Het Franse merk Celine beleeft een wederopstanding. Komend najaar opent het concern twee

monumentale flagship stores in Parijs en in New York. Het is een belangrijke stap voor het bedrijf dat afgelopen jaar heeft gebruikt om het retailnetwerk drastisch te reorganiseren: 30 procent van de bestaande verkooppunten werd afgestoten en 15 shop-in-shops gesloten. Winkels in Moskou, Londen en Parijs gingen dicht waarmee het totaal eigen winkels van Celine uitkwam op 70.

"Nu is het tijd voor groei," zegt directeur Marco Gobbetti in een interview met WWD. Het bedrijf verwacht in 2011 een "zeer hoge tweecijferige omzetgroei" te kunnen boeken. De ommekeer is voor een groot deel te danken aan ontwerpster Phoebe Philo (voormalige creatief directeur van Chloe) die sinds 2009 aan het creatieve roer staat van Celine. Onder haar voorgangers Ivana Omazic en Roberto Menichetti was het merk een beetje weggezakt. Philo wist het tij echter in no time te keren en maakte van Celine weer een modehit met minimalistische kleren en peperdure tassen.

Opvallend is dat het merk niet online verkocht wil worden. Ook de eigen site is minimaal. Een bewuste keus, zegt Gobbetti, om controle te houden. "We blijven de e-commerce potentie van Celine bestuderen en op een dag doen we het," alsdus de CEO.

Andere recente retailuitbreidingen zijn de opening van een shop-in-shop in warenhuis Harrods in Londen en uitbreiding van het accessoireaanbod daar. Ook gaan shop-in-shops open in warenhuizen in Moskou, zal de winkel in Cannes worden verplaatst, er komt een accessoire-corner in La Rinascente in Milaan, nieuwe winkels in Tokio en Taipei en het filiaal in Dover Street Market in Londen zal verder worden uitgebreid. "Het is niet de bedoeling om heel veel winkels te hebben," zegt Gobbetti, "het groeipotentieel van de verkooppunten die we nu hebben is enorm."

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN