gegroeid' en dat daarom waarschijnlijk ook zo succesvol..."

Van showroom naar beursvloer
Christian Gregersen is - naast CEO van Gallery - eigenaar van een succesvol PR-bureau in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Zijn portfolio telt een aantal hoogwaardige Scandinavische modemerken en toen een aantal daarvan hem 7 jaar geleden vroeg of ze tijdens de Copenhagen Fashion Week gebruik konden maken van zijn showroom, stemde hij enthousiast in. Niet wetend dat dit het begin zou zijn van misschien wel de belangrijkste modebeurs van Scandinavië. De 'minibeurs' bleek een succes en het jaar erop, meldden zo'n 35 merken zich bij Christian voor exposure tijdens de Fashion Week. Gregersen ging op zoek naar een nieuwe ruimte en groeide uiteindelijk uit tot een beurshal. Halfvol, dat wel, maar die keuze was destijds heel bewust.

Gregersen: "Toen ik besloot de beurs door te zetten, heb ik met mezelf afgesproken dat ik niet alleen maar M2 wilde vullen. Ik wilde iets blijvends neerzetten en dan moet je af en toe nee kunnen zeggen. De eerste edities van Gallery was de beursvloer daarom maar halfvol, terwijl ik wel al een behoorlijke wachtlijst van merken had. Dat heeft gelukkig goed uitgepakt, want vandaag de dag hebben we alle leidende Scandinavische merken onder één dak. Dat is overigens uniek, want de Scandinavische modewereld is een persoonlijke en competitieve markt, waarin iedereen elkaar kent en waarin enorm veel concurrentie heerst. De laatste jaren zijn er ook nog zo'n 100 hoogwaardige internationale merken bij gekomen, die perfect aansluiten bij ons aanbod. Overigens selecteren we een merk niet op collecties, maar op het wholesale profiel. Trekt het merk inkopers aan en zo ja, passen die inkopers bij ons aanbod? Bij nieuwe merken is dat uiteraard moeilijk meetbaar en daarom geven we iedere editie 5 nieuwe en getalenteerde designers een kans om te exposeren op Gallery. Trekken ze inkopers aan, dan komen ze volgende editie terug, maar het blijft helaas bij die ene kans. De wachtlijst is simpelweg te lang."

Wintereditie 2012
De eerstvolgende editie van Gallery vindt plaats op 2, 3 en 4 februari 2012, gelijktijdig met 4 andere beurzen én de Copenhagen Fashion Week. De Deense hoofdstad staat die dagen geheel in het teken van fashion, maar óók op culinair gebied groeit de stad met de dag. Wellicht de reden waarom Gregersen zijn beursvloer regelmatig vergelijkt met een diner. Gregersen: "Gallery is één groot diner, iedereen zet iets op tafel en zoveel mogelijk mensen eten mee. Bij elkaar opgeteld, betekent dat een fantastische maaltijd". Over de verwachting van de naderende editie kan Gregersen kort zijn: "Gallery heeft het sterkste merkenaanbod ooit en daarnaast is er van alles te zien en te doen tijdens de beurs, zoals 10 professionele catwalk shows, verschillende concerten en 3 diners voor maar liefst 1000 (!) mensen. Als ik inkoper was, zou ik zeker komen!"

GALLERY