• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Stella McCartney ondersteunt PETA met etalages

Stella McCartney ondersteunt PETA met etalages

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Dat Stella McCartney duurzaamheid en diervriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan, was al bekend. Met haar nieuwste collectie zet ze haar visie kracht bij door de etalages van haar winkels in te richten met verwijzingen naar PETA.

Hoewel vele luxe modehuizen door de dierenrechtenorganisatie op de hielen worden gezeten wegens dieronvriendelijke praktijken, werkt de Britse ontwerpster juist met PETA samen. Met de lancering van haar nieuwe collectie steunt McCartney dierenorganisatie PETA in haar strijd tegen de overbevolking van katten, die volgens de dierenrechtenorganisatie bestreden kan worden met sterilisatie en castratie. Om het initiatief kracht bij te zetten, heeft McCartney over de hele wereld haar winkeletalages aangepast. Er zijn neon lichtinstallaties in de vorm van katten geplaatst, die het bewustzijn van de PETA-campagne moeten benadrukken.

De Britse ontwerpster heeft met haar pre-fall collectie 2016 een ode gebracht aan de kat, met verschillende kattenprints. Zo zijn er jurken en sweaters met verschillende kattenprints bedrukt en zijn accessoires voorzien van luipaard- en tijgermotieven.

Op social media lanceerde Stella McCartney de hashtag #StellamcCATney, die ook gebruikt wordt door PETA en die daar ook naar verwijst. Consumenten wordt gevraagd om foto’s van hun kat te delen op het social mediakanaal en de hashtag te noemen. Tevens roept de ontwerpster haar klanten op om te doneren aan mobiele dierenklinieken, die elk jaar duizenden operaties uit voeren, veelal castraties en sterilisaties. In ieder winkel is het logo van PETA te vinden en is informatie verkrijgbaar. Als het seizoen voor bij is, zullen de neonlicht katten 'geadopteerd' worden door PETA en haar internationale kantoren.

Stella McCartney zet PETA in de spotlight

Eerder kwam Stella McCartney nog in het nauw, toen bleek dat een van de fokkerijen die wol aan haar label leverde er onethische behandelingen op nahield. Het ging om fokkerijen van het Ovis21 netwerk in Argentinië. Dat bedrijf is onder andere leverancier van kledingbedrijf Patagonia, en leverde ook wol aan McCartney. De ontwerpster, die juist haar best doet om duurzaam te produceren en geen bont, leer of exotische huiden gebruikt in haar collectie, heeft meteen alle samenwerkingsverbanden verbroken met Ovis21.

PETA is tevens aandeelhouder van modehuis Prada, om zo het gebruik van dierenhuiden tegen te gaan. De dierenrechtenorganisatie heeft aandelen verworven om zo de jaarlijkse bijeenkomsten van Prada te kunnen bijwonen en officieel een beroep te kunnen doen op het bedrijf om een einde te maken aan de verkoop van alle producten die gemaakt worden van exotische huiden.

Helemaal zonder slag of stoot ging dat echter niet; bij de jaarlijkse vergadering van Prada in mei werd de vertegenwoordigers van PETA de toegang ontzegd in de directiekamer. In april nam PETA US aandelen in het Italiaanse modehuis om van ‘binnenuit’ te werken en zo het modehuis te dwingen om te stoppen met de verkoop van dierenhuiden.

De Nederlandse tak van PETA demonstreerde eerder dit jaar al in de PC Hooftstraat voor de winkel van Hermès om het gebruik van dierenhuid te stoppen.

Beeld: Facebook Stella McCartney en Stellamccartney.com

PETA
Prada
Stella McCartney