• Home
  • V1
  • Columns
  • 'Belgische e-commerce is volwassen geworden'

'Belgische e-commerce is volwassen geworden'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het vertrouwen in e-commerce is in drie jaar tijd 70 procent

gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van InSites onder meer dan duizend Belgen, in opdracht van handelsfederatie Comeos.

Vorig jaar kocht bijna de helft van de Belgen (46 procent) iets online. Dat is geen grote procentuele stijging met het jaar ervoor (45 procent), maar er werd wel een kwart meer gespendeerd: gemiddeld 163 euro per maand, 30 euro meer dan het jaar ervoor. Vooral hotelboekingen (42 procent), kleren en schoenen (40 procent) en evenemententickets (38 procent) worden online aangeschaft.

De online shoppers blijken behalve zeer tevreden – 96 procent had een probleemloze koopervaring - ook zeer loyaal: liefst 89 procent heeft de intentie bij webshops te blijven kopen. Dat in combinatie met het aandeel van de vervangingstransacties tegenover nieuwe aankopen is toegenomen, toont volgens Comeos aan dat e-commerce volwassen wordt. Dat klanten vaker hun aankopen in een winkel of een ophaalpunt op halen is volgens Comeos-topman Dominique Michel, ook een logisch gevolg van de maturiteit die e-commerce bereikt.

Belgische consumenten ruilen de fysieke winkel in voor het internet vooral omwille van tijdswinst en gemak. Redenen om dat niet te doen, hebben doorgaans te maken 'iets vooraf willen zien of voelen' (41 procent) of veiligheidsredenen (30 procent). Ook betaling blijft een heikelpunt. “Belgen willen een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem, zoals iDeal in Nederland,” aldus Michel.
Comeos
E-commerce
Online Shoppen