Jaarlijks kost winkelcriminaliteit Belgische retailers maar liefst 1 miljard euro, en zowel handelaars als politie stonden vaak machteloos. Comeos, de organisatie die Belgische handelaren vertegenwoordigt, wil hier een stokje voor steken met de lancering van het Commerce Information Network (Comin). Dat stelt de organisatie in een bericht op de eigen website.

Het Comin is een samenwerkingsverband tussen politie en winkeliers, en omvat een beveiligd platform waarop beide partijen informatie met elkaar kunnen uitwisselen over zaken als winkeldiefstal, inbraak en andere verdachte handelingen. De politie op haar beurt deelt op het platform preventieve informatie waar aangesloten partners van kunnen profiteren.

In het afgelopen jaar heeft Comeos een pilotproject gedaan waaraan tien retailers hebben deelgenomen. Woordvoerder Hans Cardyn heeft telefonisch aan FashionUnited laten weten dat het gaat om onder andere Inditex, H&M, Decathlon en Mediamarkt. In totaal zijn tijdens de pilot 1.900 feiten gemeld op het platform, en in ongeveer de helft van de gevallen heeft de politie de meldingen kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld verder onderzoek of de identificatie van verdachten.

Brantano: lancering nieuwe winkelformules en meer nadruk op mode

FNG N.V. heeft grootse plannen voor Brantano, dat het naar eigen zeggen wil ‘’uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode- en schoenen’’. De Belgische modegroep heeft in een persbericht bekendgemaakt dat het plannen heeft om Brantano onder drie verschillende winkelformules te laten verdergaan: Brantano Klasik, Brantano Boutik en Brantano Market. Daarnaast zal ook een sterke focus komen te liggen op e-commerce, met de lancering van een nieuw online platform.

FNG lanceert nieuwe winkelformules Brantano

Deze ontwikkeling zorgt er volgens het bedrijf zelf voor dat Brantano ‘’qua aanbod en qua prijspositionering een ruimere invulling krijgt’’. Volgens Dieter Penninckx, CEO van de FNG Groep, is deze strategie gewenster dan de lancering van een geheel nieuw merk. “Onze naamsbekendheid is hoog, we zien dat het ‘one stop shop’ concept werkt, er is zeker plaats voor merken en de grote beschikbaarheid van Brantano is een sterkte: je vindt altijd een vlot bereikbare winkel in de buurt, met een breed aanbod,’’ laat Penninckx weten in het persbericht.

De winkels van Brantano die nu al bestaan, zullen verdergaan onder de noemer Brantano Klassik. Consumenten kunnen hier terecht voor schoenen en, in mindere mate, ook kleding. Het bedrijf is naar eigen zeggen wel van plan het modeaanbod te vergroten. Daarnaast zal de FNG Groep Brantano Boutik lanceren, waar modemerken en schoenenmerken uit het midden- tot hogere segment zullen worden verkocht. Binnen deze formule ligt de nadruk echter op mode. Tot slot zullen ook Brantano Market winkels openen waar klanten terechtkunnen voor het aanbod van zowel Brantano Klasik als Brantano Boutik.

Brantano: lancering nieuwe winkelformules en meer nadruk op mode

Online en offline moeten bij Brantano hand in hand gaan

Naast de lancering van nieuwe concepten, zal ook meer worden ingezet op e-tail. “We streven naar een opti-channel aanpak, een optimale mix tussen de verschillende kanalen,” zegt Penninckx hierover. De CEO merkt dat online en offline beiden moeten worden ingezet voor een goede klantervaring, en naar eigen zeggen werkt dit voor Brantano goed. Zo biedt de retailer al ‘click & reserve’ aan, waarbij consumenten online schoenen kopen en deze vervolgens in een fysieke winkel ophalen.

In de loop van 2018 zullen de eerste grote Brantano Market winkels openen in respectievelijk Ternat en Gentbrugge. Later in het jaar moeten daar ook vijf Brantano Boutik winkels bijkomen. Twee hiervan zullen worden gehuisvest in panden waar nu nog Concept Fashion is gevestigd, in Schelle en Sint-Denijs Westrem. Het nieuwe e-commerce platform zal naar verwachting in de zomer van dit jaar online moeten gaan.

Als het aan de CEO van de FNG Groep ligt, biedt de nieuwe strategie veel mogelijkheden voor Brantano. “Tegen 2020 zien we potentieel voor 110 vestigingen van Brantano Klassik, 30 à 40 van Brantano Boutik en een tiental Brantano Markets,” aldus Penninckx.

Beeld: Brantano

Het Belgische lingeriebedrijf Van de Velde gaat in Duitsland samenwerken met het social selling platform Pippa & Jean. Vrouwen kunnen voortaan in huiselijke kringen tijdens styling events kennismaken met de producten van Van de Velde. Ook zullen de collecties van de producent beschikbaar worden via de webshop van het platform.

Het bedrijf achter merken als Marie Jo en Prima Donna maakt het partnerschap bekend middels een persbericht. Volgens Van de Velde is het een ‘volgende stap in de online sales strategie’. “De nieuwe samenwerking met Pippa & Jean past in ons streven om via alle kanalen beschikbaarheid te garanderen voor onze klanten,” zo laat Van de Velde CEO Erwin van Laethem weten in het bericht.

Het concept van social selling, bij het grote publiek vooral bekend van de Tupperware-party’s, is bezig aan een opmars, aldus Van de Velde. De Duitse social selling-markt heeft een totale omvang van 16 miljard euro, en groeit jaarlijks met acht procent.

Van de Velde produceert sinds 1919 ondermode voor dames en is een van oorsprong Belgisch familiebedrijf. Naast de internationaal bekende lingeriemerken Marie Jo, Andres Sarda en Prima Donna, welke verkocht worden bij ruim 5000 multibrand retailers, runt het bedrijf eigen retaillocaties onder de merknamen Rigby & Peller, Private Shop en het in Nederland bekende Lincherie. Het bedrijf noteerde in het boekjaar 2017 een omzet van 208,7 miljoen euro.

Jack & Jones opent dit voorjaar vijf nieuwe winkels

Jack & Jones breidt uit in België. Dit voorjaar opent de mannen modeketen vijf nieuwe vestigingen, zo meldt het merk in een persbericht.

Op dit moment telt de keten 21 winkels in België. Daar hoort ook de vandaag geopende winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht bij. Op 1 maart volgt een vestiging in Namen, op 12 april opent de vestiging in Doornik haar deuren, de tweede vestiging in Anderlecht ontvangt voor het eerst publiek op 3 mei en op dezelfde dag opent ook een Jack & Jones winkel in Châtelineau.

In het nieuwe concept dat wordt geïntroduceerd in de vijf winkels, staat ‘men’s comfort zone’ centraal, aldus het persbericht. “In de Jack & Jones winkels willen we klanten inspireren met de top 10 trends in de mode, met aan de basis een uitgebreid aanbod aan denim,” aldus David van Gansbeke, retail manager Jack & Jones België in het persbericht. “Onze winkels bieden een aangename shopervaring dankzij onze toegewijde verkoopmedewerkers die voor de klanten klaarstaan als echte fashion experts. We willen een ‘men’s comfort zone’ creëren waar onze klant een professionele styling krijgt, zodat hij trots, zelfverzekerd en tevreden de winkel weer uitstapt.”

Bekijk de locaties van de nieuwe winkels in de interactieve kaart hieronder.

Beeld: Jack & Jones

Belgische The Tutu Shop lanceert Nederlandse webshop

The Tutu Shop breidt uit naar Nederland. Het bedrijf lanceert een Nederlandse webshop. “Ook zijn er plannen voor een shop in Amsterdam,” aldus het persbericht.

The Tutu Shop verkoopt, zoals de naam doet vermoeden, tutu’s voor kinderen en dames. Er zijn acht verschillende soorten tutu’s beschikbaar in 20 verschillende kleuren. “Wekelijks verkoopt Dumortier [de eigenaar van het bedrijf, red.] 250 tutu’s. En niet alleen in België. Ook vanuit onder andere Nederland, Frankrijk, Duitsland, Amerika en Canada rollen de bestellingen binnen,” aldus het persbericht.

Naast de online lancering van The Tutu Shop in Nederland wordt ook gekeken naar pop-up shops in het land. “Ik merk dat mensen de tutu’s graag even willen zien en passen, vandaar dat we ook fysieke pop-up winkels in Nederland willen openen,” aldus Isabelle Dumortier, eigenaresse van het bedrijf.

Beeld: The Tutu Shop

Mango zet een nieuwe digitale stap. Het modemerk werkt samen met Vodafone aan digitale paskamers. Dit maken de merken bekend middels een persbericht.

Mango is verantwoordelijk voor het ontwerp van de digitale spiegel, Vodafone en Jogotech ontwikkelen het ontwerp. De spiegel maakt het mogelijk voor consumenten om kledingkaartjes te scannen in de paskamer en vervolgens winkelmedewerkers te contacten via een de spiegel en een digitaal horloge. Op deze manier kunnen ze een andere maat of kleur van het item aanvragen. De spiegel zal eveneens andere kledingstukken aanraden die de items die de consument past zullen complimenteren. De spiegels moeten in de ‘top winkels’ van Mango komen, ‘van Barcelona tot New York’. “Het zal helpen om de online en echte winkelervaring van de Mango klanten met elkaar te verenigen,” aldus het persbericht. “Dit is de eerste fase van een digitaal transformatie project voor Mango om een nieuwe manier te creëren voor klanten om betrokken te zijn bij het merk.”

Guillermo Corominas, hoofd Client Officer bij Mango in een statement: “Dit is een spannend project voor Mango. We zien de toekomst van retail als een mix van online en offline. Deze nieuwe paskamers zijn een volgende stap in de digitale transformatie van onze winkels om een hele nieuwe ervaring neer te zetten voor onze klanten.”

Het best presterend Europees lingeriemerk: PrimaDonna

INTERVIEW350 onafhankelijke lingeriewinkels in heel Europa hebben de Belgische Van de Velde-groep tot best verkochte merk van 2017 verkozen. Een prijs die toegekend wordt door het tijdschrift Intima dat een jaarlijkse enquête houdt onder detailhandelaars in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland, om de beste merken en hun beste producten te ontdekken. FashionUnited sprak met stijldirecteur van PrimaDonna Liesbeth Van de Velde.

Tijdens de Internationale Lingeriebeurs van Parijs zijn jullie verkozen tot best presterend Europees merk. Wat betekent dit voor jullie?

Deze prijs is het bewijs dat de winkeliers en de klanten dol zijn op onze collecties; maar ook dat ze zich ermee op hun gemak voelen, want ze hebben een perfecte pasvorm. Op onze sociale platformen zeggen de fans van PrimaDonna regelmatig hoe blij ze zijn dat ze ons gevonden hebben. Het merk werd in 1865 opgericht door Achiel en Margaretha Van de Velde en is nog steeds een familiebedrijf. Het dankt zijn succes aan de combinatie van de ondersteuning die de producten geven, hun unieke comfort, hun design en hun modieuze look. Eigenschappen die vrouwen met een grotere cupmaat (van B tot J) maar zelden in een beha vinden. Dat verklaart misschien waarom zo veel vrouwen zeggen: ‘Eens PrimaDonna, altijd PrimaDonna.’ De prijs die ons toegekend is, bevestigt onze positie in de markten waarin wij geloven.

Welke landen zijn jullie voornaamste markten in Europa?

Op de eerste plaats België, gevolgd door Nederland en Duitsland. Frankrijk is onze vierde markt.

Het best presterend Europees lingeriemerk: PrimaDonna

Hoe positioneert PrimaDonna zich nu in de lingeriemarkt?

We zijn een ondergoedmerk, maar verkopen ook badpakken en sportlingerie voor vrouwen met rondingen. In 2010 heeft Van de Velde het zustermerk van PrimaDonna gelanceerd, genaamd PrimaDonna Twist. Lingerie met een jongere stijl, met modieus bedrukte stoffen en veel cups met schuimvulling. En vervolgens PrimaDonna Swim dat elegante badkleding met ondersteuning biedt. In 2017 gaat PrimaDonna Sport nog verder en biedt sportieve vrouwen ondersteuning en elegantie om te springen, te rennen, stretchoefeningen te doen.

