(advertentie)
Balenciaga vernieuwt en expandeert e-commerce website

Balenciaga heeft de e-commerce site een make-over gegeven. De vernieuwde webshop zal in maart ook toegankelijk worden gemaakt voor consumenten in de Arabische Emiraten, Libanon, Kuweit, Saudi Arabië en Qatar, zo meldt WWD.

De vernieuwde e-commerce site is opvallend gestript. De homepage van Balenciaga.com is wit en heeft een Excel-sheet geïnspireerd raster. Visuals en campagnebeelden ontbreken op de landingspagina. Bezoekers kunnen direct doorklikken 'women' of 'men'.

Tegen WWD zegt Balenciaga over het nieuwe design: "Georganiseerd als een opmaak-vrije portal voor ready-to-wear en accessoires, zijn er geen visuele obstructies en functieloze afleidingen voor de koper. Elke klik brengt je dichter bij het product."

Balenciaga vernieuwt en expandeert e-commerce website

De e-commerce site van Balenciaga, gelanceerd in september 2014, levert op dit moment aan 95 landen werelwijd. In maart stijgt dit aantal naar 100.

In Frankrijk zijn in het afgelopen jaar 19 grote e-tailers beboet voor het voeren van misleidende marketingpraktijken. Onder hen waren onder andere Amazon, Zalando, H&M en Comptoir des Cotonniers. Gezamenlijk moesten de webwinkels maar liefst 2,4 miljoen euro betalen, blijkt uit cijfers van het Franse overheidsorgaan Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes (DGCCRF), dat het doel heeft consumenten te beschermen tegen fraude. Dat melden diverse Franse media.

De misleidende marketing waar de e-tailers zich aan schuldig hebben gemaakt, is het voeren van valse promoties. Webwinkels laten daarmee “kunstmatig verhoogde referentieprijzen zien om hun kortingen aantrekkelijker te laten lijken”, verklaart Martine Pinville, secretaris van de Franse Raad voor Consumenten. Ze verklaart: “De referentieprijzen die op veel van deze websites werden getoond, zijn in werkelijkheid helemaal nooit gehanteerd. Op die manier waren ze in staat om ‘hele hoge’ kortingen te bieden.”

Het feit dat de beboete webwinkels misleidend te werk gingen kwam aan het licht na een onderzoek dat de DGCCRF uitvoerde vanaf het eind van 2015 tot in 2016. Verschillende bedrijven die door het overheidsorgaan op de vingers waren getikt, waaronder Zalando, Amazon en Comptoir des Cotonniers, gingen onmiddellijk akkoord met het betalen van de opgelegde boete. Nathalie Homobono, directeur van de DGCCRF, stelt dat deze bedrijven hiermee indirect toegeven inderdaad misleidend te hebben gewerkt. Daarnaast hebben de bedrijven toegezegd in de toekomst niet meer op deze manier te werk te gaan, zodat misstanden als deze niet opnieuw kunnen ontstaan.

Een aantal andere bedrijven, waaronder H&M, GrosBill, Darel en Netquattro, weigert tot op heden echter de boete van 490.000 euro te voldoen. “Tegen deze bedrijven zijn we een strafzaak gestart, en we zijn er zeker van dat de rechter het met ons eens is dat zij hun straf moeten aanvaarden en zich ook aan de wet moeten houden,” aldus Homobono in een interview met Le Parisien.

De DGCCRF voert sinds een aantal jaar strengere controles uit, wat komt door de "extreem snelle ontwikkeling" van de sector. In 2016 alleen al werden meer dan 10.000 websites aan een controle onderworpen, en in maar liefst 31 procent van de gevallen vond de DGCCRF dat werd afgeweken van de regels. Uiteindelijk leidde dit tot 24 verdere onderzoeken. Naast webshops, bleken ook sociale media als Facebook en Twitter zich niet altijd aan de regels te houden: deze websites worden momenteel nog onderzocht.

