(advertentie)
(advertentie)
Uniqlo opent Europees distributiecenteum in Nederland

Het Japanse Uniqlo heeft een distributiecentrum geopend op Borchwerf II, tussen Antwerpen en Rotterdam. Het centrum zal de Europese markt gaan bedienen.

Het pand heeft een oppervlakte van 3,2 hectare en werd deze week geopend door de ambassadeur van Japan. Het bedrijf Ceva Logistics gaat de logistiek voor zijn rekening nemen.

Uniqlo wilde tijdens de bijeenkomst geen uitleg geven over werkplekken, welke landen er bediend zullen worden of mogelijke uitbreiding van winkels naar de Nederlandse markt, bericht BN De Stem.

Uniqlo heeft al winkels in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. De Japanse retailer heeft ook de wens om zich met winkels in Nederland te vestigen (al sinds 2014, red.), maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen. Mogelijk wacht keten tot er een geschikt pand op de markt komt in Amsterdam, zodat het daar een flagshipstore kan openen.

Het dc-gebied Borchwerg II heeft al meerdere moderetailers onder dak. Ook Warnaco (het warehouse van Tommy Hilfiger en Calvin Klein, red.) en Primark zijn er gevestigd.

Beeld: Uniqlo Belgium Facebook

E-tailer Asos gaat het nog makkelijker maken voor consumenten om een item te vinden in de webshop. Het bedrijf gaat een zoekoptie testen waarbij foto’s, screenshots of afbeeldingen op social media gelinkt worden aan een item, aldus RetailWeek.

Een kleine groep consumenten gaat de aankomende tijd het gebruik van de zoekoptie testen. Bij de optie kan een afbeelding ingevoerd worden waarna de items herkend worden. Deze verschijnen dan op het scherm. Volgens RetailWeek is deze optie vooral belangrijk bij producten die niet op voorraad zijn. Op deze manier kunnen meerdere opties gegeven worden.

De normale visuele zoekoptie moet al binnen enkele maanden geïntroduceerd worden. “Product en technologie hebben Asos op de kaart gezet 17 jaar geleden, ze zijn altijd onafscheidelijk geweest,” aldus CEO Nick Beighton. “Asos is net zo goed een technologisch bedrijf als een mode en content bedrijf.”

Koper van deel McGregor en Gaastra zet niet in op e-commerce

Andy Verbauwhede, de nieuwe eigenaar van zeven gezamenlijke winkels van McGregor en Gaastra gaat niet inzetten op e-commerce. “Ik geloof niet in een wereld zonder fysieke winkels,” aldus Verbauwhede tegenover het HLN. Voor Verbauwhede is het zijn eerste stap in de retailmarkt.

Vorige week werd bekend dat zeven van de Belgische winkels van McGregor en Gaastra worden overgenomen bij Fashion Matters. Dit blijkt nu het bedrijf te zijn van Verbauwhede die jaren naam maakte met vervoer zoals taxi’s en limousines. Zes andere winkels werden overgenomen door de Doniger Fashion Group, het moederbedrijf van beide merken. Het lot van de overige tien winkels is nog niet zeker.

Tegenover HLN vertelt Verbauwhede dat hij overtuigd raakte door ‘het dynamisme van het personeel’. Hij heeft vervolgens met veel shopmanagers gesproken en zag daardoor potentie in de winkels. Verbauwhede heeft ook een overeenkomst met McGregor Internationaal dat hij eventueel extra winkels mag openen.

Beeld: McGregor

Zalando opent distributiecentrum in Zweden

Zalando heeft een locatie gevonden voor een distributiecentrum in Scandinavië. De e-tailer gaat een fulfillment center bouwen in Brunna, vlakbij Stockholm. Op deze manier wil Zalando zijn positie op de Scandinavische markt verstevigen en de Scandinavische klant tegemoet komen. “De eerste pakketjes zullen later dit jaar het distributie centrum verlaten,” laat Zalando weten.

