• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Mud Jeans past Lease a Jeans aan

Mud Jeans past Lease a Jeans aan

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het leaseconcept van Mud Jeans was nodeloos ingewikkeld. Dat vonden consumenten en winkeliers. Het Nederlandse spijkerbroekenmerk scherpt het systeem daarom aan. Retailers kunnen vanaf nu gewoon spijkerbroeken verkopen en consumenten betalen het bedrag voor hun jeans in één keer, in plaats van maandelijks. Marketing manager Danique Gunning: “Veel mensen betalen liever in één keer om niet nog meer vaste maandlasten te hebben naast hun telefoonrekening en Netflix-account."

Voor Mud Jeans zelf was het oude Lease a Jeans concept ook niet ideaal. Gunning vertelt aan de telefoon dat het voor het merk met name lastig was om de btw maandelijks voor te financieren. "We hielden ons te veel bezig met financiën en administratie, we speelden soms net een bank."

Het concept gaat dus op de schop: consumenten kopen hun spijkerbroek in het vervolg in de winkel of online, voor 119 euro. Als ze de spijkerbroek weer inleveren, krijgen ze 30 euro terug, in de vorm van korting op een nieuwe broek of een cadeaukaart. Gunning: "Eén vierde van de verkoopprijs, dus een fors bedrag."

Winkeliers kunnen gemakkelijker samenwerken met Mud Jeans

Voor winkeliers wordt samenwerken met Mud Jeans handiger. Retailers hoeven hun klanten geen leasecontract meer te laten tekenen met alle bijbehorende rompslomp - denk: een foto van het identiteitsbewijs van de consument. Wel betekent de 30 euro die consumenten terugkrijgen als ze hun oude jeans inleveren, dat retailers op de eerste jeans een grotere marge hebben dan op de tweede spijkerbroek. Al merkt Gunning dat veel consumenten ervoor kiezen om hun spijkerbroek online te switchen. "Op onze vernieuwde website kunnen consumenten heel eenvoudig een retourenvelop aanvragen, daarin kunnen ze dan gratis hun oude spijkerbroek opsturen."

Dat winkeliers het gemakkelijker krijgen, is ook in het voordeel van Mud Jeans. Het bedrijf wil het aantal verkooppunten namelijk graag uitbreiden. Sinds kort is het merk actief in Scandinavië. Ook wil Mud Jeans meer verkooppunten in Nederland, België en Duitsland.

Onderdeel van de expansiestrategie is de uitbreiding van de collectie. Consumenten konden eigenlijk maar kiezen uit één model als ze een jeans wilden lenen, dat wordt vanaf april uitgebreid met vijf modellen. "Daar was veel vraag naar en het maakt het voor winkeliers interessanter om Mud Jeans in te kopen."

Geen betalingen in termijnen meer voor Mud Jeans-consumenten

Tot nu toe was het concept: consumenten betalen 20 euro als ze een jeans lenen en vervolgens 5,95 euro per maand, gedurende de eerste twaalf maanden. Daarna kunnen consumenten kiezen of ze de broek houden, terugsturen of ruilen voor een nieuwe. De teruggestuurde items worden gerecycled. Verreweg de meeste consumenten, zo'n 80 procent, koos volgens Gunning voor een nieuwe jeans. Ze denkt dat dat niet drastisch gaat veranderen. "Je mag nu je spijkerbroek ruilen wanneer je wil, bijvoorbeeld na acht maanden of na dertien maanden. Ik denk dat veel mensen 'm langer houden, maar dat is alleen maar goed vinden wij. We blijven ook gewoon een reparatieservice aanbieden."

MUD Jeans