• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Online shoppen neemt toe in België: 94 procent zegt in de toekomst online te kopen

Online shoppen neemt toe in België: 94 procent zegt in de toekomst online te kopen

Door Georgia Oost

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De coronacrisis heeft een flinke boost veroorzaakt in de opkomst van online shoppen, zegt Comeos in hun jaarlijkse onderzoek naar e-commerce gedrag in België: “van alle Belgen die online actief zijn, hebben acht op de tien het afgelopen jaar ook online gekocht. Maar liefst 94 procent zegt in de toekomst dat ook te willen doen.”

Coronacrisis zorgt voor boost in Belgisch e-commerce gedrag

Tien jaar geleden, toen Comeos hun eerste onderzoek uitvoerde naar e-commerce in België, gaf slechtst 58 procent van de Belgen aan online te winkelen — dat is flink toegenomen. Het wordt tegenwoordig niet alleen meer, maar ook regelmatiger gedaan. Een op de vijf Belgen doet het minstens een keer per week en dan vooral s’ avonds. Opvallend is dat men niet voor de levering wil betalen.

Wat vooral in de lift zit is M-commerce, zo meldt Comeos in hun persbericht. Vooral aankopen via mobiele toestellen, dus. “Het afgelopen jaar deden vier Belgen op tien een online aankoop via mobiel. Vijf jaar geleden was dat nog maar de helft.” Wat opvalt, is dat de stijging in M-commerce vooral onder vrouwen plaatsvindt: het gaat om 45 procent van de vrouwen tegenover slechtst 36 procent van de mannen die het afgelopen jaar mobiel hebben gewinkeld. Ook bij jongeren onder de 25 jaar is mobiel winkelen populair: daarvan heeft afgelopen jaar 63 procent mobiel gewinkeld.

Fashion blijft de nummer 1 in online-aankopen

Alle productcategorieën zijn afgelopen jaar gestegen, maar aankopen in de mode blijven op nummer 1 staan. “Van alle Belgen die de voorbije twaalf maanden een online-aankoop hebben gedaan, kocht 68 procent een artikel uit de modesector. Dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van vorig jaar en bijna 30 procent meer dan tien jaar geleden.”

Belgen winkelen s’ avonds online en betalen liever niet voor levering

Ongeveer 60 procent van de online aankopen gebeurt s’ avonds, blijkt uit het onderzoek. “Belgische handelaren zitten daar met een concurrentieel nadeel ten opzichte van de handelaars in de buurlanden, omdat nachtwerk in België start om acht uur s’ avonds.” Opvallend is dat meer dan zes op de tien klanten aangeeft niet te willen betalen voor de levering van hun product. Een ‘vreemde paradox’, noemt Comeos het, want: “voor een maaltijd van een restaurant een paar straten verder betalen we zonder problemen bezorgkosten maar een gsm die vanuit een magazijn vertrekt honderd kilometer verderop, mag geen euro extra kosten.”

Meer dan de helft van de respondenten, 55 procent, deden het afgelopen jaar aan ‘webrooming’: eerst inspiratie opdoen via het internet om vervolgens een aankoop te doen in een fysieke winkel. Het omgekeerde, eerst kijken in de winkel en daarna online kopen, doet slechtst 28 procent van de respondenten. Winkeleigenaren mogen dus opgelucht ademhalen, aldus Comeos: “Fysieke winkels zijn zeker niet afgeschreven.”

Beeld: Unsplash

Comeos
E-commerce