(advertentie)
(advertentie)

Instagram rolt de komende week een nieuwe tool uit op het gebied van e-commerce. Amerikaanse e-tailers kunnen dan een ‘prijskaartje’ hangen aan producten op de desbetreffende foto.

De uitbreiding van de functie is sinds november getest door onder andere modemerk Kate Spade. Het merk meldt ‘positieve resultaten’ samen met andere e-tailers die het getest hebben.

Mary Beech, hoofd marketing bij Kate Spade: “Onze samenwerking met Instagram is heel succesvol geweest. Normaal gesproken kijkt onze klant op Instagram voor inspiratie, maar we zien dat ze positief reageren op de nieuwe shop ervaring, waar ze naadloos overgaan van inspiratie tot aankoop in enkele stappen. We zijn benieuwd wat de toekomst ons zal brengen.”

Merken kunnen vanaf nu tot vijf producten taggen in de foto’s met onder andere de naam en de prijs. Consumenten kunnen deze tags links onderin een winkelmandje aanklikken, waarna ze geleid worden naar de webshop.

Op dit moment is de optie alleen nog beschikbaar voor merken uit de Verenigde Staten maar naar verwachting zal de functie verder uitgerold worden. Wanneer en waar dit gaat gebeuren is nog niet bekend.

Het Zweedse merk Acne stroomlijnt de denim-collecties. Het vervangt de complete bestaande collectie met geheel nieuwe ontwerpen, zo meldt Acne in een interview met Business of Fashion.

Denim zal gaan vallen onder Acne Studios Blå Konst, Zweeds voor Blauwe Kunst. Drie permanente stijlen voor vrouwen en mannen zijn hier in te vinden en worden per seizoen aangevuld met andere modellen. Baggy, straight en skinny jeans hebben minder stretch dan huidige denimitems van Acne. Ook zijn maar enkele wassingen beschikbaar.

“Je moet altijd je output trimmen, zoals een bonsai. Het is belangrijk om die boom te laten groeien, maar we hebben nu wortels waardoor het makkelijker voelt om te knippen, een stap terug te nemen om weer vooruit te kunnen, zegt creatief directeur en mede-oprichter Jonny Johansson.

De ontwerpen zullen in dezelfde prijsklasse vallen als huidige denim items, van 190 tot en met 330 euro. Acne Studios Blå Konst wordt verkocht in winkels en retaillocaties van Acne en krijgt een winkel in Tokyo. Wanneer deze geopend wordt is nog niet bekend.

Noisy May neemt afscheid van moederbedrijf Vero Moda

Bestseller merk Noisy May krijgt de kans om zich te bewijzen als zelfstandig merk. Waar het merk normaal gesproken te koop is in Vero Moda winkels, krijgt het nu een eigen pop-up in Parijs. Vanaf maart zal het streetwear merk onafhankelijk opereren meldt de Deense groep op de website.

’Op eigen voeten staan, betekent niet het verbreken van alle banden met de familie en Noisy May hoopt op een samenwerking met moederbedrijf Vero Moda die in het verschiet zijn vruchten afwerpt,” aldus Bestseller. Het merk heeft vanaf nu een eigen team die alle projecten aanstuurt.

De pop-up in Parijs vindt plaats van 27 maart tot en met 17 april. Andere pop-ups of winkels zijn nog niet aangekondigd.

Het label staat vooral bekend om de collecties geïnspireerd door trends die te zien zijn op straat. “Noisy May voorziet cutting-edge collecties voor de modebewuste vrouw samen met on-trend items.”

Beeld: Website Bestseller Group

Essentiel Antwerp opent winkels in Azië

Modemerk Essentiel Antwerp breidt uit naar Azië en opent winkels in Rusland, China en Japan. Het Belgische label had al winkels in Nederland, Spanje en Frankrijk. Dat meldt Fashionnetwork.

De drie nieuwe markten starten met groothandel. Het label wil de verkoop drie seizoenen gaan testen en bij succes worden er franchisevestigingen geopend. Deze strategie werd eerder al toegepast in het Midden-Oosten en Zuid-Korea.

