De Spaanse modegroep Inditex heeft in de eerste helft van dit jaar een winststijging van 14,6 procent geboekt. De 'uitstekende' omzet van dochter Zara was hier de oorzaak van. De omzet in het tweede kwartaal tot 31 juli steeg met 19,7 procent naar 1,76 miljard euro. De groep behaalde gedurende de drie maanden een nettowinst van 144,7 miljoen euro, ten opzichte van 123,6 miljoen euro vorig jaar. Ondertussen steeg de omzet in de eerste helft met 23 procent naar 3,47 miljard euro, terwijl de nettowinst met 19 procent naar 296 miljoen euro steeg. ”Zara vertoonde uistekende groei,” zei voorzitter Pablo Isla. ”Het was een positief kwartaal.” Hij zei ook dat de omzet in augustus en begin september fors was geweest en dat de groep zijn ambitieuze uitbreidingsplannen voort zal zetten. Azië, Italië en Rusland presenteren belangrijke groeimogelijkheden voor Zara, die 66 procent van de groepsomzet vertegenwoordigt. Isla zei dat de fast fashion keten eind dit jaar 40 verkooppunten in Italië zou hebben. In 2002 opende Zara daar zijn eerste winkel. Azië biedt de grootste groeimogelijkheden en daarom zal het bedrijf daar twee keer zo snel uitbreiden als elders ter wereld. Zara opende eerder dit jaar zijn eerste winkels in Shanghai en volgens Isla presteren zij boven verwachting. ”De verkoop aan professionals en expats is boven onze oorspronkelijke verwachtingen geweest,” zei hij. Zara's eerste winkel in Beijing wordt voor het eind van het huidige fiscaal jaar geopend. Inditex is dit jaar van plan het totale retailoppervlak met 15 à 20 procent uit te breiden en zal maximaal 950 miljoen euro in de opening van nieuwe winkels investeren. Zara zal dit jaar naar verwachting 150 nieuwe winkels openen, vergeleken met 129 nieuwe winkels gedurende het afgelopen jaar. Tijdens de eerste helft hebben de acht retailconcepten van de groep 'Zara, Berschka, Massimo Dutti, Pull & Bear, Stradivarius, Kiddy's Class, Oysho en Zara Home' gezamenlijk 208 nieuwe winkels geopend. Berschka zal nog ongeveer 75 winkels openen, terwijl Massimo Dutti nog 40 nieuwe winkels in petto heeft. Hoewel er in de meeste markten groei plaatsvond, zei Isla dat Duitsland nog steeds de moeilijkste markt was voor de groep. Een woordvoerder wilde geen commentaar geven over de oorzaak hiervoor. ”Wij gaan niet in op de prestaties van individuele markten,”  zei hij.

 

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN