• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Wat verdient Parijs aan Paris Fashion Week FW17?

Wat verdient Parijs aan Paris Fashion Week FW17?

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

De laatste modeweek van de maand februari is aangebroken en wordt traditiegetrouw afgesloten in Parijs. Van 28 februari tot en met 7 maart staat de Franse hoofdstad in het teken van de mode. Er zullen 82 modeshows georganiseerd worden, evenals verschillende presentaties en andere mode-evenementen. Daar komen zo’n 30.000 bezoekers op af.

Zulke aantallen zorgen voor extra omzet en business in de stad, en niet alleen de mode-industrie. Al deze bezoekers moeten ergens slapen, eten en vaak wordt er ook nog wel een beetje gewinkeld. Hoeveel levert een mode-evenement als Paris Fashion Week de stad nu eigenlijk op?

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Lees: Cijfers: wat verdient Parijs aan Paris Fashion Week FW17?

Grote gebeurtenissen in de wereld spelen ook een rol bij de Parijse modeweek, net als bij de andere fashionweeks in New York, Londen en Milaan. De mode-industrie kampt wereldwijd met moeilijke marktomstandigheden en staan de seizoenen ter discussie. Steeds meer labels kiezen er daarnaast voor om de mannen- en vrouwenlijnen tijdens show te combineren of kiezen voor een andere stad voor hun catwalkshow. Er staan ook dit keer weer een aantal opvallende shows op het programma. Zo heeft Rodarte zijn show naar Parijs verschoven. Hood by Air kondigde ook een show aan in Parijs, maar zei deze enkele dagen voor aanvang onverwacht af wegens ‘onvoorziene omstandigheden’. Daarnaast zal de aandacht gevestigd zijn op de show van Chloé, waar creatief directeur Clare Waight Keller haar laatste collectie toont, nu ze na zes jaar vertrekt. Opvallend is ook de show van H&M Studio; de retailer kiest voor het eerst voor een see now buy now aanpak.

Wat voor gevolgen hebben deze gebeurtenissen voor de omzet van Paris Fashion Week? FashionUnited zocht het uit. Er werd gekeken naar het aantal bezoekers, de gemiddelde omzet en uitgaven per bezoeker. Daarin werden de kosten van overnachtingen, restaurants, btw en toeristenbelasting meegenomen, evenals een vennootschapsbelasting en externe uitgaven.

Parijs verdient 64,5 miljoen euro aan Paris Fashion Week

Paris Fashion Week in cijfers:

  • Aantal unieke bezoekers: 30.000
  • Totale omzet: 64,5 miljoen euro
  • Totale bedrijfsomzet: 53 miljoen euro
  • Retailomzet: 25,5 miljoen euro
  • Omzet restaurants: 18,5 miljoen euro
  • Gemeentelijke omzet: 11,5 miljoen euro
  • Omzet uit accommodaties:10,5 miljoen euro
  • Omzet showlocaties: 10 miljoen euro
  • Gemiddelde besteding per bezoeker: 1.823 euro
  • De bedragen zijn berekend op basis van de wisselkoersen aan het begin van januari 2017

Er wordt tijdens Paris Fashion Week een totaal van 64,5 miljoen euro omgezet. Zeker 30.000 bezoekers komen naar Parijs voor het mode-evenement en zullen gemiddeld 1.823 euro per persoon uitgeven. Dit bedrag is berekend door de uitgaven aan restaurants, retail en accommodaties op te tellen en te delen door het aantal bezoekers.

Bedrijven doen daarbij de beste zaken met een omzet van 53 miljoen euro. Retailers en restaurants rapporteren omzetcijfers van respectievelijk 25,5 miljoen euro en 18,5 miljoen euro. De gemeente rapporteert een omzet van 11,5 miljoen euro. De omzet uit accomodaties, zoals hotels bijvoorbeeld, bedraagt 10,4 miljoen euro. Showlocaties boeken een omzet van zo’n 10 miljoen euro.

Minder uitgaven tijdens Paris Fashion Week dan in september 2016

Uit de research van FashionUnited blijkt dat er deze editie iets minder omzet wordt gegenereerd dan bij de vorige editie. In september boekte Parijs een totale omzet van 66 miljoen euro, tegenover 64,5 miljoen euro in februari. Dat is dus 1,5 miljoen euro minder. Ook bedrijven rapporteren 1 miljoen euro minder omzet. Retailers zien de omzet echter met 4 miljoen euro stijgen en ook restaurants zetten 0,5 miljoen euro meer om. De gemeentelijke omzet blijft gelijk, evenals showlocaties. Daarentegen wordt er fors minder geld uitgegeven aan accommodaties, waar de omzet met 5,5 miljoen euro daalt ten opzichte van een half jaar geleden. Ook geven bezoekers gemiddeld 42 euro minder uit dan in september 2016.

Parijs op twaalfde plaats van meeste gegenereerde omzet wereldwijd

FashionUnited zette tevens op een rij hoe de fashionweeks wereldwijd scoren. Bekijk in deze interactieve grafiek de Top 20 van Fashionweeks met de meeste business.

Hoewel Parijs wereldwijd als dé modestad van de wereld wordt gezien, genereert het lang niet de meeste omzet tijdens het mode-evenement. Als het gaat om de business van fashionweeks, scoort een aantal steden een stuk hoger. Natuurlijk genereert Parijs de meeste aandacht vanuit de media, maar dit is iets anders dan zakelijke deals sluiten. Andere modeweken, zoals Londen, Madrid en Tokyo, leveren een stuk meer op dan fashionweeks in Milaan en Parijs.

Deze update over Paris Fashion Week FW17 en de economische impact op de stad is geverifieerd met de gemeente Parijs.

Beeld: Lanvin SS17, Yves Saint Laurent SS17, Dior SS17 via Catwalkpictures en Team Peter Stigter

Parijs
Paris Fashion Week