1 op 10 Belgische winkelpanden staat leeg

Door een lichte stijging staat nu bijna 1 op de 10 Belgische winkelpanden leeg. Dit komt neer op 20.000 panden volgens een onderzoek van Locatus. Dit is het tiende jaar op een rij dat de leegstand toeneemt.

Vooral veel café’s, damesmode winkels en restaurants komen leeg te staan. Onder de verschillende types, groeit de structurele leegstand het hardst. Langdurige, aanvangs- en frictie leegstand krimpen procentueel of blijven gelijk.

In de grote steden ligt het percentage het hoogst, rond de 15 procent. Periferie zoals winkelboulevards ligt een stuk lager dan het landelijk gemiddelde met maar 6 procent. Met 5,6 procent leegstand doen shoppingcenters het nog relatief goed.

In 2016 verdwenen ruim 1500 winkelpanden in België vanwege het ombouwen naar een woonpand of door afbraak. Ondanks dat is de leegstand procentueel gestegen. “Er wordt in België duidelijk meer gebouwd dan de markt kan absorberen,” zegt Gerard Zandbergen, CEO van Locatus. “Om de nieuwbouw te compenseren zouden veel meer winkelpanden uit de voorraad genomen moeten worden dan nu gebeurt, om de krimpende retailmarkt bij te houden.”

Beeld: FashionUnited

Jeansconcept van Jack & Jones naar Amsterdam

Bestseller-merk Jack & Jones vestigt een Intelligence Studio in Amsterdam. Het is de tweede winkel volgens het jeansconcept van het merk in Nederland.

Het concept van Jack & Jones komt aan de Nieuwendijk in Amsterdam. In het pand zat hiervoor een Shoe Outlet. Afgelopen december opende de eerste Intelligence Studio al in Tilburg. Volgens het merk moeten er snel nieuwe vestigingen van andere studio's volgen.

Het concept legt de focus op denim. In de aankleding van de winkel zijn rollen met denimstof terug te vinden aan de wand en wordt het oog getrokken naar een ‘denim bar’ met zoveel mogelijk modellen uitgestald. Naast de ruime keuze, zo’n zestig procent van alle producten in het concept zijn van spijkerstof, is ook een expert aanwezig.

Beeld: Jack & Jones Facebook

Fokke de Jong: “Suitsupply moet in natuurlijk tempo groeien”

Sinds 2011 opent Suitsupply de ene winkel na de andere. Dit jaar komen er alleen al twaalf winkels bij in de Verenigde Staten. Maar als het aan CEO Fokke de Jong ligt, zal er niet exponentieel gegroeid worden. Dat zegt hij tegen de Telegraaf.

Sinds 2011 opende Suitsupply meer dan 25 winkels, zowel in Europa als in China. Volgens De Jong is ‘executie heel belangrijk’. “We proberen dat in een natuurlijk tempo. Je kunt dat best versnellen, maar niet zonder risico’s. Zodra wij de spelden op de verkeerde hoogte in de broekspijp zetten, is het snel afgelopen,” zegt hij in de krant. “Personeelstraining en service moeten perfect zijn. Het gaat om de juiste mensen vinden die goed met klanten communiceren en verstand van zaken hebben.”

De focus voor uitbreiding ligt momenteel in Europa, Amerika en China, en daar heeft Suitsupply ‘zijn handen vol aan’. Ook wordt er een winkel in Mexico-stad geopend. Daar had Suitsupply al eerder een winkel, maar nadat de uitbater de huur niet meer betaalde, maakt de pakkenspecialist daar nu een nieuwe start in eigen beheer. Een ‘startschot voor Latijns-Amerika’ is het zeker niet. “De import is lastig. Je moet er bijna een eigen productie opzetten,” aldus De Jong. In februari opende Suitsupply tevens de eerste winkel in Dubai. Hiermee zetten ze voor het eerst een voet in de markt van de Verenigde Arabische Emiraten.

