• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • CEO Jegen: ‘De problemen bij Hema vielen helemaal niet mee’

CEO Jegen: ‘De problemen bij Hema vielen helemaal niet mee’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Tjeerd Jegen, de CEO van Hema, is het niet eens met de strategie van voorganger Ronald van Zetten. Volgens Jegen was de interne teneur bij Hema lange tijd dat het aan de economie lag in plaats van aan het bedrijf zelf. “’Het viel allemaal wel mee.’ Maar het valt helemaal niet mee”, zegt hij in een gesprek met Retailnews.

Volgens de nieuwe topman heeft Hema te lang gedacht dat de problemen veroorzaakt werden door de economische situatie, terwijl ook in het bedrijf verbeteringen nodig waren. Vanaf zijn aantreden als CEO riep hij daarom al dat het anders moest: “‘Jongens, het gaat niet goed. Het moet anders. Als we blijven doen wat we doen, als we de zaken niet anders aanpakken, dan gaat het niet goed aflopen met Hema’.”

Hema kan weer winstgevend worden als er wordt gefocust op retaillogica, stelt de topman. Negen maanden geleden, toen hij Ronald Zetten opvolgde zei hij het al: “We gaan veel dingen anders doen, dingen die buiten Hema volstrekt logisch zijn.”

Vorige maand liet Jegen al weten flink in het assortiment te willen snijden. “We hebben nu 25.000 artikelen in het assortiment. Dat is zo gegroeid, maar het is te veel,” stelde hij. Het merk heeft dit jaar een deel van de fietsproducten uit de schappen gehaald. Ook denkt de directeur dat het assortiment beter kan worden aangepast per winkel. Verder stelt de CEO dat het bedrijf in de afgelopen jaren snel is gegroeid, wat onder andere heeft geresulteerd in logistieke problemen. Op het gebied van marketingcommunicatie zijn ook nog verbeteringen nodig.

HEMA