Inditex: China eerste markt met milieuvriendelijke winkels

Het Spaanse modeconcern Inditex heeft China uitgekozen als allereerste markt waarin het nieuwe ecovriendelijke winkelmodel wordt geïmplementeerd. In 2018 moeten alle nieuwe en bestaande winkels van Amancio Ortega’s groep in China duurzaam zijn. Dat meldt het bedrijf op zijn website.

Vorige week hield de voorzitter en CEO van Inditex, Pablo Isla, in Beijing een vergadering met Chen Ji Ning, de Chinese minister van Milieubescherming. Daarin benadrukte Isla zijn inzet voor de Aziatische markt en introduceerde hij het nieuwe duurzaamheidsmodel dat Inditex wereldwijd gaat uitvoeren.

Het ecovriendelijke winkelmodel moet de uitstoot van koolstof met 30 procent verminderen en het huidige waterverbruik in winkels halveren. Binnen drie jaar gaat Inditex - eigenaar van merken als Zara, Berschka, Pull & Bear en Massimo Dutti - zijn hele winkelnetwerk in China omzetten naar het nieuwe concept. Het bedrijf gaat bovendien niet alleen in winkels investeren, maar ook in Chinese biologische katoenboerderijen en groene energie in logistieke centra en magazijnen van Inditex, omdat een duurzame supply chain volgens Isla steeds belangrijker wordt.

In aanvulling op het duurzame winkelmodel presenteerde Isla bovendien het Recycle2 Project, dat is gericht op het inzamelen en hergebruiken van kledingstukken die aan het einde van hun levensduur zijn. Wanneer het project van start gaat in China, is nog niet bekend.

China is één van de belangrijkste markten van Inditex, waar het bedrijf sinds 2006 een sterke aanwezigheid heeft. Momenteel heeft de Spaanse groep 500 winkels in 63 Chinese steden als Beijing, Hong Kong en Shanghai en daarmee 10.000 werknemers in het Aziatische land. Hoe de winkels er precies gaan uitzien, is nog niet bekend.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN