Belgische e-commerce goed voor omzet van ruim 2,01 miljard euro in Q3

Volgens BeCommerce, de Belgische vereniging voor e-commerce bedrijven, mag de nationale e-commerce sector tevreden terugkijken op het derde kwartaal van 2015. Belgen kochten in deze periode voor 2,01 miljard euro in webwinkels, waardoor de sector goed was voor 14 procent van alle uitgaven in het land.

Wanneer wordt gekeken naar de modebranche, kan uit de Market Monitor worden geconcludeerd dat kleding in de eerste negen maanden van 2015 goed was voor 10 procent van de totale omzet van de e-commerce. De verkoop in de categorie ´schoenen en personal lifestyle´ (waaronder cosmetica) was zelfs goed voor 14 procent van de totale uitgaven.

Uit het onderzoek dat BeCommerce heeft laten uitvoeren, is gebleken dat Belgen gemiddeld 305 euro hebben uitgegeven in de onderzochte periode. Per aankoop spenderen consumenten gemiddeld 103 euro. De cijfers laten zien dat, van alle Belgen boven de 15 jaar, 71 procent iets online heeft gekocht. In deze groep bevonden zich 3,8 miljoen Vlamingen en 2,8 miljoen Walen, die respectievelijk 1,17 miljard euro en 840 miljoen euro uitgaven. Vooral diensten worden online veel verkocht: maar liefst 60 procent van alle verkochte diensten werd online besteld. Voor producten geldt dat 7 procent van alle aankopen via het web wordt gedaan.

Op basis van deze resultaten denkt de e-commerce vereniging dat e-tailers in het laatste kwartaal van 2015 nog kunnen rekenen op een omzet van tenminste 2 miljard euro. BeCommerce verwacht ook weer een piek in uitgaven rond de feestdagen. Voor 2015 kan de Belgische e-commerce sector volgens de Market Monitor een totale omzet van minimaal 8 miljard euro verwachten.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN