Er wordt steeds meer kritiek geuit op het eens onstuitbaar geachte modeconcern Inditex. De afgelopen maanden is gebleken dat ook de succesvolle Zara-keten niet immuun is voor de dalende kledingverkopen waar de gehele sector mee te kampen heeft. Aandelen Inditex zijn ruim een derde in waarde gedaald als gevolg van een krimpende vraag en scherpe prijsconcurrentie.

 

Daar staat tegenover dat Inditex zijn agressieve expansie 'gewoon' voortzet. Dit jaar opent het bedrijf ruim 380 winkels en ook volgend jaar staat een forse groei van o.a. de nieuwe Zara interieurconcept gepland. Voor de financiering van deze strategie rekent het bedrijf op stijgende inkomsten. Ook ceo Jose Maria Castellano heeft onlangs laten weten dat een minimale verkoopstijging van 6% noodzakelijk is om Inditex in 2004 winstgevend te laten blijven. De resultaten over het afgelopen derde kwartaal waren echter zeer teleurstellend. Toen rapporteerde het bedrijf een 'same-store' verkoopdaling van 4%. De totale inkomsten groeiden wel; met 16%.

"Inditex moet haar expansie vertragen", zo verklaarde een analist van Goldman Sachs in een artikel van Dow Jones Newswires dat onlangs werd gepubliceerd. "Ze groeien veel te snel." In de strijd met concurrenten als Hennes & Mauritz en Mango blijkt is het slagveld te zijn verplaatst van de collectie in de richting van de verkoopprijzen. Hoewel Zara een voorsprong had met haar snelheid en de kwaliteit van de hoogmodische catwalk-vertalingen die het in de winkel brengt, hebben H&M en Mango de eerste ronde op het prijzenvlak gewonnen. Zij produceren hun collecties grotendeels in Azië en als gevolg van de zwakke dollar zijn de kosten daar aanzienlijk omlaag gegaan. Zara daarentegen produceert bijna al haar producten in Europa en in eigen fabrieken, waardoor de verkoopprijzen aanmerkelijk hoger bleven. In Duitsland en Italië zag het concern zich dan ook al genoodzaakt om haar prijzen te verlagen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN