• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Uitbreiding M&S in India

Uitbreiding M&S in India

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Marks & Spencer heeft een joint venture gesloten met het Indiase Reliance Retail en gaat de komende 5 jaar zo'n 50 winkels openen in India. Daartoe hebben de twee gezamenlijk een nieuw bedrijf opgericht: Marks & Spencer Reliance India en daar £29 miljoen (34 miljoen euro) in geïnvesteerd. De Britse warenhuisketen heeft een meerderheidsbelang van 51 procent in de nieuwe onderneming. Een groter aandeel is buitenlandse bedrijven in India niet toegestaan. In de nieuwe warenhuizen zullen de kleding- en interieurcollecties van M&S worden verkocht, waaronder de eigen merken Per Una, Autograph en Limited Collections. Er zijn geen plannen om ook levensmiddelen in India te gaan verkopen. M&S is niet de enige buitenlandse retailketen die nu in India actief wordt. Ook de Amerikaanse Wal-Mart-keten en het Franse Carrefour hebben recent uitbreidingsplannen voor India bekendgemaakt. Voor Marks & Spencer maakt deze uitbreiding deel uit van de bedrijfsstrategie. Het bedrijf wil dat de inkomsten uit buitenlandse vestigingen gaan stijgen tot ongeveer 15-20 procent van de totaalinkomsten. In maart werd bekend dat M&S ook fors gaat uitbreiden in Oost-Europa en het Midden Oosten. Volgens Mark Ashman, directeur van M&S Reliance India, is India een goede markt voor M&S. In een gesprek met persbureau Reuters zei hij: "India is belangrijker dan China omdat de markt groter is. Bovendien is M&S hier al bekend." Marks & Spencer is namelijk al in India actief met 14 franchises die geëxploiteerd worden door Planet Retail. Verwacht wordt dat deze winkels gewoon naast de nieuwe kunnen blijven bestaan. Het is de bedoeling dat het eerste filiaal uit de joint venture in oktober geopend wordt. De nieuwe winkels worden wel vier tot vijf keer groter dan de bestaande franchises. Ook gaat M&S meer lokaal produceren zodat de prijzen omlaag kunnen.

Marks & Spencer