Het Belgische label is ook bezig om zich te vestigen in Scandinavië; binnenkort zal Essentiel zich presenteren op de Revolver Tradeshow in Kopenhagen. Tegelijkertijd is Essentiel Antwerp gestopt met de uitbreiding op de Amerikaanse markt, meldt commercieel directeur Gérald Didnik aan Fashionnetwork.

Na winkelopeningen in Nederland (Amsterdam) en Spanje wil het modemerk ook een nieuwe flagshipstore openen in Parijs. Tevens zoekt het naar een locatie in Bordeaux.

Beeld: Essentiel Antwerp

Vervaagt de alllure van fast fashion?

De gouden tijd van fast fashion schijnt de glans en het momentum te verliezen, nu grote partijen uit de industrie H&M en Zara allebei significante daling in de verkoop hebben geleden.

Voor het eerst in vier jaar zag Zweedse retailer H&M de maandelijkse verkoop zakken, terwijl de winst van Zara op het laagste punt in 8 jaar terecht kwam.

Consumenten geven geld uit aan ervaringen, niet aan kleding

Het jaarlijke census rapport in de Verenigde staten van afgelopen week zegt duidelijk dat klanten geld uitgeven aan dingen om te doen, niet dingen om te dragen. De weerslag voor de mode industrie is het zien van hun klanten die kiezen voor meer lifestyle en vrije tijds producten in plaats van kleding.

Volgens Bloomberg, zijn de aandelen van H&M met 5,1 procent gedaald in Stockholm de laatste drie maanden. Een daling van 1 procent in februari werd veroorzaakt doordat de maand een dag minder had dan vorig jaar, een schrikkeljaar. Wanneer dit wordt aangepast naar een maand met 28 dagen, steeg de omzet met 3 procent.

De brutowinstmarge van Zara’s moederbedrijf Inditex nam af naar 57 procent van 57.8 procent gedurende de afgelopen twaalf maanden tot en met januari, noemde Bloomberg, waardoor de Spaanse retailer het doel niet behaalde om onder de 05 procentpunt verschil te blijven zoals het voorgaande jaar. De aandelen vielen zelfs met 2.7 procent, het meest sinds December, alhoewel CEO Pablo Isla zei dat met de huidige wisselkoers de bruto winstmarge niet zal dalen dit jaar.

Inditex blijft flagship stores openen op belangrijke plekken voor de retail wereldwijd. De strategie is om kleinere panden op te nemen in aanliggende winkels. Nieuwe openingen staan in de planning voor Nagoya in Japan, maar ook in Qatar en Mumbai. In het thuisland van Zara wordt gewerkt aan de grootste retaillocatie, een winkel van 6038 vierkante meter.

Vertaling en edit: Caitlyn Terra

Beeld: Lefties

Guess sluit 60 winkels na drastische winstdaling

Modemerk Guess sluit 60 winkels nadat de nettowinst afgelopen jaar met meer dan 70 procent is gedaald. Dit maakt Victor Herrero, CEO van het bedrijf bekend in het rapport van de jaarcijfers.

Al begin vorig jaar meldde Herrero dat de huurkosten van de retaillocaties een grote kosten post waren. Op dat moment liepen veel contracten nog drie jaar, waarna hij wil onderhandelen over een prijs. Dit geeft hij nu ook weer opnieuw aan in een statement. Hieruit lijkt het te gaan om Amerikaanse winkels die gesloten worden: “In Amerika, waar de retail omgeving uitdagend blijft, focussen we op verbeteringen voor de winstgevendheid. We blijven onderhandelen over de huur waar mogelijk en willen aankomend jaar 60 winkels sluiten.”

Wereldwijd het het modemerk 1080 winkels wereldwijd. In Nederland en België zijn er zo’n twaalf Guess-winkels, naast warenhuizen die het merk ook in de schappen hebben.

Beeld: Guess Facebook

Dit is het nieuwe winkelconcept van C&A INTERACTIEF

C&A introduceert een nieuw winkelconcept. De winkelketen, die eind 2016 meldde 1 miljard euro uit te trekken voor de groeistrategie, zal na de zomer 5 Nederlandse vestigingen verbouwen. In België zijn er al drie winkels voorzien van het nieuwe concept, evenals verschillende filialen in Duitsland. Volker Dick, head of store concept implementation C&A Europe geeft aan FashionUnited een toelichting.