In boekjaar 2015 zag Suitsupply de omzet met bijna 39 procent stijgen tot 173,4 miljoen euro. Er werd echter wel een verlies van ruim 600.000 euro gerapporteerd, terwijl er vorig jaar nog een winst van 3 miljoen euro werd behaald. De omzet bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg met 31 procent. Fokke de Jong liet in het jaarverslag weten dat de 'groei op bestaande markten boven verwachting was'.

Beeld: Facebook Suitsupply

H&M test een scan & buy-functie in de app. De gebruiker kan hiermee de barcode van een item scannen en meteen zien of het nog in andere kleuren of maten beschikbaar is online.

De scan-functie is te vinden in de iOs en Android-app van de Zweedse modeketen. iPhone-gebruikers vinden de knop links onderaan in het menu. Android-gebruikers zien een barcode-icoon bovenin het scherm.

Het proces van scan & buy is vrij simpel. De klanten scannen met de app het prijskaartje met daarop de barcode. Deze verschijnt dan ook op het scherm. Als het item online beschikbaar is, komt de webshop met het keuzemenu voor het product, zoals de maat en kleur, naar voren. Is het product niet meer beschikbaar, dan krijgt de app-gebruiker een melding.

Docks Bruxsel trekt 2 miljoen bezoekers in eerste vier maanden

Het Brusselse winkelcentrum Docks Bruxsel heeft sinds haar opening in oktober 2016 al 2 miljoen klanten mogen verwelkomen. Na een stroeve start, lijkt het shopping center op weg de doelenstellingen die het zichzelf heeft gesteld te behalen. Dat melden diverse media.

In een persbericht heeft Docks Bruxsel bekendgemaakt dat het op de dag van de opening 30.000 bezoekers trok, en dat dit aantal binnen twee weken was opgelopen tot 700.000 consumenten. Hiermee ligt het winkelcentrum naar eigen zeggen goed op schema om het doel van 5 miljoen bezoekers in het eerste jaar te behalen. Olivier Weets, projectontwikkelaar bij vastgoedbelegger Equilis, is tevreden over deze resultaten: “De cijfers verheugen ons. Bovendien opent het Food District, een vijftiental zeer uiteenlopende restaurants, zijn deuren pas in maart, wat de aantrekkingskracht van Docks Bruxsel nog zal verhogen.”

Docks Bruxsel trekt 2 miljoen bezoekers in eerste vier maanden

Hoewel eerder werd geschreven dat Docks Bruxsel juist te maken had met lege wandelgangen, reageert het winkelcentrum op de berichten door te stellen dat dit slechts zo lijkt. “De ruime gangen en open ruimtes bieden de bezoeker comfort en bewegingsvrijheid,” aldus architect-ontwerper David Roulin. “We voeren nieuwe shoppinggewoontes in en dat kan mensen die de drukte van een winkelcentrum gewoon zijn, in de war brengen.”

Thierry Debourse, hoofd Retail Benelux bij vastgoedbeheerder JLL verwacht dat Docks Bruxsel erin zal slagen binnen een jaar meer dan 5 miljoen bezoekers te trekken. Al moet worden opgemerkt dat bezoekersaantallen van de eerste maanden na een opening niet altijd heel veelzeggend zijn. “Na het enthousiasme voor het ‘’nieuwe’’, treedt altijd een duidelijke daling van de bezoekersaantallen op, waarna een gestage stijging volgt. Een winkelcentrum heeft zo’n drie jaar nodig om zijn plaats te vinden.”

Docks Bruxsel is gevestigd in de Belgische hoofdstad, en beslaat een totale oppervlakte van 56.000 vierkante meter. In het centrum bevinden zich winkels en horecagelegenheden, waaronder Superdry, Michael Kors en H&M.

