• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • De soldenperiode verschuiven of niet: Modefederaties houden vast aan huidige wetgeving

De soldenperiode verschuiven of niet: Modefederaties houden vast aan huidige wetgeving

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail
Credits: Unsplash

Het wisselvallige weer gooit roet in het eten bij Belgische modehandelaars. Het zomerweer komt laat op gang, waardoor winkeliers hun zomercollectie maar niet verkocht krijgen. Deze week startte de zomersolden. Komen de solden als geroepen of juist te vroeg?

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) legde de kwestie neer bij handelaars. Uit de enquête blijkt 42 procent van de winkeliers te hunkeren naar een koopjesperiode later in het het jaar - per 1 augustus, bijvoorbeeld. Het zou ook betekenen dat de wintersolden dan op 1 februari zouden starten. Zo’n 58 procent van de handelaars vindt de huidige gang van zaken nog steeds de beste optie. Aan de enquête deden 463 handelaars mee. Gezien de verdeeldheid is het NSZ van plan de timing van de solden te bespreken met de bevoegde minister, zo weet het Gazet van Antwerpen.

De soldenwetgeving in het kort:

In België zijn de solden ontstaan rond de jaren ‘30. Het is een periode waarbij retailers af willen van hun seizoensgebonden artikelen. Vroeger was deze periode enkel in gebruik bij winkeliers die schoenen of kleding verkochten. Later hebben andere sectoren in de retail zich bij deze periodes aangesloten. Om eindeloze promotiestunts te beperken, kwam er in België - en in veel andere Europese landen - een speciale wetgeving rondom deze zogehete soldenperiodes. Veel landen hebben deze regels later weer afgeschaft, waaronder Nederland in 1984. België is nog het enige Europese land waar deze wetgeving geldt.

De soldenwetgeving in België is er om de verkoop met verlies aan banden te leggen. Slechts in twee periodes mag er met verlies verkocht worden momenteel: in januari en in juli. Wanneer de eerste dag van de solden vallen op een zondag, mag de verkoop eerder worden begonnen. Retailers verkopen tijdens deze periode hun mode gebonden artikelen – kleding, schoenen en accessoires – met hoge kortingen. Het is inmiddels traditie dat veel winkels, waaronder ook online retailers, een nachtopening houden op de eerste dag waarbij extra hoge kortingen worden aangeboden.

Bij de wetgeving hoort ook een landelijke afspraak over de sperperiode. De vier weken voorafgaand aan de solden - de sperperiode - mogen geen individuele kortingen geafficheerd worden. Doen ze dat wel, lopen ze de kans op hoge boetes. Deze periode is er om een gelijk speelveld te creëren tussen ondernemers, zodat iedereen op eenzelfde moment aan de solden zou kunnen beginnen.

De soldenperiode: Is het tijd voor een verschuiving?

Ook Mode Unie ziet een grote verdeeldheid in de sector, maar pleit voor het behoud van de soldenwetgeving. De federatie onderzocht dezelfde kwestie vorig jaar al. Aan het onderzoek deden 1.334 winkelpunten mee, waaruit bleek dat 50 procent van de handelaars de huidige soldenwetgeving wil behouden. Zo’n 48,8 procent van de handelaars stemt voor een soldenverschuiving en 1,2 procent heeft geen mening, meldt Mode Unie in een statement in handen van FashionUnited. Over de datum van de verschuiving of de duur van de periode is geen eenduidigheid.

“Uit de resultaten van ons onderzoek leiden wij af dat de huidige wetgeving voor de retailers een vrij complete ‘toolbox’ biedt om commerciële acties te ondernemen tijdens het seizoen, met een uniek momentum aan het ‘einde’ van het seizoen in de vorm van de soldenclimax”, aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in het statement. Delanghe benadrukt dat de soldenwetgeving zorgt voor een gelijk speelveld en een zo eerlijk mogelijke concurrentie tussen zelfstandige handelaars en (internationale) ketens.

De Belgische modefederatie Creamoda sluit zich aan bij het standpunt van Mode Unie. “De soldenwetgeving regelt het verbod op de verkoop met verlies en is een complex dossier dat met omzichtigheid behandeld moet worden. Er zijn heel veel factoren die in rekening genomen moeten worden en het behouden van de wetgeving is van groot belang om het gelijk speelveld tussen zelfstandigen en grote (internationale) ketens te behouden. Het merendeel van onze Belgische merken met eigen conceptstores zijn dan ook voorstander van behoud van de solden”, aldus Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda, tegen FashionUnited.

Creamoda
Mode Unie
Solden