Welke plaats neemt PrimaDonna in binnen de groep Van de Velde?

Van alle merken van de groep (die ook Marie Jo en Andres Sarda omvat), is PrimaDonna het sterkste merk. Met de portefeuille (PrimaDonna, PrimaDonna Twist en Sport), zijn we bezig onze klantenbasis op te bouwen onder vrouwen en meisjes met grotere borsten. De groep heeft het boekjaar 2017 afgesloten met een omzet van 208,7 miljoen euro, een toename van 1 procent vergeleken met 2016 (206,6 miljoen euro). De onafhankelijke lingeriewinkels blijven onze belangrijkste zakenpartners. We hebben er ongeveer 5000 als klant in heel Europa. We hebben ook onze eigen keten van winkels die al onze merken omvat (Marie Jo, Marie Jo L'Aventure, PrimaDonna, PrimaDonna Twist, PrimaDonna Swim en Andres Sarda), Lincherie, met ruim 35 winkels en één onlinewinkel in Nederland.

Wat zijn de volgende projecten van PrimaDonna?

We willen meer vrouwen inspireren en hun vertrouwen nog meer doen toenemen. We blijven daarom onze positie consolideren van beste merk in het segment van grote borsten, op het gebied van lingerie, badpakken en sportbeha’s.

Dit interview verscheen eerder op FashionUnited.fr.

Beelden: PrimaDonna

Kiabi opent grootste winkel in België

De Franse kledingketen Kiabi heeft zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht geopend. Dat meldt het Belgische Retaildetail. Met een winkeloppervlakte van ruim 1800 vierkante meter is het de grootste vestiging van de modeketen in België.

De nieuwste Kiabi-winkel is gelegen op de eerste verdieping van het Westland Shopping Centre in Brussel. Het is de vijfde winkelopening in België sinds de Noord-Franse discountketen in mei 2016 de deuren van de vestiging in winkelcentrum Docks in Brussel opende.

Volgens Retaildetail is de modewinkel in Anderlecht voorzien van digitale gemakken zoals oplaadplekken voor de telefoon vlakbij de paskamers en een virtuele catalogus om in te bladeren. Wanneer een artikel niet beschikbaar is in de winkel, kan de consument het artikel alsnog thuis laten bezorgen via e-reservaties. Naast digitale voorzieningen is er een speelplaats voor kinderen ingericht.

Het in Noord-Frankrijk gevestigde Kiabi is een van oorsprong Frans retailbedrijf, gericht op de verkoop van kleding en accessoires voor het hele gezin. Het bedrijf werd voor het eerst geïntroduceerd in Ronk, in de buurt van Lille, waar oprichter Patrick Mulliez in 1978 de allereerste winkel opende. Sindsdien maakt het bedrijf deel uit van de Mulliez Group, waar ook Decathlon en het hypermarktconcern Auchan, opgericht door Patrick’s vader Gérard Mulliez, onder vallen. De keten telt 500 winkels en is gevestigd in vijftien landen wereldwijd. De Franse martktleider heeft rond de 10.000 mensen in dienst. In 2015 was de omzet 1,9 miljard euro.

Beeld: Kiabi

Een robot als personeel, algoritmen die kledingadvies geven, drones die pakketten bezorgen, chatbots die klanten te woord staan, innovatie biedt talloze mogelijkheden. Maar hoe kan de kleine ondernemer op die innovatiegolf meevaren zonder al te diep in de zakken te graven? ABN Amro’s Insights noemt een paar voorbeelden.

Kleine winkeliers zitten in een spagaat, schrijft Sonny Duijn sector econoom bij ABN Amro in zijn column op Insights. Door grote concurrentie zijn de winstmarges van retailers beperkt waardoor investeren lastig is, tegelijkertijd is er een vloedgolf aan berichten over technologische innovatie en hoe dit de verkoop een boost kan geven.

