H&M ontslaat 1100 werknemers in Spanje, sluit 30 winkels

H&M Group werkt aan een mondiaal herstructureringsplan, dat onder meer Spanje treft, waar de Zweedse retailgigant 1100 werknemers ontslaat en zo’n 30 filialen sluit van zowel H&M als COS. Dit meldt H&M in een persbericht.

Wereldwijd worden er 100 nieuwe verkooppunten geopend en 350 verkooppunten gesloten. In Spanje gaat het om de sluiting van 27 H&M filialen en 3 COS filialen in 2021, aldus H&M in het persbericht.

Collectieve ontslagprocedure Spanje

In Spanje heeft H&M Group een ERE (Expediente de Regulación de Empleo, Spaanse wetsbepaling die stelt dat in het geval van een reorganisatie van het bedrijfspersoneel, het bedrijf in kwestie ervoor kan kiezen een collectief ontslag uit te vaardigen voor alle werknemers van het eigen bedrijf of slechts een groep werknemers, red.) procedure aangevraagd voor het ontslag van "maximaal van 1100 werknemers", aldus de Zweedse modegroep. De Zweedse multinational laat weten "zoveel mogelijk [Spaanse] banen te willen behouden". Hiertoe biedt het de mogelijkheid tot een vrijwillig ontslag voor zijn werknemers in Spanje, alsook de optie een andere functie binnen H&M Spanje te krijgen, aldus het Zweedse bedrijf in het persbericht.

H&M Spanje heeft de vertegenwoordigers van zijn werknemers op de hoogte gesteld en voorziet dat het overleg in de vierde week van april van start gaat.

Reactie Spaanse vakbond CCOO

De Spaanse vakbond Confederación Sindical de Comisiones Obreras (CCOO), laat via persagentschap AFP weten de H&M winkelsluitingen “compleet disproportioneel” te vinden en de ontslagen van meer dan 1,000 H&M werknemers in Spanje (die thuis zitten omwille van de pandemie, red.) “ongerechtvaardigd”. De CCOO voegt toe dat H&M in Spanje bovendien “tijdens de pandemie van het tijdelijk werkloosheidsbeleid van de Spaanse regering heeft geprofiteerd.”

De Spaanse regering, onder leiding van premier Pedro Sánchez, heeft sinds het begin van de gezondheidscrisis een tijdelijk werkloosheidsbeleid ingevoerd om weer een boost te geven aan de Spaanse economie die getroffen werd door een maandenlange lockdown. Het noodbeleid van de regering Sánchez heeft zo’n 40 miljard euro in totaal gekost sinds het begin van de crisis.

Met zijn herstructureringsplan op wereldwijd niveau, past H&M zich aan wat betreft de digitalisering van de modebranche, met als doel een ‘efficiëntere organisatie die de fysieke winkels en online winkels samenvoegt’ te creëren, aldus H&M in het persbericht.

Beeld: archiefbeeld H&M

 

Related Products

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN