• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Hema bouwt alle Benelux-winkels om naar internationaal concept

Hema bouwt alle Benelux-winkels om naar internationaal concept

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Warenhuis Hema kiest definitief voor het internationale winkelconcept in de Benelux. In de afgelopen maanden werd er al een pilot gedaan in verschillende vestigingen en dat was een groot succes. Alle winkels in Nederland en België zullen in de komende maanden en jaren worden omgebouwd.

De eerste winkels zullen al in het voorjaar worden omgebouwd. In zo’n 26 weken zullen 386 winkels (“circa 15 winkels per week”) voorzien worden van het nieuwe winkelconcept. Het nieuwe concept zal tussen mei en oktober geïntroduceerd worden in de winkels, laat Hema weten. De eerste winkels die worden omgebouwd zijn de wat kleinere vestigingen. In de loop van het jaar start Hema met enkele grote testwinkels. Als deze pilot ook succesvol is, zullen deze grote Hema-winkels in 2018 ook worden omgebouwd.

De beslissing over de internationale formule viel na een uitgebreide testfase in Nederland en België. “De resultaten van de proef zijn zeer positief, waardoor Hema heeft besloten om de winkelformule ook in de Benelux in 2017 verder uit te rollen. Hema verwacht dat de effecten van de invoering van de internationale winkelformule in de loop van 2018 terug te zien zijn in de resultaten. Het invoeren van de internationale winkelformule is voor Hema een belangrijk onderdeel van de revitalisering van de Benelux,” meldt Hema in een persbericht.

Hema kiest voor internationale winkelconcept in de Benelux

De internationale winkels van Hema zien er anders uit dan de huidige vestigingen in Nederland en België. De winkelformule, die al enkele jaren in het buitenland te vinden is, slaat erg aan bij de klanten in de Benelux, laat Hema weten. Bij het internationale concept zijn de winkels ingedeeld in ‘werelden’. Zo zijn dames- en herenmode naast elkaar gepositioneerd, en vinden klanten alle producten voor de badkamer, keuken, baby en woonkamer bij elkaar. In het nieuwe concept staan bijvoorbeeld alle damesproducten bij elkaar; van lingerie tot sokken en mode. Naast een andere ordening wordt de indeling ook aangepakt. De gangpaden worden breder, zodat er nog steeds genoeg ruimte is om te lopen als er een kinderwagen of scootmobiel staat. Dat betekent minder ruimte op de schappen, maar dat wordt opgelost door vaker bij te vullen. Ook worden de producten uitgestald op tafels en paspoppen in plaats van gangpaden.

“Klanten waarderen vooral de overzichtelijkheid en de frisse uitstraling van de winkels. De indeling in werelden en de dominante productpresentatie maakt in één keer duidelijk waar producten in de winkel te vinden zijn. Bovendien bieden de werelden klanten veel meer inspiratie. Daarnaast zijn de winkels veel ruimer opgezet en prettiger om in te winkelen,” aldus Hema.

CEO van Hema Tjeerd Jegen laat in een persbericht weten: “Onze winkels zijn in het buitenland erg populair, ook onder Nederlandse klanten die op reis zijn. Natuurlijk zijn onze winkels in Nederland en België ook geliefd bij onze klanten, maar we merken wel een duidelijk verschil. Doordat we onze internationale winkels op een slimme en frisse manier hebben ingedeeld, kunnen onze klanten onze producten veel makkelijker vinden. In Nederland moeten klanten nog te vaak zoeken naar producten en zijn we minder goed in staat om onze klanten in de winkel te inspireren. Daarom gaan we de internationale winkelformule ook in de Benelux uitrollen om het winkelen voor onze klanten nog makkelijker en inspirerender te maken.”

Beeld: Facebook Hema, Facebook Hema België, Facebook Spanje

HEMA