Het Italiaanse luxe accessoiremerk Bottega Veneta zal naar verwachting in 2006 een omzet van 200 miljoen boeken. Daarmee zal het merk, dat ooit een tweederangs merk van de Gucci Group was, eindelijk in de schijnwerpers staan. Bottega Veneta draaide in 2005 voor het eerst winst en de directie doet optimistische uitspraken over de toekomst van het merk, ondanks de elitaire uitstraling en de selecte doelgroep die het merk aantrekt. Bottega Veneta tassen zijn tenslotte voor niet minder dan $1,500 verkrijgbaar en prijzen kunnen oplopen naar $75,000. De directie is echter van mening dat er genoeg ruimte voor groei is. Een sieradenlijn van met de hand geweven goud en diamant pavé ontwerpen die vandaag op de catwalk in Milaan debuteert is een van de potentiële stuwende krachten achter het merk. Voorzitter Patrizio Di Marco zei in een exclusief interview met WWD dat Hermès, met een omzet van 1.43 miljard, als maatstaf voor het merk dient. ”Als je ziet hoe Hermès zich in het bewustzijn van de consument positioneert, kan je niet zeggen dat het niet exclusief is.” Francois-Henri Pinault, voorzitter van luxe goederengroup PPR, is ook zeer tevreden met de prestatie van het merk. In 2004 voorspelde PPR dat Bottega Veneta vóór 2007 een omzet van 200 miljoen zou realiseren. ”Bottega Veneta is zeer veelbelovend,” zei Pinault. ”De winstgevendheid van het merk zal blijven verbeteren, dankzij omzetgroei van nieuwe winkels, gestuwd door nieuwe producten als ready-to-wear, accessoires en sieraden.” Bottega Veneta lijkt nu, op Gucci na, het meest succesvolle merk van de Gucci Groep te zijn geworden. Sinds de acquisitie van het merk in 2001 voor $158 miljoen is de omzet gestegen. In 2005 steeg het met 60.2 procent tot 159.7 miljoen. ”We zijn op bijna 160 miljoen beland,” zei Di Marco. ”We waren erg snel, maar hebben ons nooit veel zorgen gemaakt of een bepaalde target wel bereik zou worden.” Het merk wist de verleiding te weerstaan om de prijzen te reduceren, en concentreerde zich op de vakmanschap en klantenservice. Volgens merkontwerper Tomas Maier was het geen makkelijk traject. ”Het is vanaf het begin af aan moeilijk geweest, met 9/11 en de uitbraak van SARS, en het feit dat wij werken met een product zonder logo,” zei Maier tegen WWD. Nieuwe winkels hebben de omzet een goede impuls gegeven. In 2001 had het merk nog maar 17 winkels. Vandaag zijn dat er 84 geworden. PPR wil dit jaar genoeg investeren om nog 10 winkels te kunnen openen. Het merk realiseert 33.9 procent van de totale omzet in Japan. De VS vertegenwoordigt 28.1 procent van de afzetmarkt, Europa 23.4 procent, en overige Aziatische landen genereren 14.2 procent van de totale omzet. Lederwaren genereerden in 2004 83.4 procent van de totale omzet. Schoenen vertegenwoordigden 8 procent, terwijl ready-to-wear 6 procent van het totaal vertegenwoordigde.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN