(advertentie)
(advertentie)
Ruim helft Europese E-shoppers bestelt over de grens

Ruim de helft van alle Europese E-shoppers bestelt wel eens over de grens: 54 procent geeft aan het afgelopen jaar online iets in het buitenland te hebben gekocht. Dit blijkt uit de laatste E-Shopper Barometer van pakketbedrijf DPD. Ondervraagden die kopen over de grens geven aan dat zeker 20 procent van hun online aankopen uit het buitenland afkomstig is.

Hiermee stijgt het aandeel van aankopen over de grens met twee procent ten opzichte van vorig jaar. Van die aankopen is het merendeel afkomstig uit China, de VS en Groot-Brittannië. In Nederland geeft 60 procent van de online shoppers aan het afgelopen jaar spullen uit het buitenland te hebben besteld. De opmars van bestellen in het buitenland is vooral merkbaar in opkomende landen als de Baltische Staten en Hongarije, waar het lokale aanbod nog minimaal is.

Kijkend naar het totaal blijkt dat gemiddeld 54 procent van de Europeanen minstens één keer per maand iets online bestelt. Het aandeel online aankopen ten opzichte van het totaal aantal aankopen ligt in Europa op 11,3 procent. Mode blijkt nog altijd het populairst om online te bestellen: met 26,7 procent is Nederland Europees koploper op het gebied van fashion-aankopen via het internet ten opzichte van het totale aantal aankopen online.

Beeld: Pexels.com

Miinto, een modeplatform voor consumenten, opent na Denemarken, Zweden, Noorwegen en Nederland ook de online deuren voor België. De kleinere Belgische retailers kunnen zich vanaf vandaag melden bij het e-commercebedrijf.

Volgens Miinto verliezen fysieke lokale retailers het vaak van de grote e-commercebedrijven. Zonde, vinden zij. Daarom biedt Miinto locale kledingwinkels júíst een platform om van te profiteren. De retailers kunnen in de webwinkel hun producten aanbieden en verkopen. Wanneer de consument vragen heeft over een artikel, komt deze via de website direct in contact met de boetiek die het kledingstuk aanbiedt. Miinto onderscheid zich hierdoor van de grotere e-tailers die niet met locale winkels samenwerken.

Het bedrijf introduceerde afgelopen juni een express-service in Amsterdam. Binnen tachtig minuten levert het bedrijf het gewenste kledingstuk. Miinto wil op deze manier zijn service naar een hoger niveau tillen.

Het Deense modeplatform werkt samen met 1200 onafhankelijke aangesloten retailers die hun verschillende collecties dagelijks uploaden. Dit zorgt voor een brede selectie van meer dan 5000 merken en 250.000 producten, wat van Miinto Noord-Europa’s grootste online modeplatform maakt.

Hema wil de komende drie jaar nog minstens zeventig winkels openen in buurland Duitsland. Dat heeft Hema's Dutise hoofd Beatrice Schnell gezegd in een interview met de Duitse krant Lebensmittel. De expansie in Duitsland is een belangrijk onderdeel van Hema’s groeistrategie.

Op dit moment is Hema nog ver verwijderd van dat aantal. De winkelketen opende vorig week de elfde vestiging in het Duitse Frankfurt en er moet nog een winkel in Stuttgart worden toegevoegd. Daarna staan winkels in Berlijn en Dortmund op de planning.

De reden voor het succes in Duitsland heeft met Hema’s concurrentiepositie te maken. Er is niet iets vergelijkbaars als Hema in dat land. Door filialen te openen in grote winkelstraten als Keulen en Frankfurt bouwt het merk snel naamsbekendheid op. De flashipstore in Keulen doet het boven verwachting goed. Er wordt ook al nagedacht over het openen van shop-in-shopconcepten en winkels op treinstations en luchthavens.

Uitbreiding naar het buitenland is een belangrijk onderdeel van Hema's groeistrategie. Het aantal vestigingen in Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk nemen toe. In het afgelopen boekjaar genereerde Hema een omzet van bijna 1,2 miljard euro wereldwijd (een stijging van 4,7 procent), de hoogste omzet voor het concern ooit. Hema haalde 13,8 miljoen omzet uit de Duitse markt.

Aan het Financieel Dagblad vertelt Topman Tjeerd Jegen dat het gestegen aandeel van kleding in de productmix heeft gezorgd voor zo’n gunstig omzetcijfer. Het bedrijf haalt relatief hoge marges op kleding.

