Gap stopt met het betwiste ‘oproepbeleid’ voor personeel

Na Abercrombie & Fitch en Victoria’s Secret stopt Amerikaanse modeketen Gap nu ook met het zogenaamde ‘oproepbeleid’ voor personeel. Om aanklachten van medewerkers te voorkomen, stopt het bedrijf op eigen initiatief met het beleid.

Op woensdag kondigde Gap aan het ‘oproepbeleid’ af te willen schaffen. ¨Bij Gap Inc. erkennen we dat flexibiliteit, inclusief een logische en betrouwbare planning, heel belangrijk is voor alle medewerkers,¨ zegt het bedrijf in een statement op zijn blog.

Het oproepbeleid is omstreden, maar heel gebruikelijk bij Amerikaanse bedrijven. Bij deze werkwijze staan medewerkers iedere ochtend ingepland, maar moeten zelf bellen of ze moeten komen werken. Ze worden niet betaald voor hun constante paraatheid, tenzij ze op die dag ook echt moeten werken. Medewerkers hebben nooit en vast schema en kunnen dus eigenlijk ook niets plannen. Het kan zelfs voorkomen dat winkels pas een half uur van tevoren aangeven of je moet komen werken of je kort van tevoren juist afbellen, waardoor je geld misloopt.

Door mensen alleen te laten werken als het echt nodig is en dus niet te veel personeel te hebben op rustige momenten, besparen de bedrijven enorm veel geld. Ze kunnen heel makkelijk op het allerlaatste moment bepalen of iemand nodig is of niet. Heel efficient, maar niet ideaal voor het personeel.

Afgelopen juni werd lingeriemerk Victoria’s Secret al aangeklaagd door een aantal medewerkers. Zij vonden het niet kunnen dat ze zo lang op stand-by moesten staan en eisten financiële compensatie. Om dit te voorkomen, heeft Gap zelf besloten te stoppen met het ‘oproepbeleid’. Men hoopt dat meerdere Amerikaanse ketens het goede voorbeeld gaan volgen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN