• Home
  • V1
  • Columns
  • Actie in Bangladesh voor compensatiegeld

Actie in Bangladesh voor compensatiegeld

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Schone Kleren Campagne voert samen met alle Clean Clothes Campaigns en vakbonden in Bangladesh vandaag,

tien maanden nadat Rana Plaza instortte, actie om te zorgen dat merken over de brug komen met compensatie. Een aantal merken heeft wel toegezegd te zullen betalen, maar heeft nog geen geld laten zien.

Grote merken als Primark en Benetton hebben nog niet betaald. Al heeft Primark wel de lonen van de getroffen werknemers doorbetaald na de ramp. Niki Janssen van Schone Kleren Campagne: "Het is vandaag 10 maanden na de ramp, de hoogste tijd dat bedrijven zoals Benetton hun verantwoordelijkheid nemen en slachtoffers compenseren. Daarom roepen we Benetton op om een significante bijdrage over te maken. De hoogte van het bedrag moet in verband staan met de relatie die het merk had met Rana Plaza, en met hoe belangrijk Bangladesh als inkoopland is belangrijk voor de productie van Benetton."

Tot nu toe hebben vijf kledingmerken bijgedragen aan het compensatiefonds. Dat zijn Inditex, Mascot, Mango, El Corte Ingles, en Loblaw.

Eind 2013 is er een fonds opgericht in samenwerking met de Verenigde Naties om de (familie van) de slachtoffers te compenseren voor zowel medische kosten als verlies van inkomsten. Veel families zitten al tien maanden zonder geld. In totaal is er 40 miljoen dollar nodig om alle slachtoffers de komende jaren te kunnen helpen. Het fonds is ook open voor vrijwillige bijdragen van bedrijven en particulieren.

Bangladesh
Schone Kleren Campagne