Zo ziet het Louis Vuitton van Virgil Abloh eruit

De eerste mannencollectie van creatief directeur Virgil Abloh voor Louis Vuitton is een feit. Gisteren werd tijdens de mannenmodeweek in Parijs door de cult-ontwerper een nieuwe koers voor het modehuis bepaald. De ontwerper voorzag de aanwezige gasten van de modeshow van een woordenboek, ‘The Vocabulary according to Virgil Abloh’ om deze nieuwe richting te duiden. Dit maakt Louis Vuitton middels een persbericht bekend.

"Het grootste doel van een collectie is om een nieuw vocabulair aan te reiken”, deelde Virgil Abloh voor aanvang van de show op het social mediaplatform Instagram, waar hij 2,3 miljoen volgers heeft. De creatief directeur nam het nieuwe vocabulair niet alleen als metafoor voor de lente/zomer 2019-presentatie voor Louis Vuitton, maar nam dit ook letterlijk. Op de stoel van de aanwezige gasten lag een ‘woordenboek’ waarin van A tot Z werd uitgelegd wat Abloh onder mode verstaat en wat zijn ideeën zijn over de bijbehorende industrie. “Het (woordenboek, red) is een verklaring van termen en ideeën”, aldus Abloh op Instagram.

Bij Abloh draait alles om het vertellen van een nieuw verhaal. De ontwerper is meester in de cross-branded samenwerkingen en spreekt met zijn cultlabel Off-White een nieuwe generatie modeliefhebbers aan. De aanstelling van de Amerikaanse ontwerper als creatief directeur van Louis Vuitton is volgens verschillende media een hoogtepunt in zijn carrière. Het betekent volgens critici dat de modewereld zich langzaam openstelt voor verandering; Abloh is de eerste Afro-Amerikaanse ontwerper die zo’n prominente positie bekleedt.

Zo ziet het Louis Vuitton van Virgil Abloh eruit

Louis Vuitton lente/zomer 2019-collectie

Eerder maakte Abloh al kenbaar het een eer te vinden om een nieuwe beeldtaal uit te vinden voor een modehuis met zo’n rijke geschiedenis. In de aankondiging van zijn aanstelling liet de ontwerper weten: "Het erfgoed en de creatieve integriteit van het huis zijn belangrijke inspiratiebronnen en ik zal hiernaar blijven refereren terwijl ik tegelijkertijd een parallel trek naar de moderne tijd.”

De parallel is getrokken. De uitleg van de 56-delige collectie, die de ontwerper een ‘Color Theory’ noemt, start volgens het persbericht met het woord “accessomorphosis”: de transformatie van een accessoires in een kledingstuk, waarbij de functionele vorm effectief evolueert. Wederom een referentie naar een nieuw hoofdstuk voor het modehuis. Ook wat de modellenkeuze betreft werd er een duidelijk signaal afgegeven. De 56 modellen waren afkomstig uit alle continenten van de wereld, Antarctica uitgesloten. Middels een bijbehorende map, “We are the world” genaamd, maakte Abloh inzichtelijk welke landen de modellen op de catwalk vertegenwoordigen.

Dit alles resulteerde in een letterlijk en figuurlijke collectie van kleuren. Abloh gaf gisteren in Parijs startschot voor een inclusievere modewereld, waarin ruimte is voor een diepere betekenis van het makerschap.

Beeld: Louis Vuitton SS19

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN