Desigual sluit winkels in Rusland

Sinds 2011 is het Spaanse label Desigual aanwezig in Rusland, maar nu gaat het modemerk winkels in het land sluiten. Dat heeft een distributeur van Desigual, JamilCo, laten weten aan FashionMag. Geruchten gaan dat het Spaanse merk alleen nog door middel van groothandel in Rusland aanwezig zal blijven.

JamilCo, dat ook merken als DKNY en Timberland vertegenwoordigt, werkte samen met Desigual aan de brandstores van het merk. Volgens de distributeur is het contract tussen de beide partijen afgelopen en zal het niet worden verlengd.

Desigual had acht brandstores in Rusland, waarvan vijf in Moskou. Inmiddels zijn er nog drie winkels over. De twee overgebleven filialen in Moskou gaan aan het einde van augustus sluiten. De winkel in Sint-Petersburg zal open blijven tot eind september.

Desigual sluit winkels in Rusland

Desigual groeit niet in eerste helft 2015

Het gaat niet zo goed met Desigual. Ondanks grote groei in Azië en Latijns Amerika, boekte het Spaanse modebedrijf Desigual geen omzetstijging in de eerste helft van 2015. Minder of weinig groei in grote Europese markten als Frankrijk en Spanje waren hiervan de oorzaak.

Desigual rapporteerde een omzet van 451,9 miljoen euro in het eerste halfjaar, een kleine daling van 0,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De winst voor belastingen en afschrijvingen (EBTIDA) bedroeg 29,1 miljoen euro, een daling van 26 procent vergeleken met vorig jaar.

Desigual sluit winkels in Rusland

Alleen nog wholesale in Rusland voor Desigual

Vorig jaar liet het kleurrijke merk nog weten dat de omzet 20 tot 25 procent per jaar moet groeien. Voor de komende jaren was het plan om per jaar honderd winkels te openen. Dat zou makkelijk kunnen, meende het merk, want er is ruimte voor zo'n twintig bedrijven à la Inditex, het moederbedrijf van formules als Zara en Bershka.

Er vond de laatste tijd wel een aantal veranderingen plaats bij Desigual. Zo nam de Franse investeringsmaatschappij Eurazeo voor 285 miljoen euro een belang van 10 procent in het Spaanse modemerk. En CEO Manel Jadraque stapte op. Hij was twee jaar CEO van het merk, maar was al tien jaar werkzaam bij het bedrijf in verschillende functies. Oprichter Thomas Meyer heeft het stokje overgenomen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN