(advertentie)
(advertentie)

Zalando zoekt de hulp van start up’s om de winkelervaring van klanten te verbeteren, zo meldt het bedrijf in een persbericht. De e-tailer heeft hiervoor een nieuw programma in het bedrijf opgericht, genaamd ‘Build’.

“Zalando is op zoek naar startups die oplossingen aanbieden om de winkelervaring van de klant te personaliseren. Dit houdt oplossing in op het gebied van sizing & fit, styles & outfits of inspirational content,” aldus Zalando.

“Een betere klantervaring ontwikkelen betekent een meer inspirerende en gepersonaliseerde mode-ervaring bieden,” zegt Marc Lamik, Head of Partnerships bij Zalando. “We zijn blij dat onze eerste partner aan boord is en kijken uit naar verdere succesvolle samenwerkingen.” Lamik voegt daar aan toe: “Startups profiteren van onze reikwijdte, terwijl de samenwerking met startups ons de kans geeft om nieuwe producten en diensten veel sneller toe te passen en nieuwe dingen te proberen.”

De eerste partner van het programma is de Israelische startup Bllush. De startup koppelt afbeeldingen van influencers met de webwinkel - de Zalando Fashion Store. Alle afbeeldingen zijn shoppable. De functie wordt op dit moment getest in de sportcategorie van de Duitse Fashion Store.

Modelabels kiezen voor Brussel

Brussel rijgt de winkelopeningen aan elkaar de laatste tijd. Niet alleen Belgische maar ook internationale labels zijn uit op een plekje in de hoofdstad, en krijgen daarbij aanmoediging vanuit de stad zelf.

Op 14 september opende Belgisch brillenmerk Komono een flagship store aan de Dansaertstraat, volgende week krijgen ze gezelschap van het Amsterdamse brillenmerk Ace & Tate dat een pand heeft op de hoek van de Dansaertstraat en de Oude Graanmarkt. Vorige week gingen de deuren open van H&M’s nieuwe concept, Arket, op de Guldenvlieslaan. Later dit najaar vestigt ook de Japanse kledingketen Uniqlo zich in Brussel, aan het Muntplein. Begin 2017 bleek al uit een peiling van vastgoedmakelaar CBRE bij 118 belangrijke internationale en Belgische ketenwinkels dat Brussel de beste locatie is voor een winkel. Zo’n 23 procent van de retailers noteerde in 2016 de beste resultaten bij hun Brusselse filiaal, gevolgd door Antwerpen.

Brussel vs Antwerpen

“De meeste merken willen in Antwerpen zitten omwille van de positieve bijklank die de stad internationaal heeft op gebied van mode, onder meer door de aanwezigheid van de modeacademie”, reageert Tom Tack, Brusselaar en medeoprichter van het Brusselse PR-bureau Pure, “Maar Brussel heeft met 1,1 miljoen inwoners een grote afzetmarkt. Bovendien is er op verschillende prijsniveau’s nog maar weinig concurrentie. Bijna alle merken zijn aanwezig in Antwerpen. Enkel qua high fashion is Brussel beter voorzien, op de Waterloolaan vind je flagships van alle grote labels”.

Eilandhoppen

“Brussel zit met verschillende shoppingzones, bijna eilandjes, tegenover het gecentraliseerde winkelgebied in Antwerpen. De Guldenvlieslaan - nodig om de winkels op de Louizalaan met die van de Elsensesteenweg te connecteren – was heel lang een dode zone," zegt Tack. Tien jaar geleden had je er alleen een bioscoop, nu zijn er filialen van Zara, & Other Stories, Marks&Spencer... en eind dit jaar opent ook de Italiaanse lingerieketen Intimissimi een nieuwe winkel.

Toch staat meer dan een op tien Brusselse winkelruimtes leeg. “Leegstand is duidelijk aan het toenemen in alle steden”, verduidelijkt Boris van Haare Heijmeijer, expert in commercieel vastgoed bij Cushman & Wakefield op de Brusselse nieuwssite Bruzz. “Dat heeft te maken met het algemene economische klimaat. Ook zijn de huurprijzen vaak te hoog voor de omzetten die vandaag gerealiseerd worden. Winkeliers wachten tot er een betaalbaar pand vrij is in de straat die zij willen, en desnoods stellen ze de opening gewoon uit.” Ook verschilt de grootte van de leegstand van wijk tot wijk: “In een laagconjunctuur krijgen alle secundaire winkelbuurten klappen, niet de Nieuwstraat of de Elsensesteenweg”, zegt Van Haare Heijmeijer nog tegen Bruzz.

Voetgangerszone

“Wat de Guldenvlieslaan doet in de Brusselse bovenstad, zal de recente voetgangerszone in het Brusselse centrum gaan doen," vervolgt Tack. Deze verbindt de Dansaertstraat met de Nieuwstraat. Nu vind je er alleen wat café’s, een Brico-filiaal, een kebabzaak... maar er wordt intussen al duchtig gespeculeerd op de panden in het autovrije stadsdeel. Zo droomt de Stad Brussel van een Galeries Lafayette in het grote hoekpand waar nu Pizza Hut huist. De grote panden op de Brusselse lanen zijn vaak eigendom van de stad die het imago ervan graag wil opgepoetst zien, als eigenaar van de gebouwen én als instantie achter de stadsplanning. Hoe het verder loopt, en of de grote ketens de Nieuwstraat zullen inruilen voor die grote lanen, zullen we pas over 10 jaar zullen weten.”

Brusselse rap

“Daarnaast is er ook een cultureel aspect. Brussel staat internationaal in de kijker omwille van haar rol in de hedendaagse kunst, met onder meer de kunstbeurs Art Brussels en de vele hoog aangeschreven galerijen," zegt Tack. Het ideale publiekje voor merken als COS (dat ondanks het protest van andere winkeliers in de straat toch goedkeuring kreeg voor het nieuwe pand in de Dansaertstraat), Arket, Prada, Uniqlo... Het is ook de nieuwe place to be van de hiphop scene met Brusselse rappers als Romeo Elvis en Damso die het maken in het buitenland. Zij trekken de aandacht van grote urban labels. Zo komt Carhartt om die reden binnenkort naar de hoofdstad, en ook andere Urban brands hebben plannen of hebben er reeds onderdak gevonden - Dr. Martens, Reservoir shop, Smets concept store... Kortom: Brussel heeft nog potentieel, waar in Antwerpen alles al aanwezig is.”

Foto: Pexels

Brantano in laatste fase van transformatie

FNG heeft de laatste stap gezet in de rebranding van de schoenenwinkelketen Brantano. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. In 2016 nam FNG het merk over, na het faillissement van moederbedrijf Macintosh. Brantano kreeg een nieuwe identiteit en een jaar na de overname is meer dan 60 procent van de winkels gerenoveerd.

Volledige vernieuwing

Behalve een nieuw visueel concept, een kleurrijk logo, de nieuwe slogan ‘like a walk in the park’ en nieuwe verkooppunten, biedt het merk nu naast schoenen en accessoires ook kleding aan voor mannen, vrouwen en kinderen. Tevens zijn in anderhalf jaar ruim honderd winkels in een nieuw jasje gestoken. Daarmee is een investering gemoeid van ruim 50 miljoen euro.

Brantano in laatste fase van transformatie

Inspiratie voor het nieuwe winkelconcept is het luchtige en speelse van een park. Er zijn veel felle kleuren gebruikt en de winkels zijn ruim en toegankelijk.

Brantano in laatste fase van transformatie

De Belgische schoenenwinkelketen Brantano werd in 1962 opgericht. De keten is vooral in België actief en verkoopt een uitgebreid assortiment aan schoenen en accessoires. Sinds de overname door FNG, moederbedrijf van onder andere Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter, krijgt het merk een nieuwe identiteit en wordt het arrangement uitgebreid met kleding.

Brantano in laatste fase van transformatieBrantano in laatste fase van transformatieBrantano in laatste fase van transformatie

Beeld: Brantano

Het Europees Parlement heeft het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ op dinsdag aangenomen. In het rapport staan meerdere maatregelen die franchisenemers een betere en sterkere positie geven tegenover franchisegevers.

In het document zijn onder andere afspraken gemaakt over een bedenktijd van vijftien dagen voordat contracten getekend worden, redelijke concurrentiebedingen en afspraken rondom online verkoop. Volgens het Europees Parlement, en initiatiefnemer Nederlands Europarlementariër Dennis de Jong, is de franchisenemer vaak de zwakkere partij en ziet de noodzaak in van dergelijke maatregelen.

In Nederland leidde de geschillen tussen franchisenemers en franchisegevers al tot de Nederlandse Franchise Code. De code zou in eerste instantie op vrijwillige basis worden ingevoerd, maar minister Kamp van Economische zaken wil een wettelijke basis voor de code creëren. Europarlementariër De Jong ziet nu graag dat alle lidstaten nationale franchisecodes tot wet maken.

Alibaba richt zijn pijlen steeds meer op de traditionele retail. De e-tailer wil namelijk een eigen winkelcentrum openen in Hangzhou, melden diverse media.

Alibaba zal het eigen hoofdkantoor gebruiken om de ‘More Mall’, naar verluidt de naam van het winkelcentrum, een plek te geven. Het winkelcentrum zal vijf verdiepingen tellen en producten en merken van het Taobao platform aanbieden. Daarnaast zullen verschillen technologische snufjes verwerkt zijn in het concept waaronder virtuele paskamers en hightech make-up spiegels. More Mall opent volgens diverse media in april haar deuren

Het is niet de eerste stap van Alibaba in de retail. De Chinese gigant opende eerder al supermarktketen Hema, niet te verwarren met de Nederlandse keten, en het Tao Cafe.

Google is maandag in beroep gegaan tegen de recordboete van 2,4 miljard die de Europese Commissie het bedrijf had opgelegd, meldt Reuters. In juni werd het techbedrijf beboet vanwege de Google Shopping service die volgens de Europese regels oneerlijke concurrentie faciliteert.

Google Shopping toont verschillende zoekresultaten in de service wanneer bijvoorbeeld gezocht wordt op het woord ‘jurk’, maar zou volgens de Europese Commissie de populariteit van de zoekmachine misbruikt hebben om bepaalde producten een voorsprong te geven op concurrenten. Eind augustus kondigde het techbedrijf aan dat ze de zoekmachines aan zouden passen zodat producten niet meer voorgetrokken zullen worden. Hoe dit precies in zijn werk gaat, werd niet bekendgemaakt.

Het onderzoek van de commissie liep al enkele jaren, maar twee maanden geleden viel eindelijk het oordeel. Volgens Reuters zal het hoogstwaarschijnlijk jaren duren voordat de commissie een beslissing neemt over het beroep van Google.

Terre Bleue lonkt naar Nederland

Kledinglabel Terre Bleue wordt vijftien. Dat vieren ze vandaag met de release van een designercollectie samen met Belgisch ontwerpster Maureen De Clercq maar ook met een voorzichtige blik over de landsgrenzen heen. Fashion United neemt poolshoogte bij CEO Dirk Perquy.

CEO Dirk Perquy is de derde (en zoon Peter vierde) generatie in het familiebedrijf Duror dat al sinds 1938 bestaat en waar Terre Bleue deel van uitmaakt. Het merk groeide uit tot een label voor het hele gezin met 17 eigen winkels, een webwinkel, en een plekje in meer dan 300 multimerkenwinkels. De geconsolideerde omzet is ruim 20 miljoen euro. Eind juni raakt bekend dat Terre Bleue een meerderheidsaandeel heeft genomen in sectorgenoot Gigue. Beide merken willen de krachten bundelen om internationaal te kunnen doorbreken. En in januari staat Terre Bleue voor het tweede seizoen op rij op de modevakbeurs Modefabriek in Amsterdam. Heeft het Belgische merk last van expansiedrang richting het noorden?

Terre Bleue lonkt naar Nederland

Nieuwe exportmanager

Dirk Perquy: “Ons merk doet het goed in eigen land, we blijven groeicijfers optekenen in een moeilijke markt. Momenteel zijn we op een systematische manier export aan het onderzoeken. Voor mij is er een fundamenteel verschil is tussen ‘verkopen in het buitenland’ en ‘exporteren’. We hebben daarom ook een exportmanager aan boord.” Deze deelt Terre Bleue met Gigue: “De kosten stijgen als je internationaal wil gaan, dan is het goed dat je expertise kan delen met een ander sterk Belgisch merk”.

Terre Bleue lonkt naar Nederland

“Dat we in Nederland starten is geen toeval”, legt de CEO verder uit. “We zagen in het verleden een sterke interesse in onze collecties van Nederlandse vrouwen die onze winkels in Antwerpen en Knokke bezochten waardoor we het marktpotentieel wel enigszins aanvoelden. We zijn dit gaan aftoetsen op de Modefabriek in Amsterdam. We hebben er de Nederlandse markt als het ware ‘besnuffeld’. Na positieve reacties en bemoedigende resultaten voelden we samen met onze agentuur Focus Brands dat de tijd rijp was om Terre Bleue in Nederland te introduceren.”

Terre Bleue lonkt naar Nederland

Terre Bleue naar Nederland

De Nederlandse markt blijkt ontvankelijk voor Terre Bleue: “De eerste resultaten zijn veelbelovend maar we willen nog niet te vroeg victorie kraaien: twee seizoenen is te kort om al echte conclusies te kunnen trekken, maar we zijn voorzichtig enthousiast. Ook het feit dat een aantal leidinggevende retailers mee in het Terre Bleue-verhaal zijn gestapt, sterkt ons geloof in een toekomst voor ons in Nederland. Ook de Nederlandse vrouwen kunnen de unieke mix van creativiteit, kwaliteit, pasvorm en makkelijk combineren wel smaken.”

Terre Bleue lonkt naar Nederland

De designer-capsulecollectie van Terre Bleue met Maureen De Clercq ligt vanaf 11 september in alle Terre Bleue-winkels.

Foto's: Terre Bleue

Monki opent eerste Belgische winkel dit najaar

Monki, een van de merken van de H&M Group, opent in november haar deuren in Antwerpen. Het merk vestigt zich op de Meir in een pand van 550 vierkante meter, zo maakt Monki bekend in een persbericht.

“Antwerpen is een geweldige stad die erg befaamd is in de modewereld,” aldus Lea Rytz Goldman, Managing Director van Monki in een statement. “We kunnen niet wachten om onze Belgische klanten de enige echte Monki ervaring aan te bieden in onze grootste winkel tot nu toe.”

Het pand op De Meir telt twee verdiepingen en ‘baadt in wit licht’, aldus het merk. In de winkel zijn accenten van regenboogkleuren, pastel, goud, hout en glitter te zien. Daarnaast is het pand ingericht met een roze kristaltrap, discobal, oplaadstations voor gsm’s, hangplanten en een draaimolen. Volgens het merk is het in de winkels van Monki de bedoeling dat de klant het gevoel krijgt in een andere wereld te zijn beland.

Monki werd in 2006 gelanceerd door de H&M Group. Het merk combineert ‘Scandinavisch cool een Aziatische street style’. Op dit moment heeft Monki wereldwijd 115 winkels.

Beeld: Monki

Mooiloop opent eerste flagshipstore in Gent

Belgisch label Mooiloop heeft op woensdag haar eerste flagshipstore geopend. Het merk opende haar deuren in thuisstad Gent op de Lange Kruisstraat 7. Het high-end label dat in 2010 gelanceerd werd, maakt met de winkel een nieuwe start.

Ontwerpster Alison Van Autreve, die samen met haar moeder het bedrijf opstartte, neemt de positie van haar moeder over en gaat een samenwerking aan met haar nieuwe partner Florence Debruyne. Mooiloop staat bekend om het gebruik van natuurlijke materialen en unieke prints en laat zich inspireren door de natuur en architectuur. De strakke lijnen en sobere kleuren van de wintercollectie zijn sterk terug te zien in het interieur van de nieuwe winkel. De toevoeging van de vele planten in contrast met de strakke vormen, creëert een intieme uitstraling. Mooiloop hoopt, met de hulp van de nieuwe flagshipstore, het imago van het label te verjongen.

Mooiloop maakt nieuwe start met winkel

De winkel is van maandag tot en met zaterdag te bezoeken en opent daarnaast op elke eerste zondag van de maand ook haar deuren. Het label is naast de flagshipstore ook te koop in diverse multimerkenboetieks in binnen-en buitenland, zoals Princess (Antwerpen), Elegance (New York), Roman's (Berlijn) en Brand Bazar (Parijs). Prijzen variëren van 160 euro voor een trui tot 350 euro voor een jurk.

Ga met uw muis over de foto om meer informatie over de flagshipstore te ontdekken.

Mooiloop opent eerste flagshipstore in GentMooiloop opent eerste flagshipstore in Gent

Beeld: Pers beelden Mooiloop

Na een aarzelende start breidt Gent de test rond handenvrij winkelen in de stad uit. Een private firma mag de service de komende twee jaar proberen te commercialiseren en uitbreiden, melden diverse media.

Het Gentse experiment, genaamd Shop & Hop, werd vorig jaar gelanceerd, maar werd niet optimaal gebruikt door shoppers in de stad. In negen maanden tijd werd slechts 402 keer gebruikgemaakt van de dienst, die consumenten de mogelijkheid biedt de aankopen bij zo’n 130 Gentse winkeliers achter te laten en later op te halen bij de parkeergarage of één van de drie afhaalpunten. De stad had 300.000 euro voor de test uitgetrokken.

Gent geeft de service nu over aan een privaat bedrijf, dat het concept in twee jaar tijd verder gaat uitwerken. “We willen het opschalen naar een duurzaam businessmodel,” stelt Thomas Martens, medewerker van middenstandsschepen Christophe Peeters, tegenover Het Nieuwsblad.

De dienst zal worden uitgebreid met de mogelijkheid om de pakketjes niet in de parkeergarage, maar ook thuis te laten bezorgen. Het zal dan echter niet meer gratis zijn, omdat de stad zelf er zo weinig mogelijk in wil investeren. Mocht dat toch niet werken, dan wordt gekeken naar een derdebetalersregeling. Welk bedrijf de commercialisering en uitbreiding van Shop & Hop voor zijn rekening mag nemen, wordt volgende maand bekend.