• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Jaaromzet Belgische webwinkels met 42 procent gestegen

Jaaromzet Belgische webwinkels met 42 procent gestegen

Door Tessa Guntlisbergen

22 nov. 2016

De online sector in België blijft sterk groeien. Dat constateert BeCommerce aan de hand van de BeShopping100, de jaarlijkse analyse van de 100 populairste webshops in België. Uit de derde editie blijkt dat de omzet van de Top 100 Belgische webwinkels in 2015-2016 met 42 procent is gestegen. De Top 10 webshops waren goed voor een omzet van 3,2 miljard euro, een stijging van 53 procent.

In totaal boekten de webshops uit de BeShopping100 in 2015-2016 een omzet van 3,7 miljard euro, tegenover een omzet van 2,6 miljard euro in het jaar ervoor. De sterke groei is volgens BeCommerce onder meer het gevolg van de betere prestaties van de websites. Zo heeft 68 procent van de webshops een laadsnelheid van minder dan een seconde.

"We zijn erg blij om deze stijging in de Belgische e-commerce sector waar te nemen. Mede zijn we er van overtuigd dat ook cross-border e-commerce nog een extra stimulans zal krijgen door de recent goedgekeurde wetswijziging betreffende nachtarbeid,” zegt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce. Ze benadrukt dat België hierdoor een sterkere concurrentiepositie kan opbouwen ten opzichte van buurlanden, wat zou kunnen leiden tot een extra 5.000 banen in de sector.

De Top 3 webshops wordt gevormd door Amazon, AliExpress en Apple. Verder blijkt dat bijna 84 procent van de bezoekers van de webwinkels uit het buitenland komt. Kleding en accessoires worden met een percentage van 25 procent het vaakst online gekocht, gevolgd door elektronische apparaten met 22 procent, vrijetijdsartikelen met 15 procent en zorg- en schoonheidsproducten met 8 procent.