(advertentie)
BCBG Max Azria verlegt focus naar e-tail en wholesale

BCBG Max Azria, het in Los Angeles gevestigde modelabel van ontwerper Max Azria, moet een herstructurering ondergaan. Volgens Bloomberg gaat het bedrijf gebukt onder schulden en vormt ook de verschuiving naar online winkelen een uitdaging voor BCBG.

De herstructurering houdt in dat het aantal fysieke winkels van het merk flink moet worden teruggedrongen. Om hoeveel winkels het precies gaat, heeft het bedrijf niet laten weten. Wel stelde een woordvoerder voor het merk dat BCBG zich in plaats van retail meer wil richten op gelicenseerde producten, e-commerce en groothandelsactiviteiten. “Om rendabel te blijven moet het bedrijf - net als zovelen in de industrie - haar strategie herzien om zo te kunnen concurreren,” aldus de woordvoerder.

Hoewel het bedrijf het momenteel financieel niet gemakkelijk heeft, laat het wel weten niet te vrezen voor een faillissement. Wel heeft BCBG een financieel adviesbureau in de arm genomen dat ervoor moet zorgen dat het inderdaad niet zover zal komen.

Welke winkels precies zullen worden gesloten, is niet bekend gemaakt. In totaal heeft BCBG meer dan 500 winkels wereldwijd, waarvan meer dan 170 in de Verenigde Staten. Het merk heeft daarnaast ook winkels in onder andere België, Spanje, China en Duitsland. Azria richtte het label op in 1989. In 1998 werd de BCBG Max Azria Group ook eigenaar van Herve Leger.

Beeld: BCBG Max Azria Facebook

American Apparel sluit definitief alle winkels in Europa

Europese fans van modemerk American Apparel die nog iets willen kopen van hun favoriete merk, moeten snel zijn. Nadat eerder al de Europese webshop werd gesloten, is nu ook bekend geworden dat alle fysieke winkels van American Apparel in Europa zullen verdwijnen.

In Nederland heeft American Apparel twee winkels, welke beide zijn gevestigd in de hoofstad. Het Parool meldt dat het filiaal aan de Westerstraat op zondag 22 januari de deuren definitief sluit, waarna alle resterende kleding zal worden overgebracht naar de winkel in de Utrechtsestraat. Deze winkel zal dan waarschijnlijk nog zeven weken langer geopend kunnen blijven. Volgens medewerkers leverde het bedrijf al wekenlang geen nieuwe voorraad meer. In België heeft American Apparel ook een vestiging, namelijk in Antwerpen. Hoe lang deze winkel nog kan blijven opereren, is niet bekend.

Eerder deze maand werd bekend dat American Apparel werd overgenomen door het Canadese Gildan Activewear. Al snel werd bekend dat de nieuwe eigenaar weinig ziet in de winkels van het merk, en dat alle Noord-Amerikaanse filialen van het merk voor het einde van april dicht zullen zijn. Verwacht wordt dat Gildan Activewear het merk alleen nog via groothandel en warenhuizen wil blijven verkopen. In totaal heeft American Apparel meer dan twintig winkels in Europa, in onder andere Barcelona, Berlijn en Parijs.

Beeld: American Apparel Facebook

C&A gaat 23 winkels sluiten in Spanje

Nederlandse modeketen C&A gaat flink krimpen in Spanje. Er zouden plannen zijn om 23 filialen te sluiten, en daarnaast zou het bedrijf ook al in gesprek zijn met de vakbonden omdat waarschijnlijk ruim 300 werknemers hierdoor hun baan zullen verliezen. Dat schrijft de Spaanse krant El País.

De aankondiging volgt op het eerdere nieuws dat C&A slechtlopende winkels wil sluiten en wil investeren in haar rendabele winkels. Momenteel telt Spanje 106 C&A winkels, en de strategische herziening houdt in dat ongeveer één op de vijf winkels de deuren zal gaan sluiten. Uit een interne memo blijkt dat het besluit om te krimpen met name te wijten is aan de toegenomen competitie in de markt en de stijgende populariteit van het online winkelen.

Domingo Esteves, die de leiding heeft over de werkzaamheden van C&A op het Iberisch schiereiland, benadrukt wel dat het bedrijf zeker in Spanje gevestigd zal blijven. “We boeken al 34 jaar lang succes in de Spaanse markt. Dat bewijst dat ons bedrijf zeker aansluit op de Iberische markt.”

Behalve 23 winkels in Spanje zullen ook vijf winkels in buurland Portugal de deuren gaan sluiten. Overigens heeft het bedrijf ook bekendgemaakt dat het in 2017 in Spanje wel drie nieuwe winkels zal openen in de steden Zamora, Jaén en Melilla.

Beeld: C&A Facebook

Hema bouwt alle Benelux-winkels om naar internationaal concept

Warenhuis Hema kiest definitief voor het internationale winkelconcept in de Benelux. In de afgelopen maanden werd er al een pilot gedaan in verschillende vestigingen en dat was een groot succes. Alle winkels in Nederland en België zullen in de komende maanden en jaren worden omgebouwd.

De eerste winkels zullen al in het voorjaar worden omgebouwd. In zo’n 26 weken zullen 386 winkels (“circa 15 winkels per week”) voorzien worden van het nieuwe winkelconcept. Het nieuwe concept zal tussen mei en oktober geïntroduceerd worden in de winkels, laat Hema weten. De eerste winkels die worden omgebouwd zijn de wat kleinere vestigingen. In de loop van het jaar start Hema met enkele grote testwinkels. Als deze pilot ook succesvol is, zullen deze grote Hema-winkels in 2018 ook worden omgebouwd.

De beslissing over de internationale formule viel na een uitgebreide testfase in Nederland en België. “De resultaten van de proef zijn zeer positief, waardoor Hema heeft besloten om de winkelformule ook in de Benelux in 2017 verder uit te rollen. Hema verwacht dat de effecten van de invoering van de internationale winkelformule in de loop van 2018 terug te zien zijn in de resultaten. Het invoeren van de internationale winkelformule is voor Hema een belangrijk onderdeel van de revitalisering van de Benelux,” meldt Hema in een persbericht.

Hema bouwt alle Benelux-winkels om naar internationaal concept

Hema kiest voor internationale winkelconcept in de Benelux

De internationale winkels van Hema zien er anders uit dan de huidige vestigingen in Nederland en België. De winkelformule, die al enkele jaren in het buitenland te vinden is, slaat erg aan bij de klanten in de Benelux, laat Hema weten. Bij het internationale concept zijn de winkels ingedeeld in ‘werelden’. Zo zijn dames- en herenmode naast elkaar gepositioneerd, en vinden klanten alle producten voor de badkamer, keuken, baby en woonkamer bij elkaar. In het nieuwe concept staan bijvoorbeeld alle damesproducten bij elkaar; van lingerie tot sokken en mode. Naast een andere ordening wordt de indeling ook aangepakt. De gangpaden worden breder, zodat er nog steeds genoeg ruimte is om te lopen als er een kinderwagen of scootmobiel staat. Dat betekent minder ruimte op de schappen, maar dat wordt opgelost door vaker bij te vullen. Ook worden de producten uitgestald op tafels en paspoppen in plaats van gangpaden.

“Klanten waarderen vooral de overzichtelijkheid en de frisse uitstraling van de winkels. De indeling in werelden en de dominante productpresentatie maakt in één keer duidelijk waar producten in de winkel te vinden zijn. Bovendien bieden de werelden klanten veel meer inspiratie. Daarnaast zijn de winkels veel ruimer opgezet en prettiger om in te winkelen,” aldus Hema.

Hema bouwt alle Benelux-winkels om naar internationaal concept

CEO van Hema Tjeerd Jegen laat in een persbericht weten: “Onze winkels zijn in het buitenland erg populair, ook onder Nederlandse klanten die op reis zijn. Natuurlijk zijn onze winkels in Nederland en België ook geliefd bij onze klanten, maar we merken wel een duidelijk verschil. Doordat we onze internationale winkels op een slimme en frisse manier hebben ingedeeld, kunnen onze klanten onze producten veel makkelijker vinden. In Nederland moeten klanten nog te vaak zoeken naar producten en zijn we minder goed in staat om onze klanten in de winkel te inspireren. Daarom gaan we de internationale winkelformule ook in de Benelux uitrollen om het winkelen voor onze klanten nog makkelijker en inspirerender te maken.”

Beeld: Facebook Hema, Facebook Hema België, Facebook Spanje

Consumenten zijn gefrustreerd over fysiek winkelen

Winkelen in grote winkelstraten wordt door veel consumenten als een groot frustratiepunt gezien. Een derde zou liever de afwas doen dan high street shopping en 40 procent ziet winkelen als een klus. Dat concludeert Capgemini in onderzoek naar fysiek winkelen.

Aan het rapport ‘Making the Digital Connection: Why Physical Retail Stores Need a Reboot’ werkten 6.000 consumenten en 500 bedrijfsleiders mee aan het onderzoek, uit 9 verschillende landen (Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, China en de Verenigde Staten). Opvallend is de kloof tussen retailers en consumenten en het belang van fysieke winkels. Zeker 81 procent van de bedrijfsleiders vindt de winkel belangrijk, terwijl slechts 45 procent van de consumenten het daarmee eens is.

De consumenten zijn vooral gefrustreerd over fysiek winkelen, omdat retailervaringen in de winkelstraat achterblijven ten opzichte van digitale ontwikkelingen. Fysieke winkels staan te veel los van online winkels. De frustratie is het hoogst in Zweden en Spanje, waar 54 procent en 59 procent van de consumenten winkelen als een verplichte klus zien. In China en De Verenigde Staten zijn ze milder met 29 procent en 31 procent.

Consumenten zijn gefrustreerd over fysiek winkelen

Consumenten voelen kloof tussen digitaal en fysiek winkelen

Meer dan de helft van de bedrijfsleiders in de retail, namelijk 54 procent, geeft toe dat ze traag zijn in het digitaliseren van hun fysieke winkels. Consumenten hebben er vooral last van dat ze bepaalde features niet terug kunnen vinden in de fysieke winkels, terwijl die online wel beschikbaar zijn. Zo vindt 71 procent het moeilijk om in een fysieke winkel vergelijkbare producten te vinden. Ook is 66 procent gefrustreerd over de lange wachtrijen voor de kassa. Consumenten klagen tevens dat de aanbiedingen die ze in de winkel ontvangen niet relevant zijn of dat ze het product wat ze zoeken simpelweg niet kunnen vinden.

Een slechte klantentevredenheid is een van de twee uitdagingen waar retailers tegenaan lopen. Steeds meer klanten kiezen voor andere retailmodellen dan de fysieke winkel om aan hun waar te komen. Zo staat 57 procent van de consumenten open voor aankopen via de producent zelf. Ook aankopen via technologische spelers als Google, Apple en Facebook, in samenwerking met lokale retailers, ziet 59 procent wel zitten. Zeker 71 procent van de consumenten overweegt traditionele retailers te passeren. Vooral in China denken ze daarover na, waar zeker 87 procent van de consumenten alternatieven overweegt.

Consumenten zijn gefrustreerd over fysiek winkelen

Digitalisatie is een moeilijk te realiseren prioriteit voor retailers

Retailers erkennen het belang van digitalisatie in hun winkel, blijkt uit het rapport. Bij 78 procent is het ook een van de topprioriteiten, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Zo hebben bedrijfsleiders niet altijd het budget om technologische investeringen te doen en is het personeel niet voldoende opgeleid. Zeker 40 procent van de retailers is nog bezig met de ‘funderingen leggen’ van de digitalisatie, zoals wifi in de winkel. Eenzelfde hoeveelheid bedrijfsleiders wil juist liever niet digitaliseren. Zeker 43 procent van de bedrijfsleiders zegt dat het onmogelijk is om het rendement te meten van de investering in digitalisering in de winkel, ondanks het hoge verbruik van digitale initiatieven. Slecht 18 procent van de bedrijfsleiders uit het onderzoek heeft daadwerkelijk digitalisaties doorgevoerd en behaalt daar ook voordelen mee.

Mike Petevinos, global head of consumer products & retail bij Capgemini Consulting, reageert: “Shoppers zijn steeds meer losgekoppeld van de in-store ervaring, en het is makkelijk om te zien waarom. De meeste fysieke winkels blijven hardnekkig 'offline', niet in staat om de snelheid, flexibiliteit en pure gebruiksgemak dat de consument voor lief nemen op websites bieden.” Hij stelt dat veel winkels niet snel genoeg digitaliseren, omdat het realiseren van de investering uitdagend is.

De toekomst van de offline winkel ligt echter nog niet aan duigen; wat kunnen retailers doen? Zeker 70 procent van de consumenten wil nog steeds producten aanraken en voelen voor ze het kopen. Daarentegen moet de winkel wel een meerwaarde gaan bieden ten opzichte van de online retailer. Zo wil 75 procent voorafgaand aan het bezoek al weten of een product op voorraad is en 73 procent verwacht dat de bestelde items nog dezelfde dag thuisbezorgd worden. Ook verwachten consumenten (68 procent) ‘loyaliteitspunten’ voor hun tijd in de winkel en herhaalbezoeken. Daarnaast wil 61 procent een lidmaatschap dat lagere prijzen biedt.

Kees Jacobs, consumer goods & retail lead, insights & data global practice bij Capgemini voegt toe: “De fysieke winkels van de toekomst moeten heel anders zijn als ze consumenten een reden willen geven om achter hun computer vandaan te komen, de afwas te laten voor wat ‘ie is en een bezoek te brengen. Wat in dit rapport duidelijk wordt is dat ze nog steeds een belangrijke rol spelen. De industrie gaat in de komende jaren een fascinerende strijd zien die beslist hoe het nieuwe ‘ras’ winkels eruit gaat zien. De strijd om een moderne retailervaring te creëren, tussen traditionele retailers met een lange en succesvolle geschiedenis in het bouwen van high street stores en de digitale nieuwkomers die het internet bouwen en mobiele technologie creëren, is finely poised.”

Beeld: FashionUnited

Vanaf deze week biedt het Parijse modemerk Alaïa zijn voorjaarscollectie online exclusief via Net-a-Porter aan. Het is de eerste keer dat het huis nagenoeg zijn hele collectie online zal verkopen, zo meldt WWD.

Tot dusverre waren de schoenen, tassen en accessoires van het merk, dat in de jaren 90 groot werd, via Net-a-Porter verkrijgbaar, maar ontbrak het aan de damesmode. Onder de nieuwe overeenkomst zal Alaïa voor het eerst een selectie van 60 stukken van de voorjaarscollectie online verkopen. Tot de selectie behoren de kenmerkende gebreide jurken waar het merk bekendheid mee vergaarde, alsmede seizoensitems.

”We wilden onze klanten een groot assortiment aanbieden, dus hebben we diverse klassieke gebreide jurken in verschillende kleuren ingekocht, met verschillende mouwlengtes en roklengtes,” zei Net-a-Porter inkoper Holly Russel in een interview met WWD.

Naast de 22 verschillende jurken in het aanbod, zal de site ook topjes en rokjes bieden die gemakkelijk met elkaar gecombineerd kunnen worden. “Onze klant kennende, zullen deze categoriën goed verkopen,” aldus Russel, die hieraan toevoegde dat de Alaïa klant zeer trouw is en het product goed keurt, en dus makkelijk zal overgaan tot het doen van online aankopen.

Voor Net-a-Porter is het een coup om de ready-to-wear collectie van Alaïa binnen te halen. De e-tailer weet steeds vaker merken die aanvankelijk huiverig waren voor online activiteiten over de streep te trekken. Zo lukte het Net-a-Porter vorig jaar om Prada en Chanel te strikken.

Inditex breidt internationale aanwezigheid Lefties uit

Outletformule Lefties, de minder bekende dochter van het Spaanse modebedrijf Inditex, zet in op een uitgebreide, internationale expansie. Afgelopen december opende de moderetailer een eerste winkel buiten Europa in Qatar en ook de recent opgeknapte winkels duiden er volgens Reuters op dat Lefties de concurrentie wil aangaan met ketens als Primark, H&M en Forever 21.

In november van vorig jaar knapte Lefties niet alleen fysieke winkels, maar ook haar website op. Hoewel via die website niet kan worden gewinkeld, kunnen producten wel online worden gereserveerd. Daarbij gaat het onder andere om low-cost jassen, denim, basics, jurken, sportkleding, schoenen en accessoires waarvan de prijzen te vergelijken zijn met die van Primark en H&M.

Waar Lefties eerder werd beschouwd als een pop-up discounter, werkt de retailer volgens Reuters aan het versterken van het portfolio en het bereik ervan. In plaats van Zara’s overschotten te verkopen, heeft Lefties nu eigen collecties en het merk zou ontwerpers, fabrikanten en groothandelaars hebben ingehuurd om de producten van het merk nieuw leven in te blazen.

Hoewel Inditex nog geen concrete, verdere uitbreidingsplannen heeft aangekondigd, zou het modeconcern de uitbreiding van het aantal Zara-winkels hebben stopgezet om zich meer te kunnen richten op het uitbreiden van Lefties in Spanje en Mexico.

Lefties werd in 1993 opgericht en was lange tijd enkel aanwezig in thuisland Spanje, maar breidde later ook uit naar Portugal, Mexico en Rusland. Met de nieuwe winkel in de Doha Mall in Qatar beschikt de outletformule in totaal over 134 filialen. Hoewel Lefties voorheen niet zo populair was als zustermerken Bershka, Zara, en Massimo Dutti, boekte het in 2015 een omzet van 162,1 miljoen euro, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2014. De nettowinst kwam uit op 1,8 miljoen euro, tegenover een verlies van 0,4 miljoen euro het jaar ervoor.

Beeld: Lefties Facebook

Het einde lijkt nabij voor American Apparel

Sinds het Canadese Gildan Activewear de nieuwe eigenaar is, lijkt het gedaan met American Apparel in de Verenigde Staten. De 110 Amerikaanse winkels worden in rap tempo gesloten en zeker 2.400 medewerkers verliezen hun baan.

De Noord-Amerikaanse ketens zullen binnen 90 tot 120 dagen (voor eind april) allemaal dicht zijn. Het hoofdkantoor in Los Angeles, het distributiecentrum in La Mirada, Californië en de productielocaties Garden Grove en South Gate sluiten ook hun deuren. Verder staan er nog 1.000 banen op de tocht, maar daar is nog geen duidelijkheid over, zegt een woordvoerder in een statement.

Vorige week werd Gildan Activewear de nieuwe eigenaar van American Apparel, nadat het een bod had gedaan van 88 miljoen dollar (82,5 miljoen euro). Bij de overname meldde het Canadese bedrijf al dat het niet door zou gaan met de kledingketen in de Verenigde Staten. Analisten voorspellen dat het merk alleen via groothandel en warenhuizen verkrijgbaar zal blijven.

Het einde lijkt nabij voor American Apparel

Tegen het einde van 2016 werden er al 12 van de 13 winkels in Groot-Brittannië gesloten, ook de e-commerce in Europa is opgehouden. In Nederland heeft American Apparel nog twee winkels en in België zit nog een vestiging in Antwerpen. Het is niet duidelijk wat er met deze winkels gaat gebeuren.

American Apparel sluit 110 winkels in de Verenigde Staten

De rechter gaf vorige week toestemming voor de overname van American Apparel. Gildan Activewear betaalde 88 miljoen dollar voor het intellectuele eigendom en de productieapparatuur, evenals 15 miljoen dollar voor de groothandel inventaris en inkooporders. Er werden ook kleinere deals gesloten voor andere locaties, waaronder Garden Grove. De nieuwe eigenaar Broncs verwacht 300 banen te kunnen redden.

Eerder liet Gildan nog weten rekening te houden met geschiedenis en erfenis van American Apparel. Ook zou de productie in de Verenigde Staten blijven. Nu lijken de zaken heel anders te liggen. Op het hoofdkantoor in Californië en productielocaties worden veel banen geschrapt. De nieuwe eigenaar laat de meeste collecties al in de lagelanden maken en het ziet ernaar uit dat ook American Apparel daar geproduceerd zal worden. In dat geval zal het merk afscheid moeten nemen van de slogan 'Made in the USA - Sweatshop Free, Designed, Cut and Sewn in Los Angeles'.

Het einde lijkt nabij voor American Apparel

“Het bedrijf heeft al een aantal maanden geleden een Warn Act Notice uitgegeven, om medewerkers te laten weten dat een verkoop kon leiden tot het reduceren van de business gebieden, afhankelijk van de koper,” stelt een woordvoerder maandag. Ze wijst erop dat het bedrijf, dat vaak overhoop lag met medewerkers, ‘constant geschreven en gesproken heeft’ met het personeel, om hen op de hoogte te stellen van het verkoopproces en de bijbehorende verwachtingen. Ook heeft het bedrijf verschillende activiteiten georganiseerd, zoals carrière coaching, een resource center en een banenmarkt.

American Apparel, dat vooral voor opschudding zorgde met shockerende reclamecampagnes, beleefde gouden tijden in 2007. Daarna ging het snel bergafwaarts met het bedrijf, dat sinds 2010 jaarlijks verliezen bij schreef. In 2014 werd oprichter Dov Charney geschorst en ontslagen vanwege wangedrag. Ook zou hij misbruik hebben gemaakt van collectieve fondsen. Sinds zijn vertrek is het niet meer goed gekomen met American Apparel. In november vroeg het bedrijf voor de tweede keer Chapter 11 Bankruptcy Protection aangevraagd aan. De aanvraag lijkt op uitstel van betaling. De Amerikaanse keten kwam in de problemen, slechts enkele maanden na het aflossen van de schuld van 200 miljoen dollar en de vorige aanvraag van Chapter 11 in februari 2016.

Beeld: American Apparel website en Facebook

Staking bij schoenketen Eram vanwege ontslagronde

Winkelketen Eram wil in België dertien filialen sluiten en daarmee 70 van de 130 banen schrappen. Nadat brugpensioen werd geweigerd, zitten de onderhandelingen over die reorganisatie echter compleet vast. De werknemers van de Franse schoenenretailer hebben daarop het werk neergelegd, meldt De Tijd.

Eind vorig jaar leken de gesprekken over de vertrekvoorwaarden van de herstructurering zo goed als rond. Er kwam een akkoord naar boven waarin vervroegd pensioen vanaf 55 jaar werd toegelaten. Uiteindelijk werd dit alsnog geweigerd en sindsdien zijn alle onderhandelingen geblokkeerd. De medewerkers legden afgelopen zaterdag de werkzaamheden neer om ‘gebrek aan respect’ te uiten, waardoor nu 20 van de 28 vestigingen zijn gesloten.

”Het eerste probleem is het herstructureringsplan en de vele ontslagen. Het tweede probleem is dat er geen commercieel plan is voor een heropleving,” laat Evelyne Zabus van vakbond CNE tegenover de krant weten. Een andere complicatie is volgens haar dat er geen akkoord kan worden getekend zonder financiële garantie voor een sociaal plan.

Een nieuw overleg tussen de directie en de vakbonden staat gepland voor eind deze maand. “We verwachten dat de ontslagen werknemers waardig kunnen vertrekken en dat de toekomst van Eram in België gegarandeerd wordt,” verklaart Pascal Strube van vakbond SETca.

Multibrand schoenenretailer Eram heeft in thuisland Frankrijk en in verschillende andere Europese landen ruim 350 winkels. In België beschikt Eram over 28 filialen, onder andere in Luik, Brugge en Genk. Daarnaast heeft de schoenketen een Belgische webwinkel.

Beeld: Eram Facebook

Meer bezoekers voor Wijnegem Shopping Center in 2016

De bezoekersaantallen van het Wijnegem Shopping Center zijn er vorig jaar licht op vooruit gegaan. Tevens bereikte het winkelcentrum afgelopen week een mijlpaal met de komst van de tweehonderd miljoenste bezoeker sinds de opening in 1993. Dat schrijft De Standaard.

Het Wijnegem Shopping Center, gelegen aan de rand van Antwerpen, kreeg in 2016 bijna 8,2 miljoen bezoekers over de vloer, een stijging van 0,2 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarmee doet het winkelcentrum het beter dan andere Belgische winkelcentra, want van alle centra samen ging het bezoekersaantal in 2016 juist achteruit.

Met name de terreuraanslagen in Brussel hadden in het begin van het jaar een negatieve invloed op de bezoekersaantallen, hoewel dit wel veel minder was dan na de aanslagen in Parijs. “Na de bomaanslagen in Brussel zijn de mensen ook weggebleven, maar veel minder lang dan na het bloedbad in de Franse hoofdstad”, aldus marketing manager Hans Van Laer.

Ondanks het stijgende aantal bezoekers van het Wijnegem Shopping Center, zijn de plannen om het winkelcomplex uit te breiden, volledig van de baan. Het hoofdgebouw moest worden vergroot met een extra verdieping, maar dat lijkt bouwtechnisch toch niet mogelijk. “Wat eventueel wel kan is een extra bouwlaag op de laatste bijgebouwde zone waarin zich nu onder meer Carrefour, Esprit en JBC bevinden. Daar zou dan ruimte zijn voor tien tot vijftien kleine winkels of enkele grotere,” zegt Alex Ceusters, CEO van beheerder SCMS-Ceusters, tegenover de krant. Een definitieve beslissing hierover is echter nog niet genomen.

Beeld: Wijnegem Shopping Center website