In de schoenenbranche stegen de online consumentenbestedingen in 2016 met 44 procent en in 2017 met meer dan 39 procent. Van elke 100 euro die aan de consument aan schoenen besteedt gaat nu 28 euro via internet. Om daarop in te spelen, te innoveren op kleine schaal, kun je als winkelier een deel van de schoenen verkopen via een platform als Topshoe, Zalando of Bol.com en een website inzetten ter oriëntatie. Daarnaast zijn kleine experimenten een mooi beginpunt voor data-analyse. Wat gebeurt er met de verkoop wanneer een rek of vitrine wordt verplaatst?

Het accent hoeft bij innovatie niet altijd op technologie te liggen, schrijft Sonny Duijn. Zo ligt bij het Maastrichtse Greentoms de focus op duurzaamheid. Zij leveren kinderwagens gemaakt van natuurlijke materialen en drinkflessen. Bij Rollor uit Vught ligt de nadruk op het bieden van gemak. Zij verkopen ‘rollen’ waarmee je kleding kreukvrij kunt vervoeren.

Anticiperen is een deel van de trends toepasbaar maken. Extra service, extra contactmomenten, het zijn voorbeelden die bijdragen aan de waarde van de fysieke winkel. Innovatie is anticiperen op de vraag. En daarvoor is alleen een dosis creativiteit nodig.

Lees hier meer innovatietips.

FashionUnited stelde Retailstrateeg René Spaanderman eerder de vraag: hoe kun je een winkel inrichten, optimaliseren en digitaliseren om de veranderende behoefte van de consument tegemoet te komen? Op het Co-Laboratory-event in Rotterdam noemde hij twee belangrijke aandachtspunten: direct gemak en inspiratie. Digitale interactie wordt steeds belangrijker. De consument wil niet lang meer wachten op zijn producten. Een winkel kan daarop inspelen door zijn voorraad op voorhand te communiceren met de klant. Zo weet de consument van tevoren of zijn maat op voorraad is.

Voor kleine zelfstandigen kan het uitrollen van zo’n programma kostbaar zijn. Wat Spaanderman dan adviseert is om gebruik te maken van sociale media zoals Facebook of Instagram waar de consument in contact kan komen met iemand van de winkel. Er zijn ook winkels die gebruikmaken van een Whatsapp-klantenservice. Spaanderman: “Wat we weten is dat wanneer er iemand in de winkel komt en de goederen er niet zijn, dat de klant niet snel weer terugkomt, en dat moet je als retailer voorkomen. Biedt als fysieke winkel online bezorging aan, ook wanneer het product al in de winkel is gekocht.”

Lees ook: Retailstrateeg René Spaanderman: “Laten we ons overgeven aan een nieuwe term: phygital retail.”

Zalando breidt samenwerking met lokale retailers verder uit

Zalando breidt de samenwerking met lokale retailers in thuisland Duitsland verder uit. Sinds oktober 2016 konden lokale schoenenwinkels hun producten al verkopen via Zalando, nu komen daar ook kledingwinkels bij. Dat maakt de e-tailer bekend middels een persverklaring.

Het zogenoemde Gax-systeem stelt lokale ondernemers in staat om orders van klanten van Zalando te accepteren en hen te voorzien van de betreffende producten als deze voorradig zijn in hun winkel. "Met deze samenwerking ondersteunt Zalando voornamelijk kleine retailers met een beperkte technologische infrastructuur bij het betreden van de online markt. Sommige retailers hebben tot 300 bestellingen per week rechtstreeks vanuit hun winkel naar Zalando-klanten verzonden", aldus Jan Bartels, VP Customer Fulfilment and Logistics bij Zalando. "Door textielartikelen als een nieuwe categorie toe te voegen, openen we ons platform nu voor extra partners."

Inmiddels zijn er ruim 100 lokale ondernemers die zich bij de proef hebben aangesloten. Vooralsnog blijft de pilot beperkt tot Duitse retailers: wanneer het Gax-systeem wordt uitgebreid naar het buitenland is nog niet bekend. Het initiatief is onderdeel van het grotere Integrated Commerce-plan, waarmee Zalando sinds de zomer van 2016 de samenwerking zoekt met offline retailers.

Beeld: Zalando