(advertentie)
(advertentie)
Dior opent Japanse winkel met twee shows

Modehuis Dior lanceert de nieuwste Japanse winkel, de grootste tot nu toe, met twee modeshows. Een haute couture show en een gericht op mannenmode vieren de opening van de winkel in Ginza.

Maria Chiuri ontwerpt de haute couture collectie en haalt inspiratie uit Japan voor de acht stijlen. Kris van Assche, ontwerper bij Dior Homme, toont tijdens de show voor het eerst een pre-fall lijn. Deze lijn is de volgende dag meteen te koop in de nieuwe winkel.

Dior opent Japanse winkel met twee shows

Naast deze twee collecties heeft Chiuri ook een exclusieve ready-to-wear en accessoires collectie ontworpen voor de winkel in Ginza. Deze twee collecties zijn geinspireerd op kersenbloesem. De ready-to-wear lijn bevat jurken, tassen en jassen. Op deze items zijn onder andere de woorden ‘Jardon Japonais Christian Dior 1953’ te lezen, een referentie naar gelijke kledingstukken die Christian Dior zelf destijds ontworpen heeft.

Beeld: Dior

Twee nieuwe Nederlandse winkels voor Essentiel Antwerp

De eerste twee winkels van Essentiel Antwerp in Nederland zijn een succes. Daarom breidt het Belgische label verder uit met nieuwe winkels in Haarlem en ‘s-Hertogenbosch.

De winkel in Haarlem wordt gevestigd aan de Zijlstraat, in het pand waar voorheen Geddes & Gilmore zat. De Haarlemse vestiging heeft een oppervlakte van 100 vierkante meter en opent op 5 mei.

In ‘s-Hertogenbosch strijkt Essentiel Antwerp neer in het pand aan de Fonteinstraat. Dat is een bijzondere locatie, want de afgelopen 100 jaar was het pand van familiebedrijf Jos van Rosmalen. Het pand heeft een oppervlakte van 148 vierkante meter en zal ‘een shoppingparadijs voor vrouwen’ worden. De winkel opent op 13 mei zijn deuren.

Oprichters Inge Onsea en Esfan Eghtessadi starttten het label in 1999 met een basic t-shirt collectie, maar wisten dat uit te bouwen tot een internationaal modemerk dat inmiddels in 40 landen wordt verkocht.

FashionUnited sprak met Esfan Eghtessadi tijdens de opening van de flagshipstore aan de Utrechtsestraat in Amsterdam. Lees het interview hier: Essentiel Antwerp: “Het gevoel in de winkel moet kloppen”

Beeld: Essentiel Antwerp

Farfetch belooft Gucci-levering binnen 90 minuten

Dankzij een pilot met Gucci, biedt e-tailer Farfetch in verschillende wereldsteden nu een levering van 90 minuten voor producten van het modehuis. De F90-service is in 10 steden te gebruiken.

Klanten in New York, Londen, Dubai, Madrid, Los Angeles, Miami, Milaan, Parijs, Sao Paolo en Tokyo kunnen gebruik maken van de nieuwe service. Er kan gekozen worden uit geselecteerde Gucci-stijlen. “Tijd is de nieuwe luxe,” zegt José Neves, CEO van Farfetch. Deze luxe wil Farfetch nu aanbieden door de nieuwe bezorgservice.

Vorige week introduceerde Farfetch ook een nieuw concept, ‘Store of the Future’. Het nieuwe winkelconcept heeft de focus op een omnichannel-strategie en het verenigen van online en offline.

Beeld: Gucci Facebook

Decathlon stelt opening winkel in Roermond uit

Franse sportketen Decathlon stelt de komst naar Roermond uit, meldt krant De Limburger. In verband met bezwaren door tien bedrijven heeft Decathlon zich afwachtend opgesteld.

Twee jaar geleden kondigde Decathlon zijn komst naar de Limburgse stad aan. Verschillende bedrijven tekenden bezwaar aan bij de rechtbank, maar deze werden vorige week ongegrond verklaard. Nick van der Sanden, expansiemanager bij de sportketen, zegt tegen de Limburger dat deze uitspraak nog geen startsein is voor de opening. “We wachten eerst af totdat alle procedures helemaal afgerond zijn. De bezwaarmakers kunnen namelijk nog in hoger beroep gaan.” Daarnaast meldt van der Sanden ook dat Decathlon zich ‘absoluut zeker’ in Roermond gaat vestigen.

Decathlon is al meerdere jaren aanwezig in Nederland en heeft op dit moment elf vestigingen. Al eerder, bijvoorbeeld in 2014, werden de uitbreidingsplannen van het bedrijf bemoeilijkt. Dit keer door provincies en gemeenten die de wens van Decathlon om zich buiten de stadscentra te vestigen niet goedkeurden.

Beeld: Decathlon Facebook

‘Juicy Couture sluit Britse winkels’

Juicy Couture, bekend van velours trainingspakken, sluit binnenkort de Britse winkels, meldt de Telegraph. Het merk zal alleen nog voor klanten uit Groot-Brittannië online beschikbaar zijn.

Op dit moment heeft het merk winkels in Regent Street en Westfield White City, beiden in Londen. Het merk zal naar verluidt de deuren sluiten in de Britse hoofdstad. Ook is het merk verkrijgbaar in warenhuizen zoals Selfridges en Harrods, maar het is nog onduidelijk of het merk zich ook terugtrekt bij deze retailers.

In 2013 werd Juicy Couture aangekocht door Authentic Brands Group. De groep sloot in 2014 een overeenkomst met de Griekse modegroep Folli Follie voor de Europese distributie van het merk. Op dit moment heeft Juicy Couture eigen winkels in Frankrijk, Italië, Spanje, Ierland, Duitsland, Griekenland en Groot-Brittanië.

Beeld: Juicy Couture Facebook

Binnenkijken bij House of Denim | Denim City

INTERACTIEVE 360° TOUR House of Denim, het Nederlandse platform voor vakmanschap en innovatie in de denimindustrie, is uniek in de wereld. Het hoofdkwartier van het kennisinstituut, Denim City, is gevestigd in de Hallen, een hotspot in Amsterdam-West. Denim City beschikt over een werkplaats, een wasserij, een archief en een winkel. Hier is tevens het klaslokaal van de eerste en enige Jean School te vinden.

Wie een bezoek brengt aan de Denim City boetiek - geopend van woensdag tot en met zondag - ziet al een flits van de ultieme denim-locatie, want om de boetiek te bereiken wordt de workshopruimte doorkruist.

Benieuwd geworden naar Denim City HQ? Breng dan een virtueel bezoek aan deze bijzondere, blauwe locatie.

Uitleg & tips: De interactieve tour bestaat uit 6 360-graden foto’s: we nemen u mee vanaf de ingang (foto 1) tot in de werkplaats (foto 2 & 3), de winkel (foto 4), het archief (foto 5) en de wasserij ‘Blue Lab’ (foto 6). In elke foto vindt u interactieve elementen met foto’s, video’s of audio. Klik op de iconen om de content te ontsluiten. Alles ontdekt in de ruimte? Klik dan op het cirkelvormige pijl-icoon om naar de volgende foto te navigeren. Vergeet niet het geluid aan te zetten!

De 360 graden foto's zijn gemaakt met een camera die alle kanten van een ruimte tegelijkertijd filmt. Door op de computer met de muis te scrollen of op uw tablet of smartphone met uw vinger over het beeldscherm te vegen kunt u 360 graden om het middelpunt van de foto kijken.

House of Denim | Denim City

House of Denim werd opgericht door James Veenhoff en Mariëtte Hoitink in 2009. De denimgoeroe en eigenaar van werving en selectiebureau HTNK werken al sinds 2006 aan een duurzamere denimindustrie, met het motto: 'Towards a brighter blue'. "Om één spijkerbroek te produceren is 7000 liter water nodig," vertelde Veenhoff eerder aan FashionUnited. "We vroegen ons af wat er nodig is om de wereld te veranderen. Het bleek educatie, onderzoek en innovatie, ondernemen en netwerken."

House of Denim is ook organisator van de Amsterdam Denim Days en Global Denim Awards.

360 graden content, foto’s en video’s: Inge Beekmans voor FashionUnited

Binnenkijken bij House of Denim | Denim City In april besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.
Farfetch onthult Store of the Future

De winkel van de toekomst, hoe ziet deze eruit? Luxe etailer Farfetch heeft hier wel een idee over en presenteert het concept in het Design Museum in Londen.

Voor Farfetch is het de eerste stap in augmented retail waardoor online en offline samenkomen. In de winkel bevinden zich devices waarop klanten meer informatie over de collectie van een merk te weten kunnen komen. Farfetch werkt hiervoor samen met Huawei.

“Als leiders in onze gebieden over de hele wereld, is het alleen maar logisch dat we samen komen om opties te onderzoeken waar we klanten kunnen verbinden met ons in een betekenisvolle manier,” zegt Walter Ji, president van de Huawei Consumer Business Group in West-Europa. “We zijn trots op ons partnerschap met Farfetch voor dit evenement en zijn enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die we zullen ontwikkelen.

Het belangrijkste van Store of the Future is het verzamelen van data die het merk weer kan gebruiken om nieuwe strategieën of producten te ontwikkelen.

”Het is offline dat de cirkel rondmaakt, tussen een goede online aanwezigheid en een complete omni-channel aanbod en in-store techniek die de ervaring van klanten versterkt in de winkel en in zijn algeheel,” zegt José Neves, oprichter van Farfetch en eveneens CEO. “The volgende stap in de evolutie van de modeindustrie is de connected store, die techniek gebruikt om de ervaring van luxe retail nog meer laat draaien om de klant. Farfetch staat op het kruispunt van luxe en technologie en heeft een goede positie om de vraag te begrijpen en een op maat gemaakte oplossing te bieden.

Het concept van Store of the Future wordt voor het eerst in New York gebruikt bij de winkel van Thomas Browne.

Beeld: Farfetch

Prada Group ziet netto-omzet dalen met 9 procent

Prada Group, moederbedrijf van onder andere Prada en Miu Miu, behaalde een omzet van 3,2 miljard euro in FY16. Dit is 9 procent lager dan het voorgaande financiële jaar.

”De Prada Group heeft bevredigende resultaten geleverd die in lijn zijn met de verwachtingen voor de markt in 2016, een uitdagend jaar van overgang voor het bedrijf. Ik ben overtuigd dat onze creatieve visie samen met de investering in online en offline engagement met onze klanten ons naar het pad leiden tot duurzame groei,” aldus Patrizio Bertelli, CEO van de Prada Group in het persbericht.

De omzet is vooral afhankelijk van de retail van de merken in het portfolio dankzij een omzet van 2,5 miljard euro. Wel zag het modehuis de verkoop hier met 13 procent afnemen. Daarentegen steeg de verkoop vanuit de groothandel met 15 procent. Dit segment draagt echter afgelopen jaar een bedrag van 504 miljoen euro bij aan de totale omzet. Omzet van licenties van onder andere zonnebrillen en parfums brachten 45 miljoen euro op dankzij een groei van 3 procent.

Verkoop Prada Group daalt in alle regio’s met minstens 5 procent

Het luxemerk zag in alle regio’s waar het aanwezig is de verkoop dalen. Sterkste daling was te zien in Japan met 13 procent terwijl in het land vijf jaar lang groei te zien was. Dit was voornamelijk te wijten aan de wisselkoers van de Yen die ongunstig was.

Amerika en Asia Pacific daalden beiden met 12 procent, de verkoop in het Midden-Oosten met 10 procent. Europa noteerde in het afgelopen financiële jaar een daling van 5 procent.

Over het algemeen wijt de groep de daling van de verkoop in alle regio’s aan de afname van toeristen in de gebieden.

Prada Group zet in op exclusieve ervaring om verkoop te stimuleren

“Ons plan in de recente maanden is om de winkelervaring exclusiever en meeslepender te maken. We willen ons aanbod van innovatieve producten rijker maken en heeft al goede resultaten behaald. De ready-to-wear collecties hebben het afgelopen half jaar een groei doorgemaakt en we zagen goede reacties op onze schoenen en lederwaren,” aldus Bertelli.

Beeld: Prada Group Website

Amsterdams label Scotch & Soda is van plan twee nieuwe winkels te vestigen in Spanje. Op dit moment is het merk op zoek naar extra locaties in Madrid en Barcelona meldt Gonzalez Saldaña, hoofd van de Spaanse divisie, aan Modaes.

Het zou gaan om de uitbreiding van één locatie per stad. Het merk kijkt op dit moment naar panden in opkomende wijken om op deze manier de aanwezigheid van het bedrijf te versterken in beide steden.

In 2016 behaalde het bedrijf in Spanje een omzet van tien miljoen euro. Op dit moment heeft het merk vijf winkels in het land, onder andere in Barcelona, Madrid en Bilboa. Internationale expansie staat hoog op de agenda van het Nederlandse Merk dat sinds 2011 door het Amerikaanse bedrijf Kellwood Co. is overgenomen. Sindsdien wordt er veel aandacht besteedt aan het toetreden tot verschillende markten en de aanwezigheid in andere markten te versterken.

Prijsvechter Zeeman zet in op het nieuwe e-commerce platform dat het bedrijf onlangs gelanceerd heeft. Op het platform zijn de website en webshop voor het eerst samengevoegd, meldt Twinkle Magazine.

E-commerce manager van Zeeman, Jacques Bom, meldt aan Twinkle dat de vernieuwde website een tegemoetkoming is van de klant. “Het omzetaandeel van de webshop is bescheiden. We zetten nu in op cross-channel verkoop en het vervlechten van kanalen voor een optimale ontmoeting met de klant,” meldt hij aan Twinkle.

Zeeman lanceerde in 2012 haar webshop in Nederland. Het nieuwe platform maakt het mogelijk om ook in het buitenland aanwezig te zijn en is beschikbaar in Nederland en België. Tegen Retail Connect meldt CFO Albert van Bolderen: “Met dit platform zijn we klaar om in de toekomst internationaal verdere stappen op het digitale vlak te zetten.”