• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ‘Belgische webshops verkassen naar buitenland’

‘Belgische webshops verkassen naar buitenland’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Webshops in België verplaatsen hun werkzaamheden steeds vaker naar het buitenland. Dat laat de Belgische handelsfederatie Comeos weten. Het is tijd voor doortastende maatregelen, stelt de organisatie.

Vorig jaar was de online handel in België goed voor een omzet van 5,63 miljoen euro, wat neerkomt op 6,44 procent van de totaalomzet van de handel. De omzet van e-commerce steeg met 15 procent. Maar de druk van concurrentie uit het buitenland is enorm. "De structurele problemen van de handel worden bij e-commerce uitvergroot, en hebben een directe impact," zegt Dominique Michel, CEO van Comeos.

Nederland is een van de grote concurrenten. Vooral de loonkosten zijn voordeliger, maar ook de efficiënte werktijden en het inhuren van extra krachten op piekmomenten zijn in Nederland beter. Michel: “Onze loonkosten liggen 20 procent hoger dan in Nederland. Daarnaast we mogen ’s nachts geen bestellingen klaarmaken, zodat we de facto later uitleveren dan vanuit buurlanden kan, en het is veel lastiger om extra mensen in te schakelen tijdens piekmomenten. Op die manier rij je natuurlijk een op voorhand verloren koers.” Het is dan ook niet verwonderlijk dat de keuze voor het buitenland snel gemaakt is. “De Belgische handelaar die competitief wil zijn, verhuist zijn online activiteiten naar de buurlanden. Waarom zou hij ook een logistiek centrum in België uitbouwen, als het vanuit Nederland goedkoper kan?”

In 2014 ging 42 procent van de Belgische online aankopen naar het buitenland; een stijging van 71 procent in vergelijking met 2012. Regeringspartijen hebben al beloofd om nachtwerk mogelijk te maken in de logistiek binnen de e-commerce. Ook worden loonlasten voor de lagere inkomens verlaagd en wordt flexibeler werk toegestaan.

E-commerce