"Zalando heeft een gewaagde maar haalbare visie op de Scandinavische markt. Wij willen onze klantenpropositie verbeteren en onze omzet tot 1 miljard euro verhogen in de komende jaren. Om dit te kunnen doen, moeten we verder investeren in onze platformstrategie en ons logistieke netwerk lokaal uitbreiden, zodat we dichter bij onze Scandinavische klanten kunnen komen. Ik ben blij om te melden dat de activiteiten in ons eerste distributiecentrum vlakbij Stockholm binnen de komende maanden zullen beginnen," zegt Rubin Ritter, co-CEO van Zalando.

Zalando opent distributiecentrum in Zweden

De eerste proeven en activiteiten zullen dit jaar nog starten, waarna het centrum in 2018 op volledige sterkte zal draaien. Door het Scandinavische centrum kunnen de leadtijden aanzienlijk verlaagd worden. Zo verwacht Zalando de pakketjes al de volgende dag te kunnen bezorgen in de Scandinavische hoofdsteden Stockholm, Kopenhagen, Helsinki en Oslo. In Stockholm kan zelfs al op dezelfde dag bezorgd worden. Als het distributie centrum op volle kracht draait, zullen de leadtijden in geheel Scandinavië ingekort worden: 1 tot 2 dagen voor Zweden en Denemarken en 1 tot 3 dagen voor Noorwegen en Finland.

Zalando verstevigt positie Scandinavische markt met nieuw distributiecentrum

"De Scandinavische markt voor e-commerce is volwassen en ontwikkelt snel. Het garanderen van de tevredenheid van de consument, het verkorten van leadtijden en het aanbieden van een modieus assortiment zijn essentiële elementen die zich ontwikkelen. Daarom investeren wij in het opbouwen van een nieuw 30.000 vierkante meter distributie centrum in de buurt van Stockholm en een uitbreiding van onze selectie met meer dan 100 Scandinavische merken. De laatste toevoegingen zijn Holzweiler, Hunkydory en House of Dagmar," aldus Kenneth Melchior, cluster head Nordics in Zalando. "Als alles op zijn plaats staat, denken we ook aan toekomstige pilots voor innovatieve diensten, zoals return on demand."

Zalando opent distributiecentrum in Zweden

Zalando koos Brunna als locatie wegens de strategische ligging en de goed ontwikkelde infrastructuur. Op deze manier kan de e-tailer zowel de Deense, Finse, Noorse als Zweedse klant bedienen. Er wordt samengewerkt met een ervaren logistieke partner en er zullen een ‘paar honderd’ banen beschikbaar zijn.

Het internationaliseren van Zalando is gestart in december 2015, met het eerste internationale distributie centrum in het noorden van Italië. In november vorig jaar kwam daar het centrum in het Poolse Stettin bij. Begin 2017 opende Zalando een ander distributiecentrum vlakbij Parijs.

Beeld: Zalando

Uniqlo opent eerste Italiaanse vestiging in 2019

Het Japanse Uniqlo werkt aan een stevigere positie op de Europese markt. In 2019 gaat de retailer zijn eerste Italiaanse winkel openen. De winkel wordt gevestigd in het centrum van Milaan. Dat meldt de Italiaanse krant Il Sole 24.

Moederbedrijf Fast Retailing tekent eind van de maand een huurcontract voor een groot pand aan piazza Cordusio, dat in handen is van de Amerikaanse Hines Group en momenteel nog wordt verbouwd. Het pand, dat 280 vierkante meter winkeloppervlakte telt, zal eind 2018 worden opgeleverd.

Uniqlo wil volgens ingewijden in de komende 5 jaar maar liefst 30 winkels openen in Italië, waarvan 4 in Milaan. De keten rekent op 15 miljoen bezoekers per jaar in de Milaanse flagshipstore. Andere Uniqlo-vestigingen zullen naar verwachting gevestigd worden in onder meer Rome en Florence.

Italië wordt de zevende markt in Europa voor Uniqlo, waar de keten al 50 Europese winkels heeft. Wereldwijd heeft Uniqlo 1.940 filialen, waarvan 800 in thuisland Japan. Moederbedrijf Fast Retailng mikt op een omzet van 25 miljard euro in 2020.

Beeld: Uniqlo USA Facebook

Scotch & Soda opent 2 nieuwe winkels in Frankrijk

Het winkelnetwerk van Scotch & Soda breidt verder uit in Frankrijk. Er komen twee nieuwe filialen bij, eentje in Dijon en eentje in Parijs. Het Nederlandse label had al 9 winkels in Frankrijk. Dat bevestigt een woordvoerder aan FashionUnited.

De vestiging in Dijon opent begin juli, meldt Retaildetail. Daarnaast opent Scotch & Soda haar vierde Parijse winkel in Bercy Village. In het outletcentrum Miramas, eigendom van McArthurglen Group, werd enkele weken geleden al een outletwinkel geopend.

Scotch & Soda is in 1985 opgericht en werd in 2011 voor 350 miljoen euro overgenomen door het Amerikaans Kellwood Company, met steun van Sun Capital. Inmiddels heeft het merk 170 winkels en 8.000 verkooppunten. Vorig jaar rapporteerde Scotch & Soda een omzet van 325,9 miljoen euro, waarbij 65 procent van de inkomsten uit groothandel kwam. Inmiddels ligt de focus veel meer op eigen winkels. Internationale expansie staat hoog op de agenda van het Nederlandse Merk dat sinds 2011 door het Amerikaanse bedrijf Kellwood Co. is overgenomen. Sindsdien wordt er veel aandacht besteedt aan het toetreden tot verschillende markten en de aanwezigheid in andere markten te versterken.

Beeld: Scotch & Soda

Social commerce app Mirror Mirror laat gebruikers kledingadvies vragen aan vrienden

Nieuwe app Mirror Mirror laat gebruikers advies vragen aan vrienden over een item of outfit. In de posts kunnen merken en webshops gelinkt worden. De app wordt volgens het bedrijf al gebruikt van Nederland tot Singapore en België tot Nigeria na de soft launch in februari van dit jaar.

Gebruikers van Mirror Mirror kunnen inloggen via hun Facebook-account. Hierdoor kunnen ze hun netwerk importeren en uitnodigen voor de applicatie. Vervolgens kunnen foto’s geupload worden, altijd twee, zodat een outfit of een item geupload kan worden. Op deze manier kan ‘virtueel advies’ gevraagd worden en kunnen connecties hun voorkeur aangeven met een hartje.

Naast de content die door gebruikers wordt geplaatst, wordt ook elke dag een selectie gepresenteerd van items, geselecteerd door de app, waar de gebruiker ook op kan stemmen. Vervolgens krijgt deze de vraag ‘keep voting?’ of ‘buy it now’ wanneer op het hartje gedrukt is. De optie ‘buy it now’ kan alleen bij gecureerde posts, vertelt oprichter Steve McLay. Inmiddels zijn 4.000 accounts voor merken gereserveerd zodat ze zelf kunnen experimenteren met deze optie.

Uiteindelijk moet verdiend worden aan de app door middel van koppelingen naar webshops waar de kleding op de foto’s gekocht kan worden, aldus Emerce.nl. Volgens McLay kunnen webshops zich nog steeds aansluiten bij het concept. Het idee doet denken aan Frendz, de nieuwe social commerce app van V&D Concepthouse. Bij Mirror Mirror wordt echter altijd een vergelijking gemaakt.

Mirror Mirror is te gebruiken via iOs en Android.

Beeld: Ask Mirror Mirror Website

G-III sluit distributiedeal met PVH Corp over mannencollecties DKNY

G-III Apparel Group heeft een meerjarige licentieovereenkomst getekend met PVH Corp. De bedrijven hebben afgesproken dat PVH Corp de mannenlijn van DKNY gaat ontwerpen en distribueren voor de markten Canada en de Verenigde Staten.

De licentie gaat eveneens over DKNY Sport for Men, wat een nieuwe categorie wordt van het merk. De eerste collecties van alle gelicenseerde DKNY-merken zullen in het voorjaar van 2018 verschijnen en verkocht worden in warenhuizen.

Het is voor het eerst sinds herfst 2015 dat de mannenlijn weer op de markt komt. Onder voormalig creatief directeuren Dao-Yi Chow en Maxwell Osborne lag de focus op vrouwencollecties.

Voorzitter en CEO van G-III Morris Goldfarb laat aan WWD weten: “Deze samenwerking is een belangrijke stap in de voortdurende groei van DKNY en een duidelijk voorbeeld van een go-forward strategie om dit iconische merk naar een hoger plan te tillen. PVH is een betrouwbare en sterke partner en we kijken uit naar voortdurend succes.”

Ken Duane, COO van Heritage Brands en verantwoordelijk voor de groothandel van PVH-merken in de Verenigde Staten: “DKNY is een geweldig Amerikaans merk en we zijn blij om de mogelijkheid te krijgen om de mannenmode business uit te bouwen in de Verenigde Staten en Canada, als aanvulling op onze bestaande men’s wear businesses.”

Het is de vierde keer dat G-III Apparel en PVH Corp een overeenkomst bereiken. De bedrijven hebben al meerjarige licentie-afspraken voor verschillende productcategorieën van PVH-merken als Calvin Klein en Tommy Hilfiger.

Beeld: DKNY Facebook

H&M lanceert nieuwe zoekfunctie in app

In de app van H&M is een nieuwe zoekfunctie opgenomen. Klanten kunnen nu door middel van zelfgenomen foto’s hun item zoeken.

H&M lanceert nieuwe zoekfunctie in app

De zoekfunctie herkent kleuren en vormen van gefotografeerde items en toont vervolgens de items of soortgelijke producten. Eerder konden klanten gebruik maken van een nieuwe scanfunctie, waarbij items in de winkel gescand worden en direct in de webwinkel worden getoond. In januari lanceerde H&M al een nieuwe app en website.

H&M lanceert nieuwe zoekfunctie in app

Eerder dit jaar vernieuwde H&M al de hele app en de website. Ook logistiek heeft de fast fashionketen veel verbeterd; door het nieuwe distributie centrum in Tilburg (eerder werd alles geleverd vanuit Polen, red.) is de levertijd aanzienlijk verkort van 3-5 dagen naar 1-3 dagen.

Beeld: H&M

FashionLab e-commerce: Tips voor het starten en runnen van je eigen webshop

Voor veel startende ondernemers lijkt een online shop het middel om hun ontwerpen te verkopen. Maar is een eigen webwinkel wel zo’n goed idee? Wat komt er praktisch en juridisch allemaal bij kijken? En hoe begin je ermee? FashionUnited trok naar het FashionLab e-commerce, georganiseerd door FlandersDC

De start – Stefan Vermeulen van Emakers

Een adviesbureau dat makers online wil helpen - vertelde waarom je met een e-shop zou moeten starten: “De traditionele tussenhandel zal verdwijnen, dat is al aan het gebeuren. Steeds meer merken kiezen voor directe verkoop, zonder tussenpersonen zoals bijvoorbeeld een groothandel of warenhuis en klanten kopen steeds vaker rechtstreeks bij de producent. Dankzij het internet heb je als ‘maker’ toegang tot de wereldwijde markt”. Hoe je er dan het best aan begint? “Binnen het E-commerce landschap heb je keuze uit verschillende manieren om je product aan te bieden, naast webshops bestaan er ook marktplaatsen, social commerce via bijvoorbeeld een facebookpagina, daily deals (zoals Groupon) of Crowd funding.

Het is belangrijk dat je het juiste online kanaal kiest voor jouw product.” Daarnaast is het ook superbelangrijk dat je het vertrouwen van je potentiële klant weet te winnen: “Zorg voor beknopte, actuele en eenvoudig begrijpbare informatie. Een lokaal telefoonnummer en/of persoonlijke contactgegevens maken je bereikbaarder. Een professioneel ontwerp en herkenbare logo’s scheppen vertrouwen alsook beoordelingen door klanten of onafhankelijke derden op je eigen website.”

FashionLab e-commerce: Tips voor het starten en runnen van je eigen webshop

Juridisch – Matthias Dobbelaere-Welvaert van deJuristen

Een juridisch kantoor gespecialiseerd in digitaal recht, belichtte de wettelijke kant van e-commerce. Het eerste waar hij op hamert is dat je zeker je merk laat registreren: “Voor je het weet is een ander met je werk van een jaar of langer lopen”. Zorg ook dat de webontwikkelaar de intellectuele eigendom op je website aan je overdraagt zodat je eigenaar bent van je eigen website”. Pas op met wat je op je website zet: “Niet alles wat je kan vinden op internet is vrij over te nemen. Intellectuele eigendom bestaat uit auteursrecht, merkenrecht, modellenrecht en octrooirecht.

Lees licenties grondig na en gebruik enkel (beeld)materiaal dat aangekocht is of via een betrouwbare bron verkregen.” Daarnaast zijn er ook heel wat wettelijke bepalingen over wat er op je site moet staan: “Volgens de wet moet je ondernemingsnummer, bedrijfsnaam en fysiek adres vermeld zijn maar geef de klant waarop hij recht heeft: leverkosten, betaalkosten, levertermijnen... Vermeld de algemene voorwaarden en hou rekening met het recht om te herroepen - binnen de 14 kalenderdagen, indien niet vermeld wordt dat automatisch een jaar - en een leveringstermijn van 30 dagen na het voltrekken van de bestelling. Maar lever liever binnen enkele werkdagen en nog beter is next day delivery, of sinds kort, same day delivery. Consumenten worden verwend door grote webshops, en het is soms moeilijk concurreren hiermee”. Ook heel belangrijk is de privacy van je klant te eerbiedigen. Deze is aan regels onderworpen, ga dus omzichtig om met persoonsgegevens en eerbiedig het recht op informatie, inzage, correctie, verzet, profilering en de bijhorende wettelijke bepalingen.”

FashionLab e-commerce: Tips voor het starten en runnen van je eigen webshop

In de praktijk

Eva Devisch Runt al een paar jaar de online kinderkledingshop Goldfish, gepaard aan een offline winkel in Mechelen. “Vergis je niet, een e-shop kost niet minder (werk) dan een echte winkel: je zit met input van de gegevens in de webshop, fotograferen van je koopwaar, labelen... en het behandelen van retourzendingen is erg arbeidsintensief. De kost van de website, het betaalplatform en transport compenseren wat je bespaart op het pand en het personeel.” Je moet natuurlijk ook bezoekers naar je site trekken: “Stuur 1 à 2 keer per week, op een goed gekozen moment, een nieuwsbrief die producten in de kijker zet; het zorgt voor een boost in de verkoop. Zorg daarnaast dat je zichtbaar bent op Instagram, Facebook.com, Twitter en dat je producten een link hebben naar Pinterest voor extra publiciteit.

Met events en pop-ups in real life breng je de e-shop onder de aandacht. In mijn geval is de e-shop de online etalage van een offline winkel zijn, met groter bereik als gevolg”. Eva heeft ook nog een praktische tip: “Zorg van in het begin voor het juiste web-en betaalplatform en een goede relatie met je pakjesdienst”.

Beeld: Pexels