Voorjaarsverkoop matig positief, maar warme weer in mei en juni maakten die deels goed
bezig met laden...
De zomersolden staan voor de deur. Daarom maakten Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige moderetail, en ondernemersorganisatie Unizo, de balans op van de voorjaarsverkoop en peilden de verwachtingen voor de zomersolden.
Het antwoord is matig positief, stellen de twee organisaties in een persbericht. Uit een bevraging van 152 respondenten blijkt dat zelfstandige modewinkels dit voorjaar gemiddeld 1,6 procent minder hebben verkocht dan een jaar eerder. Hoewel het cijfer licht negatief is, is de sector niet ontevreden. De eerste maanden van het verkoopseizoen waren namelijk bijzonder koud en regenachtig, stelt Isolde Delanghe, directeur bij Mode Unie.
Ondanks het slechte weer zit het consumentenvertrouwen wel in de lift. Dat zorgt ervoor dat consumenten weer meer kledij kopen. “Ook de vele feestgelegenheden, festivals en het warme weer in mei en juni hebben aangezet om zich nieuwe kledij, schoenen en lingerie aan te meten. Ook de braderijen zijn voor veel handelaars positief wat verkoop betreft”, aldus Delanghe.
Uit de bevraging blijkt ook dat de Belg het liefst door de winkelstraat loopt in plaats van winkelen achter een scherm. De online verkoop daalde bij zelfstandige modehandelaars gemiddeld 10,8 procent, in vergelijking met het voorjaar in 2022. “Het Belgische modelandschap is zodanig sterk vertakt en de nabijheid van onze zelfstandige modewinkels zet hoofdzakelijk aan tot shoppen in de winkel zelf. Bovendien appreciëren Belgen de service die ze bij hun zelfstandige winkel genieten en zien ze het belang in van lokaal shoppen. ‘Winkelhieren’ draagt immers bij tot het lokaal maatschappelijk weefsel en zorgt voor bloeiende steden en gemeenten.”
Op 1 juli start de zomersolden. Zelfstandige modehandelaars schatten de soldenverkoop gematigd in, aldus het persbericht. Bijna 75 procent van de respondenten denkt evenveel of beter te verkopen, vergeleken met vorig jaar. Zo’n 25 procent ziet mogelijk een mindere verkoop en ruim 21 procent denkt beter te verkopen wegens de hoge voorraad in de winkel. Bovendien denken zij dat consumenten wachten op de solden.