• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Webwinkelgids niet altijd positief

Webwinkelgids niet altijd positief

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Omdat het woud aan webwinkels hoe langer hoe onoverzichtelijker wordt, groeit het aantal initiatieven dat daar lijn in aan moet brengen. Voor consumenten is dat een zegen, maar niet per definitie voor de retailer. Volgens Brits onderzoek groeide het online aanbod van mode tussen 2005 en 2006 met 44 procent. Maar online bestaan er geen winkelstraten waarin klanten lokkende etalages kunnen bekijken. Om wegwijs te worden in het online aanbod was een gids nodig. Verschillende sites sprongen daarop in. Een van de eersten was Flavourites, een websitegids die webwinkels rubriceert waar consumenten goed kunnen winkelen. Maar omdat veel merken en winkels nog met onlineverkoop experimenteren is nog lang niet elk merk via internet te verkrijgen. Bovendien gebruiken consumenten internet niet alleen als winkel. Het is ook een instrument om producten en prijzen te vergelijken, zo blijkt uit onderzoek van Marije Teerling die hier in maart van dit jaar op promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit haar onderzoek blijkt dat consumenten hun aankopen beter overwegen en efficiënter winkels bezoeken als zij internet gebruiken. Omdat dat zowel tijd als geld scheelt, is het dus logisch dat steeds meer consumenten hun heil zoeken op het web. Een nieuwe site die lijn probeert te brengen in de online chaos is Spot-fashion. Oprichtster Wendy van Dijk denkt dat het voor consumenten van belang is om precies te weten waar hun merken te koop zijn. Haar site ging deze week online en biedt een overzicht van de wintercollecties van een aantal damesmerken, waaronder Take Two, Fabulous, Snob en Supertrash en waar ze te koop zijn. Dat is niet alleen handig voor consumenten, zo betoogt Van Dijk, ook retailers hebben er iets aan. Zo kunnen ze bijvoorbeeld eenvoudig zien wat andere merken te bieden hebben en tegelijkertijd hun concurrenten in de gaten houden. Dat klinkt handig, maar volgens Teerling hoeft dat voor retailers niet alleen maar positief te zijn: "Als klanten zich uitgebreid kunnen informeren, neemt het aantal impulsieve aankopen af," zo luidt haar keiharde conclusie.

WEBSHOP