(advertentie)
(advertentie)
Tweede winkel voor Dr. Martens in België

Na een winkel in Antwerpen heeft Dr. Martens nu een vestiging geopend in Brussel. De tweede Belgische winkel van het schoenenmerk heeft haar deuren geopend aan de Kleerkoperstraat.

In het nieuwe filiaal heeft Dr. Martens ook het nieuwe winkelconcept van het merk gebruikt. Hier wordt vooral aandacht besteed aan de industriële oorsprong van het merk. Dit is te zien door ‘een gestript en doorleefd interieur’. De gehele collectie van Dr. Martens is in de winkel in Brussel te koop.

Elke winkel van Dr. Martens moet een eigen uiterlijk en winkelervaring hebben. Zo heeft het merk al eerder met lokale kunstenaars samengewerkt om de locatie een sfeer te geven. Dit zal in Brussel ook het geval zijn.

Beeld: Dr. Martens Facebook

Guess breidt uit in Scandinavië

Guess heeft zijn pijlen gericht op Scandinavië. Dit weekend opende het Amerikaanse merk de eerste winkel in Noorwegen. Het komende jaar wil het bedrijf tien extra winkels in Scandinavië realiseren.

“Scandinavië speelt een belangrijke rol in de algemene expansiestrategie van Guess,” aldus CEO Victor Herrero in een statement. “Met 27 miljoen inwoners en een van de hoogste BBP (Bruto Binnenlands Product, red.) in Europa, zal deze regio zeker een strategische markt voor ons zijn. Ik ben zeer zeker over deze nieuwe mogelijkheid in de retailontwikkeling van ons merk en ik ben erg enthousiast dat Guess haar eerst verschijning op CIFF (Kopenhagen Internationale Modebeurs), een van de voornaamste internationale beurzen in Europa zal maken. Dit is een cruciale kans voor ons om top inkopers en accounts in de regio te ontmoeten, hun behoeften te begrijpen en de Guess lifestyle aan te bieden.”

Guess opende hun eerste Noorse winkel in de Norwegian Outlet in Vestby. Het pand telt 220 vierkante meter en is ingericht volgens het nieuwe Guess Factory Store-concept. De winkel heeft een strak wit interieur met heldere lichten en er is gebruik gemaakt van contrasterende materialen om het een modern gevoel te geven.

Begin dit jaar maakte het bedrijf nog bekend 60 winkels te sluiten na een winstdaling van 72 procent. Het ging hier vooral om Amerikaanse locaties van Guess. Op dit moment heeft het merk 1080 winkels wereldwijd.

Beeld: Guess

‘Vertrouwen consumenten in buitenlandse webwinkels gestegen’

Uit het jaarlijkse onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat consumenten meer vertrouwen hebben in buitenlandse webwinkels. Vooral e-tailers in andere Europese landen kunnen genieten van 21.1 procent meer vertrouwen.

In Nederland en België ligt het vertrouwen in buitenlandse webwinkels echter lager dan het Europees gemiddelde van 57,8 procent. In België voelt zo’n 50 procent van de consumenten zich op zijn gemak om een aankoop in het buitenland te doen, terwijl dit in Nederland op 40 procent ligt. Webwinkels in eigen land worden door 80 procent van de Nederlands vertrouwd en 74 procent van de Belgen.

Veel e-tailers zijn echter nog huiverig om aan andere landen te verkopen, zo meldt het onderzoek. De redenen hiervoor zijn volgens de retailers dat ze een hoger risico lopen op fraude en de verschillen in BTW die over de producten betaald moeten worden. Ook andere wetten op het gebied van bescherming van de consument en mogelijk hogere kosten om problemen op te lossen zien e-tailers als reden om niet aan het buitenland te leveren en te verkopen.

Beeld: Pexels

Louis Vuitton start Chinese webshop

Louis Vuitton is al ruim 25 jaar actief in China, sinds 1992 om precies te zijn, en pas vorige week donderdag heeft het Franse luxeconcern een eigen online shop in het land geopend. Dat is rijkelijk laat natuurlijk, zeker voor een bedrijf dat al sinds 2005 een online shop heeft in thuisland Frankrijk. Toch is Louis Vuitton niet het laatste concern dat in China online gaat. Bedrijven als Hermès, Prada, Ralph Lauren en Swatch, bijvoorbeeld, moeten de stap nog zetten. Dat meldt WWD.

De Chinese markt is complex. Niet alleen vanwege de taal en de culturele verschillen, maar ook vanwege dominante lokale spelers als Tmall en JD.com. Vorige week maakte Abercrombie & Fitch bekend met Tmall te gaan samenwerken terwijl het merk al 10 winkels en een eigen e-commerce site heeft in China.

Daar staat tegenover dat Chinese consumenten veel meer en gemakkelijker online kopen dan elders. Zo zijn de opties voor online betalen vele malen groter en breder geaccepteerd in China dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Daarnaast is een eigen webshop een belangrijk instrument om de verkoop van nep-artikelen aan onwetende consumenten tegen te gaan.

Foto: Louisvuitton.cn homepage

In een aanklacht tegen overconsumptie en wegwerpmode heeft het Franse kledingmerk Vetements dit weekend de etalages van warenhuis Saks Fifth Avenue in New York overgenomen en daar een berg kleding in geplaatst die niet zou misstaan in de slaapkamer van een tiener. Het zijn bovendien niet eens kleren van het merk Vetements zelf, die daar liefdeloos op een hoop liggen, maar kledingstukken gedoneerd door medewerkers van het warenhuis en spullen die niet langer bij Saks worden verkocht.

#VETEMENTS #sakstyle ????????

Een bericht gedeeld door Raylin (@raylindsuarez) op

Creatief directeur Demna Gvasalia van Vetements wijkt meestal af van het geijkte pad. Toen hij vorig jaar een etalage inrichte voor het chique Amerikaans warenhuis werd met veel tamtam een kunstinstallatie aangekondigd wat uiteindelijk 'gewoon' een rek met kleding bleek te zijn. Onlangs maakte Vetements bekend helemaal geen catwalkpresentaties meer te geven. De herencollectie voor zomer 2018 werd niet tijdens de mannenmodeweek in Parijs gepresenteerd maar op straat in Zürich, waar het merk sinds kort gevestigd is, en inwoners van de stad werden ingezet als model.

Het is de bedoeling dat de berg kleding die nu bij Saks in de etalage ligt, tot 10 augustus iedere nacht verder aangroeit en vervolgens wordt gedoneerd aan RewearABLE, een organisatie die 'kantoor'kleding uitdeelt aan volwassenen met een beperking.

Walking by, it looks like @saks used my bedroom floor as inspiration for its current window display. It's actually a really wonderful way to raise awareness about a charity called 'RewearABLE.' Thank you @vetements_official for this eye catching display. Here an excerpt from the NYTimes about the windows: The fashion brand Vetements has never been known to follow the status quo. Beginning today, the brand unveils a window installation at Saks Fifth Avenue’s New York flagship that is anything but a typical department store display: A mountain of old clothing — a combination of donations from Saks employees and out-of-stock merchandise — fills the windows and serves as a kind of direct message on consumerism. The pile will grow every night until August 10, when the items will be donated to RewearABLE, a green clothing initiative that benefits adults with developmental disabilities. Saks Fifth Avenue, 611 Fifth Ave. — ISABEL WILKINSON

Een bericht gedeeld door Experience The Big Apple (@experiencethebigapple) op

Modemerk IRO opent eerste Belgische winkels dit najaar

Modemerk IRO opent dit najaar de deuren van haar eerste twee Belgische winkels. Het Franse merk vestigt zich in september in Antwerpen en Brussel.

IRO, het merk van ontwerpers Arik en Laurent, staat bekend om de moderne en vrouwelijke silhouetten in de prêt-a-porter collecties. Sinds 2010 brengt het merk ook een mannencollectie uit. De collecties bestaan voornamelijk uit tijdloze items, met hier en daar ‘een moderne twist’. IRO bevindt zich in het hoog segment, waar prijzen voor een T-shirt tussen de 80 en 100 euro variëren en een rok voor 400 euro over de toonbank gaat.

“Voor Arik en Laurent is België heel belangrijk omdat design, architectuur en mode er een prominentere rol spelen. Het spreekt dus voor zich dat het modehuis IRO zich wil profileren in een land waar kunst en mode hoog in aanzien staan,” aldus het persbericht.

De winkel in Antwerpen open haar deuren op de Huidenvetterstraat 51. Het pand telt 120 vierkante meter winkeloppervlak waar de damescollectie van IRO getoond wordt. In Brussel worden de dames- en herencollectie verkocht in de winkel aan de Louizalaan 82-84. Het merk heeft daar 220 vierkante meter tot haar beschikking.

Bekijk een impressie van de winkel in Antwerpen:

Modemerk IRO opent eerste Belgische winkels dit najaarModemerk IRO opent eerste Belgische winkels dit najaar

Bekijk een impressie van de winkel in Brussel:

Modemerk IRO opent eerste Belgische winkels dit najaarModemerk IRO opent eerste Belgische winkels dit najaar

IRO heeft op dit moment meer dan 30 boetieks wereldwijd, waaronder winkels in Parijs, Kopenhagen, Rome en Madrid. Collecties van het damesmerk zijn ook verkrijgbaar bij warenhuizen Harrods en Le Bon Marché.

Beeld: IRO

Europese huurprijzen top retaillocaties stijgen het meest ter wereld

KAART

Volgens een nieuw rapport van onderzoeksbureau CBRE stijgen de huurprijzen van top retaillocaties in Europa als enige regio ter wereld. In de andere regio’s die zijn onderzocht, zoals geheel Amerika en de APAC, zijn gemiddeld alleen dalingen te zien. In Europa zijn het afgelopen jaar, geëindigd in Q1 2017, de huurprijzen gemiddeld gestegen met 4.3 procent.

In de top tien met hoogste huurprijzen voor panden op een toplocatie staat New York op nummer één, gevolgd door Londen op de tweede plaats en Hong Kong op de derde plaats. Parijs staat op de vierde plaats als enige andere Europese stad in de top tien. De huur in New York bedraagt 3.240 dollar (2.815 euro) per vierkante meter. In Londen betaal je per vierkante meter een bedrag van 1.753 dollar (1.523 euro) en in Parijs 1.315 (1.142 euro) dollar.

In West-Europa is de stijging van de huurprijzen volgens CBRE vooral te danken aan de grote vraag naar panden op toplocaties, maar een klein aanbod. Merken zijn vooral op zoek naar een pand vanwege goede zichtbaarheid naar consumenten toe. Ook de economie in West-Europa, vooral in Ierland en Spanje trekt aan en retailers zijn bereid de hoge prijzen te betalen om zo hun aanwezigheid in Europa uit te breiden.

In totaal heeft CBRE de huurprijzen van 92 steden wereldwijd onderzocht. Opvallend genoeg stijgen de prijzen in Rotterdam met 6 procent sneller dan de huurprijzen van Amsterdam, waar de toename zo’n 3 procent bedroeg. Rotterdam staat op nummer 14 in de lijst met snelste stijgers. Ook Utrecht zag een stijging van 3 procent. In de top 92 wordt ook Brussel genoemd, maar daar bleven de huurprijzen gelijk.

Kaart: De top 10 snelst groeiende retailhuren wereldwijd

Bent u benieuwd naar de snelst groeiende retaillocaties wereldwijd? U vindt de top 10 steden met snelst stijgende huurprijzen op de wereldkaart. Daarnaast benoemt FashionUnited de grootste daler per onderzochte regio.

Instructions:Open het menu door op de knop te klikken in de linkerhoek van het menu en klik op de iconen in de kaart om meer te leren over de locaties en de huurprijzen.

Tip: Voor een optimale ervaring raden we aan om de kaart full screen te bekijken. Klik op de knop in de rechterhoek ‘view larger map’.

Lees meer over retailhuren in Nederland: Retailhuren Nederland stijgen het hardst in Rotterdam

Beeld: Pexels

Björn Borg opent flagshipstores in Nederland en België

Het Scandinavische merk Björn Borg opent dit jaar nieuwe flagshipstores in Nederland en België. Het merk opende onlangs al winkels in Brugge, Haarlem en Zwolle. Dit najaar staat een opening in Maastricht op de planning.

Björn Borg opent flagshipstores in Nederland en België

In 2018 is het Zweedse merk nog van plan winkels te openen in Antwerpen, Wijnegem en Gent. In Nederland staan Groningen, Rotterdam en Arnhem hoog op de wensenlijst. In deze steden opent Björn Borg mogelijk ook Outlet stores.

Volgens het sportmerk neemt sportkleding ‘een belangrijke positie in op de markt’. De transitie van underwear merk naar sportmerk is een belangrijke factor geweest bij het openen van meerdere winkels. De look en feel van de flagshipstores is volgens het merk in lijn met de Björn Borg DNA. Het interieur van de winkels is clean en hebben een Scandinavische signature. In totaal heeft Bjorn Borg 16 winkels in de Benelux.

Björn Borg opent flagshipstores in Nederland en België

2016 was een goed jaar voor Björn Borg. Het Zweedse merk sloot het jaar af met een totale jaaromzet van 631,6 miljoen Zweedse kroon (66,9 miljoen euro), wat 10 procent meer was dan in het voorgaande jaar.

Foto's: Björn Borg

Eerste winkel Arket opent 25 augustus

De eerste winkel van Arket in de Londense winkelstraat Regent Street opent de deuren op 25 augustus. Dat heeft een woordvoerder onthuld aan Textilwirtschaft (TW), zo meldt het Duitse modevakblad. De opening van Arket in München 'volgt kort daarna', zo meldt TW op Facebook.

Ook noemt het Duitse modevakblad de eerste merken die naast de eigen collectie zullen worden verkocht bij Arket. Genoemd worden Nike, Adidas, Diemme, Hestra en Tricker.

Afgelopen maart maakte de H&M Group bekend een achtste merk te lanceren, Arket. De focus zal vooral liggen op ‘tijdloos en simpel design’ werd destijds gezegd. Naast kleding, zullen ook interieur artikelen verkocht worden en zal er een restaurant in de locaties aanwezig zijn. Arket zal na de opening in Londen, haar deuren openen in München, Brussel, Kopenhagen en Stockholm

Meer lezen over Arket: Nieuwe keten van H&M heet Arket

Beeld: H&M Group

De Parijse concepstore Colette gaat na 20 jaar de deuren sluiten. De drie verdiepingen tellende winkel, waar streetwear en luxemode wordt aangeboden op 750 vierkante meter verdeeld over drie verdiepingen, blijft open tot december 2017. Lees hieronder alles over de geschiedenis en ontwikkeling van de winkel: de belangrijkste momenten van 1997 tot 2017.

Voor een optimale ervaring bekijkt u deze content in FashionUnited's interactieve tijdlijn met foto's en video's: Tijdlijn – Het einde van een tijdperk: Colette sluit deuren.

1997

Het begin van Colette Het begin: betaalbare luxe boven de snelweg

Colette opent haar deuren als eerste conceptstore in Parijs op 213 rue Saint-Honoré. Het warenhuis wordt opgericht door Colette Rousseau, een voormalige medewerker bij Sentier, en haar dochter Sarah Andelman, een afgestudeerde aan de l'Ecole du Louvre en stagiare bij Purple Magazine. De winkel verzamelt kunst, mode, design, muziek en streetstyle items onder één dak. Ze worden geholpen door Milan Vukmirovic en Guillaume Wolf ontwerpt het bekende logo met de inmiddels kenmerkende Colette-blauwe letters.

2001

De eerste muziekcompilatie van Colette

Colette lanceert hun eerste muziek compilatie, er zullen nog vele edities volgen. De eerste Collete N°1 is samengesteld met Michael Gaubert, die daarna de compilaties steeds op zich neemt, en wordt in maart 2001 uitgebracht samen met Red Leather van Peaches & Gonzales.

2002

Vertrek van Milan Vukmirovic

Milan Vukmirovic verlaat het bedrijf in 2002 en waardoor moeder en dochter zelf de winkel moeten leiden. De winkel vreest dat het vertrek van Vukmirovic slecht is voor het bedrijf, maar Colette blijft ondertussen groeien en naamsbekendheid verwerven.

2008

Renovatie van Colette

Conceptstore Colette, geopend in maart 1997, is toe aan een make-over. Ze sluit haar deuren van 7 juli tot 25 augustus zodat architect Masamichi Katayama van Japans architectenbureau Wonderwall zijn plannen uit kan voeren. In het ontwerp is meer plaats gemaakt voor streetwear items en de expositieruimte en de afdeling voor mode en beauty, evenals de water-bar hebben een update gekregen.

2010

Hermès x Colette

Hermès en Colette geven een nieuwe invullen aan de 'carré' van Hermès en de bekende zijde sjaals van het modehuis. De samenwerking wordt geleid door Bali Barret, creatief directeur op het gebied van zijde bij Hermès en de collectie krijgt de naam "J'aime ma carré". Op de sjaals zijn grafische en kleurrijke prints te zien. Fotograaf Matt Irwin reist naar New York, Londen, Parijs en Tokyo om de sjaals te fotograferen en bundelt de foto's uiteindelijk in een tijdschrift.

2012

Festival ter ere van 15 jaar Colette

Colette houdt een gratis festival in Parijs, in een tent van 4000 vierkante meter in de Jardins des Tuileries. Tijdens het festival worden parfumworkshops, een wedstrijd voor patissiers, polaroid trainingen, skateboard sessies en ping-pong wedstrijden gehouden. Ook kunnen bezoekers T-shirts laten personaliseren door graffiti-kunstenaars en zijn er goochel- en poppenshows voor kinderen.

2013

Hedi Slimane keert zich tegen Colette

Hedi Slimane, artistiek directeur van Saint Laurent, beschuldigt de winkel ervan dat ze Saint Laurant belachelijk maakt. Colette verkoopt namelijk op dat moment T-shirts met daarop de tekst: "Het is geen Laurent zonder Yves" als een verwijzing naar de naamsverandering van modehuis Yves Saint Laurent. Saint Laurent weigerde vervolgens collecties te leveren aan de winkel. Toen het Saint Laurent een nieuwe creatief directeur aanstelde, Anthony Vaccarello, werd de ruzie beëindigd.

2014

Gewapende overval

Twee gemaskerde personen weten de Colette-winkel aan de Rue Saint-Honoré binnen te komen nog voordat de winkel open gaat om 10 uur. De twee mannen gebieden zes medewerkers en een beveiliger die binnen zijn naar de grond, voordat ze hun slag slaan. Het duo vlucht op een scooter met een vals nummerbord. De overval duurt maar enkele minuten en niemand raakt gewond.

2014

Colette gaat het zwembad Molitor in

De luxe conceptstore lanceert de samenwerking met Speedo tijdens een evenement in het zwembad Molitor, een van de mooiste zwembaden in Parijs. Tijdens het evenement worden cursussen aquajumping gegeven.

2014

Stan Smith samenwerking

In 2011 kondigt Stan Smith aan te stoppen met de productie van zijn schoenen. Echter maken de schoenen een comeback bij Colette in 2014. Adidas wil de schoenen gaan verkopen in conceptstores in Londen, New York en natuurlijk Colette. Adidas maakt daarom ook speciale Stan Smith-schoenen met het logo van de winkel en de kenmerkende donkerblauwe kleur.

2014

Apple horloge

Colette heeft een wereldwijde primeur. Apple lanceert exclusief het horloge Apple Watch in de winkel. Voor Apple en zijn ontwerper Jonatha Ive is dit een nieuwe maneir om de modewereld binnen te stappen, mede omdat de lancering tijdens Paris Fashion Week plaatsvindt.