Scroll met uw muis over de interactieve foto’s voor uitleg over het nieuwe winkelconcept.

Dit is het nieuwe winkelconcept van C&A

Dit is het nieuwe winkelconcept van C&A

Dit is het nieuwe winkelconcept van C&A

Dit is het nieuwe winkelconcept van C&A

Dit is het nieuwe winkelconcept van C&A

Dit is het nieuwe winkelconcept van C&A

Dit is het nieuwe winkelconcept van C&A

De eerste Nederlandse vestiging die wordt omgebouwd is de winkel Arnhem Kronenburg. Daarna volgen Beek, Maastricht, Almelo en Eindhoven. Woordvoerder Mieke van Groningen laat aan FashionUnited weten ‘dat er nog gesprekken lopen over een aantal locaties’. In vier jaar tijd moet 80 procent van de 131 Nederlandse filialen zijn verbouwd.

De eerste winkels in België die voorzien zijn van het nieuwe concept zijn Wijnegem, Wevelgem en Brugge. In 2017 volgen Charleroi, Oostende en Ninove.

Beeld: C&A

Italiaans merk Fiorucci maakt een comeback. De opening van de pop-up store in warenhuis Selfridges in Londen is onderdeel van een relaunch van het merk.

Al langere tijd werd een terugkeer van het merk gesuggereerd. Een officiële bevestiging van het merk bleef uit, tot een Instagram-post van de opening van de pop-up store. Op de website en Instagram-account werd daarvoor wel gehint naar een grote comeback. “In 2017, the party starts again” is te lezen op de website en “What was then is now again” prijkt in de biografie van de Instagram-pagina.

Het merk werd in 1970 opgericht en specialiseerde zich in betaalbare denim en T-shirts. Het grootste succes behaalde Elio Ferucci in de jaren zeventig en tachtig. Na problemen met franchisers en groothandel werd het bedrijf verkocht in 1990. Elio Ferucci overleed in 2015. Het merk is nu in handen van Janie en Stephen Schaffer. Destijds in 2015, bij de overname door de Schaffer’s werd al een herlancering genoemd.

E-commerce wordt steeds belangrijker in België. Afgelopen jaar werd 593 miljoen euro aan kleding gekocht via het internet. Dit houdt een groei van 13 procent in, blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor.

Ook op het gebied van schoenen is een groei te zien. Bij het segment ‘schoenen & personal lifestyle’ was een groei van 17 procent te noteren. De precieze aantallen voor alleen schoenen is niet bekend.

Naast de groei in kleding- en schoenverkoop zien meerdere segmenten een stijging. “Er werd nog nooit zoveel online gespendeerd als in 2016”, aldus BeCommerce. Het afgelopen jaar nam de verkoop toe met 10 procent dat zorgt voor een totaal van bijna 9,1 miljard euro aan online uitgaven. Daarnaast verschuift ook het aandeel van online over het totaal van de uitgaven. Dit percentage is van 14 naar 16 procent gestegen.

Het vaakst worden deze uitgaven gedaan via een laptop (55 procent), gevolgd door een desktop (30 procent), tablet (9 procent) en een smartphone (4 procent).

Het assortiment uit de winkels van Neckermann.com gaat vanaf vandaag onder de hamer bij BVA Auctions. De winkels werden afgelopen december failliet verklaard, de webwinkels van het bedrijf zijn nog wel operationeel.

Items die onder de hamer gaan zijn bijvoorbeeld multi-media producten, reisartikelen, huishoudelijke artikelen en huisdierproducten. Via BVA Auctions kan online geboden worden.

In 2014 opende Neckermann.com verschillende fysieke winkels om op deze manier een nieuwe identiteit te creëren voor het merk na een eerder faillissement. Vorig jaar werden de winkels failliet verklaard en verloor Readen Holding, het moederbedrijf, twee van haar bv’s. Een daarvan bleef nog wel staande, Neckermann.com Webshop BV, waar de huidige website onder valt.