Beeld: Docks Bruxsel website

Kijken: WE Blue Store Amsterdam

Nederlandse keten WE Fashion opent haar eerste WE Blue Store. De winkel met de focus op denim is te vinden op Nieuwendijk 167 in Amsterdam.

Kijken: WE Blue Store Amsterdam

Blue Ridge, het lifestyle brand van WE Fashion, focust zich al een aantal jaar op denim. Met het openen van de WE Blue Store hoopt het merk de shopping experience voor mannen naar een volgend niveau te tillen.

Kijken: WE Blue Store Amsterdam

In de winkel van 120 vierkante meter vind je het Blue Ridge jeansassortiment samen met casualwear zoals sweatshirts en T-shirts. Er kan gekozen worden uit super stretch jeans tot clean slim denim en summer wash. Voor wie geen keuze kan maken uit de collectie, zijn denim specialisten aanwezig. Zij vertellen over de laatste trends, pasvormen en geven styling tips.

Kijken: WE Blue Store Amsterdam

“We zijn enorm trots op deze allereerste denim store voor mannen. De herencollectie is nog altijd de motor van het bedrijf, waarmee we onze stabiele positie binnen het retail landschap vasthouden”, aldus Joris Aperghis, CEO WE Fashion.

Kijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store AmsterdamKijken: WE Blue Store Amsterdam

Beeld: WE Fashion

ACM stelt boetes voor kleine webwinkels bij

Twee webwinkels die door Autoriteit Consument & Markt beboet waren hebben een lagere boete gekregen. Het bedrag werd bijgesteld nadat de eigenaressen bezwaar hadden aangetekend tegen de boetes. Dat meldt ACM.

In oktober 2016 beboette ACM verschillende webwinkels, waaronder Kiesdejuistesportbh en Hipvoordeheb. De webwinkels kregen beide een boete van 50.000 euro. De eigenaressen startten een bezwaarprocedure, omdat de boetes ver boven de draagkracht van de webwinkels lagen.

De eigenaressen gaven toelichting op hun financiële situatie, die met documenten werd onderbouwd. Daarop heeft ACM de boetes naar beneden bijgesteld. Zo krijgt Kiesdejuistesportbh een boete van 10.000 euro, en Hipvoordeheb een boete van 5.000 euro.

“ACM heeft de webwinkels beboet omdat zij op hun website consumenten onvoldoende informeerden over de rechten die gelden als zij binnen de bedenktijd van hun aankoop willen afzien. De eigenaressen hebben de overtredingen in bezwaar niet betwist,” meldt ACM. Tegen deze besluiten van de ACM kunnen de webwinkels beroep aantekenen bij de rechtbank.

Vijf webwinkels kregen in oktober een boete opgelegd door ACM, wegens het onvoldoende informeren van hun klanten over annuleringsregels. De beboete webwinkels waren Bever, Coolcat, Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo. De beboete webwinkels zouden samen een bedrag van 590.000 euro moeten betalen. Coolcat en Bever betalen de grootste boetes van respectievelijk 220.000 euro en 198.000 euro. Shoebaloo moet een bedrag van 72.000 euro betalen.

Beeld: ACM

Suitsupply opent eerste winkel in Dubai

Het Nederlandse merk Suitsupply heeft deze maand de eerste winkel in Dubai geopend. Hiermee zetten ze voor het eerst een voet in de markt van de Verenigde Arabische Emiraten.

De mannenmodeketen is gevestigd in een van de nieuwste winkelcentra in de stad, City Walk. Het pand telt driehonderd vierkante meter en heeft plaats voor de gehele collectie, van op maat gemaakte tot ready-to-wear kostuums en alle bijbehorende accessoires. In de winkel is een gebied speciaal ingericht voor avondkleding. Om de service compleet te maken is er een kleermaker aanwezig om meteen aanpassingen te doen.

Vorig jaar opende het merk al een winkel in Denemarken.

Beeld: SuitSupply Website