• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • LolaLiza viert feest met eerste Nederlandse flagshipstore

LolaLiza viert feest met eerste Nederlandse flagshipstore

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Aan de Utrechtse gracht werd gisteren de eerste Nederlandse flagshipstore van het modemerk LolaLiza officieel geopend. Het drie verdiepingen tellende grachtenpand was ooit een chocoladefabriek, maar is inmiddels gevuld met de vrolijk gekleurde kledingstukken van het Belgische label. FashionUnited nam een kijkje bij de opening en sprak met Katlijn Mertens, chief product & marketing officer bij LolaLiza.

LolaLiza heeft een flagshipstore geopend in Utrecht

In de veertien jaar dat het Belgische modelabel nu bestaat, is er veel gebeurd. “Toen Henri Appelstein het bedrijf in 2001 oprichtte samen met zijn broer Jacques en hun zwager Stephan, besloot hij te beginnen met zeven winkels in België. Ongeveer drie jaar later was dat aantal verdriedubbeld, en weer drie jaar later maakte LolaLiza voor het eerst de stap naar het buitenland,” vat Mertens de beginjaren van het bedrijf in een notendop samen. Nadat het merk in 2007 was uitgebreid naar Luxemburg, volgde in 2013 de eerste winkel in Nederland.

“De keuze voor Luxemburg was voor ons gemakkelijk, omdat het een buurland is dat vrij veel op België lijkt. En Nederland is natuurlijk ook onderdeel van de Benelux, dus het was voor ons een logische stap om ook hier een LolaLiza winkel te openen,” zegt Mertens. De Nederlandse markt is volgens de marketing expert niet heel anders dan die in België. Toch is er één punt waarop de Nederlandse consument zich volgens haar onderscheidt van de Belgische consument: nuchterheid. “In Nederland kopen mensen producten als ze deze leuk vinden en als ze van goede kwaliteit zijn. Van welk merk het product is, maakt mensen minder uit. Kijk bijvoorbeeld naar Hema: daar komen mensen van alle sociale klassen.” Omdat de Nederlandse consument zich volgens Mertens niet zo sterk hecht aan vertrouwde merken, gelooft ze dat LolaLiza zeker kans heeft om in Nederland net zo populair te worden als in België. “En daarnaast houden Nederlanders van winkelen voor de gezelligheid, en dat is precies waar wij ons in proberen te onderscheiden,” vult ze aan. Dat gezelligheid belangrijk is, komt volgens Mertens naar voren in de inrichting van de winkels. In de flagship store in Utrecht staan bijvoorbeeld een paar kleine sfeerlampen en een ruime sofa voor het raam. “Winkelen bij LolaLiza is iets dat je doet met vriendinnen of familie, en daarom is het voor ons merk belangrijk dat de winkels uitnodigend zijn,” vindt ze.

Behalve de fysieke winkels, heeft het modelabel ook een eigen webshop. “We hebben onze website in 2006 opgericht omdat eigenlijk alle merken dat toen deden, maar de webshop volgde pas in 2013. Het starten van een webwinkel is ontzettend veel werk: alle producten moeten gefotografeerd worden en daarvoor moet je natuurlijk ook eerst modellen zoeken. Maar je kunt hierin niet achterblijven,” zegt Mertens. Tot nu toe zijn de fysieke winkels nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal, maar Mertens merkt wel dat e-commerce hard groeit: “België liep traditioneel wel achter op de ontwikkelingen in de e-commerce, maar de laatste jaren neemt de populariteit van online winkelen snel toe.” Daarnaast beschrijft ze de website als een visitekaartje voor het merk.

Nu LolaLiza steeds internationaler wordt, rijst de vraag hoe het bedrijf hierop inspeelt met de strategieën. “Eigenlijk hanteren we geen verschillende strategieën voor de verschillende landen waarin we actief zijn. Van de winkelinrichting tot de collecties die we verkopen: dit is in alle landen zo goed als hetzelfde,” verklaart Mertens. Ze gelooft dat dit mogelijk is omdat het merk wekelijks nieuwe kleding aanbiedt zodat elke klant wel iets kan vinden wat ze mooi vindt. Toch bestaan er wel kleine verschillen tussen consumenten van verschillende nationaliteiten. “De Zoë Loveborn-collectie is nu bijvoorbeeld alleen in België en Nederland verkrijgbaar. Het is een lijn die kleding bevat met dezelfde printjes voor moeders en dochters, en dat is voornamelijk iets wat Belgische en Nederlandse consumenten leuk vinden,” vertelt Mertens.

“We hebben hard gewerkt, en nu is het tijd voor een feestje”

LolaLiza heeft nu 92 winkels in België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland. De opening van de winkel in Utrecht is volgens Mertens een belangrijke stap voor het merk, omdat de vierde stad van Nederland precies in het midden van het land ligt en daarom mensen uit verschillende delen van het land trekt. Daarnaast is het de eerste winkel waar LolaLiza pers heeft uitgenodigd. “We zijn niet zo van de grote marketingcampagnes en evenementen. In België is het merk vooral bekend dankzij mond-tot-mond-reclame. Daarnaast staat er in alle grote steden wel een LolaLiza winkel. Maar nu we ook in het buitenland willen laten zien waar we voor staan, gaan we zeker vaker evenementen organiseren,” aldus Mertens. LolaLiza oprichter Henri Appelstein noemt de Utrechtse flagshipstore “slechts het begin”, en Mertens is het daar volledig mee eens. “We hebben hard gewerkt, en nu is het tijd voor een feestje.”

Werken bij Lola & Liza? Bekijk hier de vacatures in Nederland Of hier de vacatures in Belgie.


LolaLiza