• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Uitverkoop België valt tegen

Uitverkoop België valt tegen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De uitverkoopperiode in België is teleurstellend verlopen. Dat blijkt uit een enquête van Marketing Development onder zelfstandige modewinkeliers in opdracht van Unizo en de Mode Unie. Met een omzetdaling van gemiddeld 5,4 procent komt de koopjestijd volgens ondernemersorganisatie Unizo uit de bus als de slechtste van de afgelopen vijf jaar.

De omzetten onder winkeliers lagen onderling flink uiteen. Het gemiddelde is gebaseerd op uitschieters van 11 procent meer omzet en omzetdalingen tot twintig procent. Ongeveer een derde van de winkeliers wist de omzet gelijk te houden. In Zuid-West Vlaanderen maakten de modezaken 7,5 procent minder omzet dan vorig jaar. Voorafgaand aan de periode verwachtte nog een meerderheid van de winkeliers (52 procent) hetzelfde omzetcijfer als vorig jaar te kunnen realiseren.

De daling volgt op een reeks van omzetstijgingen: in 2007 werd er 2,1 procent meer omzet gemaakt dan in 2006 waarin 5,4 procent meer werd verkocht dan in 2005. In 2005 scoorden de winterkoopjes 1,6 procent meer dan 2004 en 2004 lag 1,5 procent hoger dan 2003.Het is sinds 2003 de eerste keer dat de omzet in de uitverkoopperiode daalde.

Volgens Unizo is het tegenvallende resultaat te wijten aan het milde winterweer en uitgebreide berichtgeving in de media over koopkrachtdaling. Die is onterecht, zo meent Unizo. Uit een cijferanalyse van de organisatie blijkt dat de koopkracht van werkende Belgen tussen 2000 en 2007 gestegen is met 12,4 procent.

De omzetdaling ligt echter wel in lijn met de cijfers van Eurostat, het statistisch bureau van de EU, dat dinsdag meldde dat de omzet in detailhandel in heel Europa daalt. In december 2007 daalde de omzet in eurolanden met twee procent. In de winkels van België werd in Europa het minst uitgegeven, samen met Duitsland en Spanje.

Ondanks de tegenvallende resultaten wil 77 procent van de modewinkeliers volgens Unizo vasthouden aan de wettelijk vastgestelde koopjesperiode. Wel eisen zij daarvoor een duidelijk handhavingsbeleid van de overheid. Halverwege januari had minister van Economie en Middenstand Laruelle al aangekondigd dat ze bereid is de nodige maatregelen te nemen tegen winkelketens die de sperperiode, de tijd voorafgaand aan de periode van uitverkoop, bewust negeren.

Ook de Belgische consumenten willen de solden, zoals de uitverkoopperiode officieel genoemd wordt, niet kwijt. In november vorig jaar kwam nog uit een onderzoek van marketingadviesbureau D&K Vision naar voren dat de zeker 56 procent van de Belgische consumenten voorstander is van de vastgestelde uitverkoop. De interesse in de solden is het grootst onder consumenten in de leeftijdscategorie van 25 tot 45. De wintersolden is het meest in trek.

Nederland kent sinds 1984 geen wettelijke uitverkoopperiode meer. In 2006 bracht de politieke partij SP wel het plan ter sprake om het aantal toegestane uitverkoopperiodes terug te brengen tot vier per jaar, maar toenmalig minister Brinkhorst noemde een uitverkoopwet 'betuttelend'. De laatste koopjesperiode in België liep af op donderdag 31 januari.

Uitverkoop