Lees ook: Hema opent eerste flagshipstore in Duitsland

De Franse beursgenoteerde winkelcentrumbelegger Klépierre valt op de winkelvastgoedbeurs Mapic in de prijzen. Zijn winkelcentrumproject Hoog Catherijne ontvangt de award voor Best Urban Retail Project. Winkelcentrum Prado, dat Klépierre volgend jaar opent in Marsielle, wint de Best Futura Shopping Center-prijs

Afgelopen april opende de eerste fase van het vernieuwde winkelcomplex, nu Nieuw Hoog Catharijne, haar deuren. De nieuwe Noordpassage vormt een geheel nieuwe en overzichtelijke verbinding tussen stad en station en biedt ruimte aan verschillende bekende modeketens. In totaal zijn er in Hoog Catherijne 180 winkels gevestigd. Het geheel vernieuwde winkelcentrum zal in 2019 open gaan. Kijk hier alvast voor een impressie.

Met 26 miljoen bezoekers per jaar is Hoog Catharijne het best bezochte winkelcentrum van Nederland. Sinds de opening van de eerste fase van het uitbreidingsproject is het bezoekersaantal met 6 procent toegenomen. Hierdoor staat Hoog Catherijne in de top vijf Europese winkelcentra met de hoogst gemeten bezoekersaantallen.

De Mapic-awards voor innovatieve, excellente en creatieve retailprojecten worden sinds 1996 jaarlijks in Cannes uitgereikt. Tijdens het award-weekend gehouden in November komen de meest invloedrijke professionals uit de industrie samen.

Het Italiaanse lingerie- en modemerk La Perla start voor hun online verkoop met een try before you buy-functie. Het lingeriemerk wil met deze service ook klanten die liever in een intieme omgeving hun lingerie passen overhalen tot online winkelen.

Hoe werkt het? Wanneer de klant op de website van La Perla landt, doet zij haar aankopen via de Try & Buy-knop zoals altijd, met als grote verschil dat er niet afgerekend hoeft te worden en dat de klant na het ontvangen van de goederen 48 uur de tijd heeft om tot aankoop over te gaan. Wat niet goed is, gaat terug. Wat wel goed is, wordt dan alsnog afgerekend.

Het merk hoopt op deze manier klanten die hunkeren naar een fysieke winkelbeleving tegemoet te komen. Er zijn plannen om de service uit te breiden naar een 2-uurservice waarbij er altijd de mogelijkheid is om met een assistent te chatten.

Calvin Klein verkoopt goederen exclusief via Amazon

Calvin Klein biedt zijn ondergoed en loungewear exclusief aan via online retailgigant Amazon. Het is de eerste keer dat het Amerikaanse modemerk een e-tailer verkiest boven een warenhuis.

De onderkleding, voorzien van streepjes en het bekende logo, zal worden aangeboden via amazon.com. Daarnaast worden er tijdelijk twee pop-upstores in Los Angeles en New York geopend. De twee fysieke winkels dienen als beleving en achtergrond voor de mobiele aankoop, de CK-producten moeten ook in de winkel via Amazons mobiele app worden aangeschaft. Assistentie in de kleedruimtes komt via Amazons Echo-apparatuur binnen. Met dezelfde techniek wordt het licht en de muziek door de klant bepaald.

Deze offline-online-winkelervaring en de keus van Calvin Klein om exclusief voor Amazon te kiezen gaat over zoveel meer dan alleen een nieuwigheidje. Calvin Klein groeit op dit moment het hardst via hun online-verkoopkanalen, waar voor een groot deel Amazon verantwoordelijk voor is. Amazon heeft goede banden met PHV Copr., een Amerikaans kledingbedrijf met in hun portfolio onder andere Tommy Hilfiger, Michael Kors en Speedo, waar Calvin Klein bijhoort. Daarnaast is Calvin Klein één van de eerste merken die via de online retailer een select aantal producten verkocht.

Amazon blijft voor opschudding zorgen binnen de modebranche. Vorige maand lekte uit dat het bedrijf twee grote sportkledingproducenten heeft gestrikt om voor hen eigen-merksportkleding te produceren. Deze vendors leveren ook aan Gap, Uniqlo, Nike, Lululemon Athletica en Under Armour.

In november 2014 ging Amazon.nl live in Nederland. Daar worden vooralsnog alleen digitale boeken en e-readers verkocht. Vorig jaar zomer werd de Duitse site vertaalt voor de Nederlandse markt. Sinds vorige week biedt Amazon premium-abonnementen aan in Nederland. Hierdoor kan de Nederlandse consument ook gebruikmaken van exclusieve aanbiedingen en is de verzending voor hen gratis. Amazons omzet uit de Nederlandse markt wordt geschat op 250 miljoen.

Lees ook: Amazon Prime nu ook beschikbaar in Nederland

Foto: Calvin Klein

Nieuwe Europese standaard voor maatindicatie, 'Goed nieuws voor consument en retailer'

25 jaar is er gewerkt aan een nieuwe Europese standaard voor maatindicatie, die vorige week door Modint werd gepresenteerd. Als het aan de ondernemersorganisatie ligt, wordt deze nieuwe vorm van maataanduiding op korte termijn binnen Europa de norm. En dat zou voor zowel de consument als de retailer veel winst kunnen opleveren.

Nieuw maatvoeringssysteem

Op dit moment worden er verschillende systemen gebruikt om de maat van een bepaald kledingstuk aan te duiden. Neem een Italiaanse maat 36, die is beduidend kleiner dan een Nederlandse maat 36. Dat was altijd al onhandig shoppen en zorgde voor ongemak met retouren, maar nu de consument steeds vaker via de webshop winkelt, is het maataanduidingssysteem zoals we dat nu kennen toe aan een make-over. Zeker op de online markt is het van groot belang om kosten rondom retouren te reduceren. En voor producenten is er winst te behalen doordat zij niet ieder kledingstuk moet labelen met de maataanduiding die voor het land geldt.

Nieuwe Europese standaard voor maatindicatie, 'Goed nieuws voor consument en retailer'

Primaire indicatie; heup- of borstomtrek

De nieuwe maataanduiding gaat uit van de omvangsmaten van het lichaam; het aantal centimeters van een bepaald lichaamsdeel. Als iemand bijvoorbeeld een T-shirt koopt, dan gaat hij straks uit van zijn eigen borstomtrek in centimeters. Dan is de borstomtrek de primaire maatindicatie. Bij een damesbroek is de heupomtrek in centimeters de primaire maatindicatie.

Nienke Steen, senior consultant corporate responsibility bij Modint vertelt aan FashionUnited: "Bedrijven kunnen gewoon hun eigen maattabel aanhouden, alleen de communicatie verandert. Het pictogrammetje geeft precies aan binnen welke range de consument moet zitten om het kledingstuk te passen. Laten we de jurk als voorbeeld nemen, vaak een lastig kledingstuk om aan te schaffen: voor een jersey-jurk zal de retailer, in verband met de stretchstof, met de nieuwe norm één maatindicatie hanteren, die van de borst. Voor een geweven jurk zijn twee maatindicaties belangrijk; zowel die van de borst als de heupomvang. De consument ziet dan direct of het model van de jurk aansluit en krijgt zo ook meer inzicht in de maatvoering van modemerken. Coolcat richt zich bijvoorbeeld veel meer op rechtere lichamen, terwijl Claudia Sträter juist meer geschikt is voor rondere vormen.”

" Bedrijven kunnen gewoon hun eigen maattabel aanhouden, alleen de communicatie verandert. Het pictogrammetje geeft precies aan binnen welke range de consument moet zitten om het kledingstuk te passen."

Nienke Steen van Modint

Implementatieproces

Vorige week werd de nieuwe Europese standaard voor maatindicatie door Modint gepresenteerd. Modint heeft een belangrijke rol gespeeld in het tot stand komen van de nieuwe standaard. Samen met leden, experts en grote Europese retailers heeft het businessnetwerk zich ingezet voor het samenbrengen van de verschillende meningen en technische expertise.

Modint is op dit moment met verschillende bedrijven in gesprek over het implementatieproces en de uitrolfase. Nienke Steen: “Er zal anders gelabeld moeten worden. Retailers kunnen ervoor kiezen om de oude maat plus de nieuwe maat te voeren. Er kan ook op een heel nieuw innaai-etiket overgestapt worden. De nieuwe norm gaat eigenlijk over het vereenvoudigen van de maatduiding voor zowel retailers en consument. Overstappen is niet verplicht.”

De grotere spelers binnen de Europese markt hebben al toegezegd over te stappen op de nieuwe maatindicatie. Wie dat precies zijn, wil Modint niet prijsgeven. Vanaf december 2017 gaat de Europese standaard (EN13402-3) in. Deze datum wordt gezien als startpunt om bedrijven aan te moedigen de nieuwe standaard te gebruiken.

Uit het archief: De maat is vol

Foto credit: Fancycrave via Pexels.com. Illustratie: Modint.

Rains opent concept store in Amsterdam

In Nederland is het Deense regenjassenmerk Rains al goed vertegenwoordigd, zowel online als in de multi-brandwinkels, maar nu komt er ook een Rains concept store in het land. Het modemerk opent haar deuren aan de Haarlemmerstraat in Amsterdam en opent naar verwachting begin december, laat een woordvoerder van het merk weten aan FashionUnited.

Rains opent concept store in Amsterdam

De opening van Rains Amsterdam stond al enige tijd op de agenda. De winkel met een oppervlakte van 80 vierkante meter zal dienen als contactpunt waar het karakteristieke Scandinavische universum van Rains wordt gepresenteerd en zal een uitvalbasis zijn voor toekomstige launches en events. In de winkel vind je een uitgebreid aanbod aan waterproof outerwear, tassen en accessoires, maar ook stuks die ontworpen werden in samenwerking met geselecteerde brands en designers. Naast de iconische raincoats, zal Rains zich komend seizoen focussen op stukken als de bomber, de parka, de mackintosh - de iconische, originele regenjas - en rechte coach jackets.

Rains opent concept store in Amsterdam

Nederland is vanwege het klimaat een dankbare afnemer van de regenjas. Een eigen fysieke winkel kon niet uitblijven. Er werd voor de stad Amsterdam gekozen vanwege de sterke lifestyle- en modecultuur. Onlangs opende Rains een winkel in New York, Antwerpen en Kopenhagen. Ze hadden al eigen winkels in Aarhus (Denemarken), Parijs (Frankrijk), Melbourne (Australië) en Shenzhen (China). Rains opent concept store in Amsterdam

Beeld: Rains

INTERACTIEF De 10 duurste winkelstraten ter wereld

Winkelen in New York wordt vaak beschouwd als een luxe buitensporigheid die niet iedereen zich kan veroorloven, maar dat komt niet als een verrassing aangezien de stad de thuisbasis is van de duurste winkelstraat ter wereld, als het gaat om huurprijzen. De Upper End van 5th Avenue in New York is ‘s werelds duurste winkel locatie en wordt voortdurend beoordeeld als duurste winkelstraat in Cushman & Wakefield's jaarverslag “Main Streets Across The World”. De prestigieuze retailers tussen 49th en 60th street betalen een gemiddelde van 28.626 euro per vierkante meter per jaar.

Wat zijn de huurprijzen voor retailers die locaties bezitten op internationale hotspots als de Champs Elysées in Parijs of Via Montenapoleone in Milaan? FashionUnited geeft 10 ‘s werelds duurste huur locaties per land voor retailers op de map hieronder weer.

Open het menu door op het icoon in de linkerhoek te klippen. Dan ziet u de top 10 in een oogopslag. Of klik op een specifiek icoon in de kaart om meer te weten te komen over deze locatie.

Dit artikel werd eerder geschreven door onze UK editor. Vertaling en toevoegingen door Blanca Heise.

Afbeelding: Pexels

Schoenenlabel Morobé opent pop-up store in Gent

Voor het eerst is de volledige collectie van het Belgische schoenenmerk Morobé op één fysieke locatie beschikbaar. Het label heeft een pop-up store geopend aan de Henegouwenstraat in het centrum van Gent. De deuren van de tijdelijke winkel, genaamd ‘Salon Morobé’, blijven tot begin volgend jaar open.

In Salon Morobé zijn naast de gehele schoenencollectie en de nieuwe handtassenlijn van Morobé, ook collecties van vijf andere Belgische merken als Karolin Studio en I Love Mr. Mittens te vinden. Dat laat het label weten in een persbericht.

Het is voor het eerst dat Morobé haar collecties fysiek beschikbaar stelt. Het label beschikt wel over een webshop. “De locatie fungeert zo als een offline touch point van de e-shop, waar bezoekers zich kunnen laten inspireren en informeren,” zo luidt het persbericht.

Morobé werd twee jaar geleden opgericht door Virginie Morobé. Het merk, dat is gevestigd in Antwerpen, is ontstaan uit de gedachte dat de moderne vrouw haar outfit samenstelt op basis van haar schoenen, en niet andersom. Het label is naar eigen zeggen bedoeld voor vrouwen die worden aangetrokken door ‘hedendaagse elegantie en street couture’.

Salon Morobé is geopend tot en met 15 januari 2018.

Beeld: Morobé Shoes Facebook