(advertentie)
(advertentie)
Vervaagt de alllure van fast fashion?

De gouden tijd van fast fashion schijnt de glans en het momentum te verliezen, nu grote partijen uit de industrie H&M en Zara allebei significante daling in de verkoop hebben geleden.

Voor het eerst in vier jaar zag Zweedse retailer H&M de maandelijkse verkoop zakken, terwijl de winst van Zara op het laagste punt in 8 jaar terecht kwam.

Consumenten geven geld uit aan ervaringen, niet aan kleding

Het jaarlijke census rapport in de Verenigde staten van afgelopen week zegt duidelijk dat klanten geld uitgeven aan dingen om te doen, niet dingen om te dragen. De weerslag voor de mode industrie is het zien van hun klanten die kiezen voor meer lifestyle en vrije tijds producten in plaats van kleding.

Volgens Bloomberg, zijn de aandelen van H&M met 5,1 procent gedaald in Stockholm de laatste drie maanden. Een daling van 1 procent in februari werd veroorzaakt doordat de maand een dag minder had dan vorig jaar, een schrikkeljaar. Wanneer dit wordt aangepast naar een maand met 28 dagen, steeg de omzet met 3 procent.

De brutowinstmarge van Zara’s moederbedrijf Inditex nam af naar 57 procent van 57.8 procent gedurende de afgelopen twaalf maanden tot en met januari, noemde Bloomberg, waardoor de Spaanse retailer het doel niet behaalde om onder de 05 procentpunt verschil te blijven zoals het voorgaande jaar. De aandelen vielen zelfs met 2.7 procent, het meest sinds December, alhoewel CEO Pablo Isla zei dat met de huidige wisselkoers de bruto winstmarge niet zal dalen dit jaar.

Inditex blijft flagship stores openen op belangrijke plekken voor de retail wereldwijd. De strategie is om kleinere panden op te nemen in aanliggende winkels. Nieuwe openingen staan in de planning voor Nagoya in Japan, maar ook in Qatar en Mumbai. In het thuisland van Zara wordt gewerkt aan de grootste retaillocatie, een winkel van 6038 vierkante meter.

Vertaling en edit: Caitlyn Terra

Beeld: Lefties