• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Wat kunnen we verwachten van het debuut van Raf Simons voor Calvin Klein?

Wat kunnen we verwachten van het debuut van Raf Simons voor Calvin Klein?

Door Jackie Mallon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Het grootste mode-evenement van het seizoen vindt tijdens de komende New York Fashion Week plaats, namelijk het debuut van Raf Simons voor Calvin Klein. Vrijwel alom erkend als de perfect match - vooral in een tijd waarin de combinatie van ontwerpers en modehuizen steeds riskanter wordt gezien het vaak op niets uitloopt- is dit een van meest prominente creatieve/zakelijke combinaties aller tijden.

De Ultieme Ontwerper

De Belgische Simons die zichzelf beschouwt als autodidactische herenmodeontwerper - na een studie te hebben afgerond in industrieel- en meubelontwerp - vierde vorig jaar het twintig jarig bestaan van zijn gelijknamige bedrijf. Hij heeft een reputatie opgebouwd met zijn eeuwig jeugdige esthetiek - ondanks het feit dat Simons de vijftig nadert - door zijn ontwerpen te voorzien van de rebelse geest van tiener subculturen, ondergrondse punk, techno en New Wave muziek, alsmede invloeden uit de hedendaagse kunst.

Simons ontwierp voor het eerst damesmode bij Jil Sander en was hierin uitermate succesvol. In zijn rol als artistiek directeur van Christian Dior hielp hij het modehuis af van het imago van overdreven weelde die de oude couturehuizen van Parijs kenmerkte en zorgde voor verfrissende vernieuwing, met het direct herkenbare nauwkeurige kleurgebruik en decoratie van oppervlakken. Simons heeft keer op keer bewezen dat hij met een selectieve blik opnieuw vorm kan geven aan de motieven van een huis zonder zijn eigen signatuur kwijt te raken. De verwachtingen voor zijn functie als creatief directeur van Calvin Klein - waarbij hij verantwoordelijk zal zijn voor alle aspecten van ontwerpen, waaronder ook licenties, mondiale marketing en communicatie - zijn daarom al zeer hooggespannen. Dit is wat hem te wachten staat….

Het Ultieme Merk

Calvin Klein is een ontzettend grote naam in Amerikaanse mode, samen met Ralph Lauren en Donna Karan een van de grote drie van de twintigste eeuw. Terwijl de naam nog steeds enorm veel respect afdwingt, heeft het al lange tijd geen baanbrekende mode meer geleverd. De catwalkcollecties wekten weinig enthousiasme op, en de omzet wordt gegenereerd door de verkoop van spijkerbroeken, de grote maar onduidelijk afgebakende White Label activiteiten, en ondergoed en parfums, activiteiten die onder toezicht van voormalig creatief directeur Kevin Carrigan vielen. Cardigan was al achttien voor het bedrijf werkzaam maar diende twee dagen na de benoeming van Simons zijn ontslag in. De activiteiten van Calvin Klein zijn enorm uitgebreid en beslaan iedere denkbare prijscategorie. Volgens de website van eigenaar PVH heeft het bedrijf mondiaal 65 licenties en soortgelijke overeenkomsten. Hiermee wordt Simons behoorlijk op de proef gesteld.

In de jaren 90 waren de bedrieglijk eenvoudige ontwerpen van Klein in een gedempt kleurenpalet het toonbeeld van Amerikaanse luxe en zelfvertrouwen. Als meesteradverteerder lanceerde Klein een reclamecampagne met de toen nog onbekende half-blote Kate Moss en Mark Wahlberg in de hoofdrollen. Moss werd op slag beroemd. Halverwege de jaren negentig vatten zijn videobeelden voor spijkerbroeken en parfums de tijdsgeest. Catwalk en advertenties zullen nu ongetwijfeld profiteren van de komst van Simons. Zo hebben we een glimp opgevangen van de pas vrijgegeven advertentiecampagne voor zijn ‘By Appointment’ lijn, met onder andere Milly Bobby Brown van de hit Netflix serie Stranger Things in de hoofdrol.

De Ultieme Uitdaging

Op de website van Raf Simons staat: “De belangrijkste boodschap die Raf Simons wil uitdragen is: Trots op Individualiteit.” Respect voor zijn eenduidige visie zal ongetwijfeld de drijfveer zijn voor iedere redacteur en journalist om deze editie van New York Fashion week bij te wonen. Hoewel het een stad vol rijkdom is, met een modekalender die ieder seizoen in omvang lijkt toe te nemen, staat New York nog steeds bekend als een stad die te commercieel is. Het lijdt aan een gebrek aan baanbrekend talent, zoals we die in Europa kennen; denk aan Demna Gvasalia bij Balenciaga in Parijs, of de Britse Jonathan Anderson bij Loewe. We weten inmiddels dat Simons de heren- en damesconfectie in een show zal combineren, iets wat het huis nog nooit eerder heeft gedaan. Naar mate fashion week nadert, neemt de hooggespannen verwachtingen alsmaar toe.

In de woorden van Steve Shiffman, CEO van Calvin Klein: “De komst van Raf Simons as Chief Creatieve Officer betekent een gedenkwaardig nieuw hoofdstuk voor Calvin Klein. Er is sinds meneer Klein zelf de leiding had niemand meer geweest die het bedrijf aanstuurde met zo’n creatieve visie. Raf’s uitzonderlijke bijdragen hebben de mode zoals we die nu kennen vormgegeven en gemoderniseerd en, onder zijn leiding, zal Calvin Klein zijn positie als vooraanstaand lifestyle merk verder versterken.”

De minimalistische benadering, en de precisie van de snit en kleur die ten grondslag liggen aan de visie van Klein zullen de industriële vormgever in Simons ongetwijfeld aanspreken. En met zijn hang naar schooluniformen en jeugdcultuur zal hij misschien de Amerikaanse ‘prep’ esthetiek van de vergetelheid kunnen redden. Maar hoe zijn bedachtzame benadering overeen zal komen met de uiterst commerciële aard van moederbedrijf PVH valt niet te voorspellen. Hij gaf ooit als reden voor zijn vertrek bij Dior de druk en het razendsnelle tempo van de modekalender.

Bij Calvin Klein kan dat alleen maar erger worden.

Foto’s van: Raf Simons Facebook, Calvinklein.us en Millie Bob Brown's Facebook pagina

Door gastredacteur Jackie Mallon, docent bij diverse mode opleidingen in New York en auteur van ’Silk for the Feed Dogs’, een roman dat zich afspeelt in de internationale mode industrie.

Calvin Klein
Raf Simons