Februari 2017

Relatie Saint Laurent en Colette hersteld "

Saint Laurent en Colette zijn weer op goede voet met elkaar. De Franse conceptstore heeft de vrouwencollectie van het modehuis ingekocht en deze is te koop vanaf maart.

De band tussen het modehuis en de conceptstore werd in 2013 definitief verbroken toen Colette een T-shirt met daarop de tekst ‘Ain’t Laurent Without Yves’ verkocht. De quote verwees naar de naamsverandering van het modehuis onder leiding van Hedi Slimane. De T-shirts vielen in verkeerde aard en de conceptstore werd van de distributielijst geschrapt.

Sindsdien is er bij het modehuis een wisseling van de wacht geweest. Anthony Vaccarello, waarvan het eigen merk al te koop was bij Colette, staat nu aan het roer. “We hebben met Athony samengewerkt sinds de lancering van zijn eerste collectie. Het was duidelijk dat we weer samen konden werken,” vertelt Sarah Andelman, creatief directeur bij Colette, tegen WWD. “Op het moment dat de aanstelling van Anthony bekend werd, hebben we elkaar weer gezien en zijn meteen gaan plannen voor de prachtige etalages die we nu hebben”.

"

3 Maart 2017

Colette viert 20e verjaardag met een ballenbak

Het Franse retailbedrijf vier zijn 20ste verjaardag op ludieke wijze: Colette haalt de interactieve kunstinstallatie 'The Beach' en de bijbehorende ballenbak van de Amerikaanse kunst- en designstudio Snarkitecture voor vijf dagen naar het Museum des Arts Décoratifs in Parijs.

Daarnaast brengt Colette ter ere van het 20-jarig bestaan 20 exclusieve en gelimiteerde producten op de markt. Zo is er de Nike Air Woven in exclusief 'Colette-blauw' waarvan slechts 213 paar verkrijgbaar zijn. Ook Dr Martens en Converse komen met speciale sneaker edities voor Colette.

"

23 maart 2017

Samenwerking Ikea

Ikea is een speciale samenwerking gestart met het Franse warenhuis Colette. De interieurgigant en het warenhuis lanceren een samenwerkingscollectie met geselecteerde producten ‘die draaien om speelsheid en de eigenzinnige benadering van design’. Voor de samenwerking heeft Ikea zich geinstalleerd in de vitrines, de galerie en de waterbar van Colette.

6 juli 2017

Colette x H&M Studio

H&M onthult de handen ineengeslagen te hebben met Colette. De Parijse conceptstore heeft een exclusieve collectie voor de H&M Studio collectie ontwerpen.

De capsule collectie bevat negen items waaronder verschillende jurken met korte en lange mouwen, een shirt, een trui en een parka in blauw, wit en zwart. Het kleurenpalet is gebaseerd op die van Colette. De H&M Studio x Colette collectie is vanaf 21 augustus verkrijgbaar bij de Parijse conceptstore en via de Colette website. Prijzen liggen tussen de 30 en 200 euro.

12 juli 2017

Colette kondigt aan deuren te sluiten

Colette maakt 12 juli middels een persbericht bekend dat de concepstore zijn deuren in december zal sluiten.

“Alle goede dingen komen tot een einde en na 20 fantastische jaren, sluit Colette haar deuren op 20 december van dit jaar,” aldus de winkel in een statement. Volgens Sarah Andelman, het gezicht van de winkel en dochter van oprichtster Colette Roussaux, zijn de medewerkers op woensdagochtend ingelicht, aldus WWD.

Een van de redenen om de winkel te sluiten is dat Roussaux met pensioen gaat. “En Colette kan niet bestaan zonder Colette”, aldus het persbericht. “Tot de laatste dag zal niks veranderen. De winkel vernieuwd elke week opnieuw met exclusieve samenwerkingen en producten die ook beschikbaar zijn op onze website.”

Deze tekst werd eerder gepubliceerd in de Het einde van een tijdperk: Colette sluit deuren .