• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Vanilia; Nederlands merk met internationale allure

Vanilia; Nederlands merk met internationale allure

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Vraag een jonge vrouw in de hoofdstad of zij Vanilia kent en zij zal die vraag bevestigend beantwoorden. Ook buiten de Randstad is de naamsbekendheid van het merk groot. Steeds meer jonge, meestal werkende, vrouwen ontdekken het modieuze Vanilia. En zij kiezen ervoor omdat het merk mooie kleding maakt die goed zit en aantrekkelijk is geprijsd.

Het is dan ook geen verrassing dat Vanilia, in dertien jaar tijd, is uitgegroeid tot een zeer succesvol kledingmerk. Opmerkelijk is wel dat Vanilia, naast de prachtige eigen winkels, in Nederland 150 verkooppunten heeft en dat dit aantal al enige tijd constant blijft.

De eigen winkels zijn een perfect visitekaartje voor het merk. Steeds gevestigd in monumentale panden die zorgvuldig zijn gerestaureerd, hebben de Vanilia-winkels een warme en luxueuze uitstraling. Even zorgvuldig is de presentatie van de collectie. Uit alles spreekt een liefde voor mode en het is dan ook begrijpelijk dat Vanilia vooral appelleert aan modieuze vrouwen.

Succesvol, eigenzinnig en met gevoel voor mode. Dat is waarschijnlijk de beste omschrijving van de mensen en de onderneming achter het Nederlandse merk. Het bedrijf ontwerpt en produceert drie lijnen. Daarvan is het label Vanilia uitgesproken vrouwelijk; Vanilia Elements, met een uitgewerkte basiscollectie en goede pakken, is zakelijker en onder VNL wordt sportieve en jeansgerelateerde mode gebracht. Het merk heeft een eigen signatuur en de belijning is stijlvol maar ook sexy. Onder elk van de drie lijnen worden jaarlijks vier uitgebreide collecties ontwikkeld en tweemaal per maand aangevuld met modieuze items. Daarnaast biedt het merk ook een 'Never out of Stock' collectie die wekelijkse leveringen garandeert en winkeliers de zekerheid biedt dat zij nooit 'nee' hoeven te verkopen. Het is een ijzersterke formule en het merk boekt dan ook uitstekende resultaten. Zowel in de eigen winkels als bij modeondernemers is de doorverkoop opvallend goed. Zo blijkt Vanilia in warenhuizen zoals De Bijenkorf op het gebied van damesmode een hele goede doorverkoop te hebben.

Het huidige klantenbestand van het merk is zeer divers. Deze situatie is een overblijfsel uit de groothandelsperiode, toen vooral modische items uit voorraad werden geleverd en nog geen complete collecties werden uitgebracht. Daarmee werd aanvankelijk een klantenbestand opgebouwd dat, ook toen Vanilia een andere weg insloeg, grotendeels ongewijzigd bleef.

Het merk heeft een onstuimige groei doorgemaakt. Ongeveer vijf jaar geleden groeide Vanilia zelfs bijna uit zijn voegen en dat gaf problemen. Het aantal verkooppunten bleef daardoor enige tijd ongewijzigd. Bij Vanilia concentreerde men zich toen geheel op de collectie, de uitbreiding en de perfectionering daarvan. Leverdata werden daaraan ondergeschikt gemaakt. Gedurende de afgelopen twee jaar heeft Vanilia echter volop geïnvesteerd in logistiek en automatisering, omdat het merk zich goed realiseert dat voor detaillisten elke minuut telt.

In 2004 wil Vanilia het aantal verkooppunten uitbreiden, zonder dat aan exclusiviteit wordt ingeboet. Besloten is dan ook om de retailmarkt actiever te gaan benaderen en zijn de winkels in kaart gebracht waarin het merk goed zou passen. De reacties zijn zeer hoopgevend laat het hoofdkantoor weten. Een goede kans dus dat Vanilia in haar opzet zal slagen en dit jaar, een forse groei zal doormaken en een flink marktaandeel kan veroveren op de concurrentie. De capaciteit ertoe is aanwezig, evenals de creatieve bezieling. En de doelgroep? Die vindt het prachtig.

FUvakblad
Vanilia