• Home
  • Press
  • Fashion
  • JBC zet in op welzijn van jonge gezinnen met platform Chilltime

JBC zet in op welzijn van jonge gezinnen met platform Chilltime

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Na GAME TIME! lanceert JBC opnieuw een platform voor ouders en kinderen, een primeur voor jonge gezinnen om samen te chillen

Houthalen-Helchteren, 7 oktober 2022 – Donkere dagen en koudere temperaturen, de stijgende energieprijzen en naweeën van de stress tijdens de lockdowns. De deugddoende zomervakantie ligt ver achter ons en gezinnen staan voor een periode vol stress en prikkels. In het kader van Internationale Dag van het Mentaal Welzijn op 10 oktober, lanceert Belgisch familiebedrijf JBC Chilltime, een gloednieuw digitaal platform voor jonge gezinnen. Een primeur, want nooit eerder bestond er een platform met relaxerende tools om zowel ouders én hun kinderen samen te ontprikkelen. Het streefdoel? Het welzijn van jonge gezinnen vergroten door ouders en hun mini-me’s op een zeer toegankelijke manier samen tot rust te laten komen.

Met het digitale platform JBC Chilltime helpt JBC jonge gezinnen op een leuke manier ontprikkelen. Het platform is drieledig en staat bomvol leuke tips, tricks en toffe doe-activiteiten voor waardevolle ‘we-momenten’ samen. Wekelijks zullen er nieuwe topics aan bod komen. Ready, set, chill!

Voor de Belgische moderetailer is JBC Chilltime niet het eerste platform dat ze lanceren voor gezinnen. In het verleden lanceerde JBC ook GAME TIME!, een online platform met een wegwijs voor jongeren en ouders over gamen.

Samen bouwen aan mentaal welzijn

Mentaal welzijn is een populair begrip in onze huidige maatschappij. JBC begrijpt als het familiemerk bij uitstek dat jonge gezinnen in deze tijden overweldigd kunnen zijn en reikt hen daarom family-proof content toe, om hen te helpen die ontspanningsmomentjes mét de kinderen in te lassen.

Dit deed het familiebedrijf niet alleen. Voor de ontwikkeling van het platform liet de retailer zich bijstaan door Carine, een externe kids lifestyle experte en yogi. Daarnaast volgde het familiemerk de raad van wellbeing experte Evy Gruyaert en Steven Gielis, lector in de orthopedagogie en de oprichter van ZITDAZO. Met hun expertise hebben ze JBC volledig begeleid.

Chillax, take it easy

Het digitaal platform JBC Chilltime is opgebouwd uit drie delen, met elk diertje z’n pleziertje:

  • Chillpad: samen ontspannen
  • Chillpansee: samen activiteiten doen
  • Krokochill: samen over gevoelens praten

Chillpad doet alles op z’n gemak

School, deadlines, hobby’s, passies en vriendjes maken het leven interessant, maar ook ontzettend druk. Met de juiste tips en inspirerende activiteiten zet JBC jonge gezinnen aan om het even rustiger aan te doen en samen volop van quality time met elkaar te genieten.

Chillpansee slingert door het leven

Mag het iets uitbundiger zijn? Wie beweging zegt, denkt aan Evy Gruyaert. In dit gedeelte van het platform neemt Evy ouders en kinderen mee op sleeptouw om zich te wagen aan de meest creatieve duo-activiteiten. Let’s get moving! Evy verklapt ook enkele tips uit haar nieuw boek ‘Start to feel great’.

Om makkelijk te bewegen, heb je kledij nodig die dat ook toelaat. JBC en Evy ontwierpen de vrolijke feelgood collectie ‘Evy’s Soulwear X JBC’ boordevol happy vibes en zachte stoffen voor instant positiviteit dit najaar. Voor thuis, maar ook onderweg. De kers op de taart? Ouders en kinderen kunnen twinnen in comfy soulwear met flashy kleurtjes die de herfstblues wegjagen! “Samen dingen doen en dan specifiek bewegen -al dan niet in spelvorm- zorgt voor meer verbondenheid, een gezonde geest in een gezond lichaam en maakt allerlei stofjes aan waardoor je je instant beter voelt. Zo word je echt een happy trooper,” knipoogt Evy.


Krokochill leert loslaten en praten over alles

Over gevoelens praten is niet altijd makkelijk, vooral in bijzondere situaties. Een kind is een vat vol emoties en vooral tijdens de emotionele ontwikkeling (0 tot 5 jaar) is het belangrijk om gevoelens te leren verbaliseren. Een hele klus, waar JBC graag bij helpt. Voor dit gedeelte van het platform sloeg het de handen in elkaar met de illustrators van O Ooh en ontwikkelde knuffelvrienden die kinderen leren om de vier basisemoties te begrijpen en te delen.

Meet Blije Bibi, Boze Bob, Bedroefde Bea en Bange Bas, emotiepoppetjes die kinderen op pad zetten om hun gevoelens te uiten. Het idee ontsproot in het hoofd van Luka Godon, leerkacht en masterstudente grafisch design aan Sint Lucas Antwerpen, naar aanleiding van de scheiding van haar ouders.


"Tijdens mijn masteropleiding Illustratie kon ik werken rond een thema naar keuze. Ik koos iets dicht bij huis: ouders die niet meer samen zijn. Dankzij mijn eerdere opleiding als leerkracht, kwam ik al in aanraking met de psychologie van het kind. Kinderen hebben in moeilijke periodes, zoals een scheiding, vaak moeilijkheden met praten over gevoelens. Zo kwam ik op het idee van de popjes. De vier knuffelvrienden fungeren als gesprekspartners tussen ouder en kind wanneer het over gevoelens gaat. Elke ouder kan de betekenis van de poppen zelf invullen, maar ze dienen vooral om kindjes te beschermen en er voor hen te zijn wanneer ze bepaalde emoties hebben waarvan ze niet weten wat er mee aan te vangen. Als ik ook maar een kindje kan helpen met O Ooh, ben ik in mijn doel geslaagd,” verklaart Luka.

JBC lanceert de collectie van emotiepoppen, maar hiernaast krijgen de mannetjes zelf ook een originele kledinglijn. Fun fact: het karakter van elke knuffelvriend past bij de soort stof gebruikt op de truien.


Praktisch

Bezoek het JBC Chilltime-platform via deze link.

De JBC Chilltime-collectie is beschikbaar in de JBC-winkels en online. De beelden van Evy's collectie en de O Ooh collectie vind je hier.

Over JBC

In 1975 gaf Jean-Baptiste Claes zijn initialen aan JBC, een authentiek familiebedrijf dat vandaag zij aan zij geleid wordt door zijn kinderen, Bart en Ann. Doorheen de jaren groeide het bedrijf uit tot één van de grootste Belgische kledingketens met oog voor jonge gezinnen met kinderen. Met een webshop en meer dan 120 winkels verspreid over België, Luxemburg en Duitsland, staat deze kledingketen dichtbij hun klant. De hele #JBCfamily streeft naar betaalbare en kwaliteitsvolle kleding, die geproduceerd wordt met respect voor de planeet en iedereen die erop woont. Duurzaam ondernemen zit dan ook verankerd in het DNA van deze onderneming. Zo is JBC sinds 1 april 2015 lid van de Fair Wear Foundation en is ze bovendien de eerste Belgische retailer die het Bangladesh Veiligheidsakkoord heeft ondertekend. Het feit dat Ann in 2018 uitgeroepen is tot CSR Professional of the Year, is dan ook een mooie erkenning van deze inspanningen. JBC is – samen met modemerken Mayerline en CKS – onderdeel van de Claes Retail Group.

JBC