• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Trendy logistiek in 2007? Allemaal samen de vrachtwagen in!

Trendy logistiek in 2007? Allemaal samen de vrachtwagen in!

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een toekomstscenario...

Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend om kledingstuk Y te versturen naar winkel X. Toch is dit juist een punt waar vele modebedrijven over zullen vallen de komende jaren. Wanneer moet de collectie in de winkel hangen? Hoe vaak moet men aan die specifieke winkel leveren? Op welke tijdstippen kan de vrachtwagen de winkelstraat in? Interesseert dat u?

Nee, in 2010 wordt kleding niet op basis van een luchtrails aan de hand van een RFID label de winkel in 'getransporteerd', maar er moet wel veel gebeuren, en ook hier gaan de ontwikkelingen pijlsnel. Wat gaan we meemaken?

Op het Modint/Fashionunited congres werd de modebranche 2 spiegels voorgehouden: de organisatiegraad waarin modebedrijven zich bevinden en de koers waarin de branche zich moet bewegen, wil zij gezond blijven. Logistiek is een bepalende en tot op heden beperkende factor.

Jan Kessels van Channel Panel ging uit van het concurrentie model in de branche van verticalen als Zara en H&M tegenover het zelfstandig filiaalbedrijf en de speciaalzaken. Willen de laatste twee winkelgroeperingen de concurrentie het hoofd bieden dan is samenwerking met collega's, leveranciers en logistieke dienstverleners een must. Willen zij een even sterke of sterkere organisatiegraad tot stand brengen dan is samenwerking in 'back-office' activiteiten tevens een vereiste.

Professor Ad van Goor, hield de deelnemers samenwerkingsmodellen uit de praktijk voor. Dat op het gebied van supply chain management concurrenten als Xerox en Océ gebroederlijk met elkaar gebundeld vervoer organiseerden (back-office), en daar beiden de voordelen van plukten. Naar de markt toe beconcurreren zij elkaar te vuur en te zwaard.

Harry Bijl belichtte de recessie en defecten in de modebranche. Gedetailleerd somde hij de problemen op waar de detailhandel en leveranciers voor staan. Hij gaf ook een concrete weg aan voor oplossingen: Eerstens automatiseren door EDI. Hiermee kunnen o.a. orders en verkoopresultaten uitgewisseld worden. Ten tweede: de logistiek kan en moet veel efficiënter worden, aangepast aan de snelle vraag van de consument. Bundeling en transparantie van de vervoersbranche zijn daarvoor de voorwaarden.

Stel nu eens dat we dit keer deze woorden niet alleen voor lief aannemen, maar dat elk individueel bedrijf ook daadwerkelijk vanuit zijn positie hieraan inhoud gaat geven. Dan zou de modebranche een van de best renderende bedrijfstakken zijn. 'Waarom nemen we dan geen actie?'vraagt u zich af? Het antwoord zit 'tussen de oren' van alle individuele bedrijven in de branche. Ieder heeft zijn handen vol aan zijn eigen ambities en problemen. Tijd voor aandacht en energie voor collectieve inspanningen wordt nauwelijks vrijgemaakt.

Toch komt er nu uit nood geboren een nieuwe insteek! Uit recent gehouden onderzoek door FashionUnited komt sterk naar voren dat zowel bij retailer als leverancier een uitgesproken positieve houding groeit om over eigen muurtjes heen te kijken. Met deze houding en de ondersteuning van Modint, Mitex en FashionUnited maakt de branche een grote stap voorwaarts.

De visie op de modebranche:

1. Van een aanbod- naar een vraaggerichte marktstructuur De westerse wereld heeft in de laatste 10 á 15 jaren een mega omwenteling gemaakt van een'aanbod-' naar een 'vraaggericht' economie. Tot vóór 1990 kon een product op de markt gebracht worden wat niet helemaal voldeed aan de wensen. Een gebrek aan consumenten- en mode kennis was daar debet aan. De aangeboden collectie werd echter nog wèl verkocht!

2. De opkomst van de winkelformule De leverancier onderscheidt zich van de concurrentie door het 'merken' van zijn collectie, ontworpen voor een bepaald consumenten segment of doelgroep. De winkelier zag het toenemende belang van de consument en schiep een sfeer/signatuur rond en in zijn winkel, waarmee zijn klanten zich graag identificeerden. Deze kernactiviteiten van leverancier en winkelier vormen 'samen' de kracht om een marktsegment duurzaam succesvol te beleveren.

3. Uw plaats in de keten Was er tot nu toe alleen aandacht voor horizontale uitbreiding van het aantal winkels door het filiaalbedrijf, in de komende jaren zal de aandacht vooral gericht moeten zijn op de verticale ketenvorming van stoffenleverancier tot en met de winkel. Een impuls voor de vorming van fashionketens zijn de strategische marktconcepten van Zara en H&M. Deze flexibele ketens zullen in de komende 5 jaar de opmaat zijn voor de gehele modebranche.

De nog te vormen ketens van het zelfstandig filiaalbedrijf en het speciaalkanaal combineren de collectie-ontwerpkracht van de leverancier met de merchandisingkracht van de winkelier. We moeten denken dat voor elk consumentenmarktsegment ruimte is voor zo'n 3 á 5 winkelformules. Elke winkelformule gaat daarbij nauwe allianties aan met een 8-tal leveranciers. Zij waarborgen de noodzakelijke 'differentiatie' of wel de gewenste verscheidenheid in de collecties. In de ketens van zelfstandige ondernemers ontstaan elkaar versterkende functies, waarmee een extra prikkel wordt gegeven aan de bedrijfsprestatie en margeverbetering.

4. 'Outsourcing' van Logistiek aan 4 Party Logistics In de loop van de 90-er jaren ontstond het begrip Logistiek Dienstverlener(LDV). Deze faciliteert de leverancier met totale transporttrajecten en neemt de opslag van goederen over. Deze LDV wordt ook wel een '3 Party Logistics' genoemd. Deze logistieke bedrijven hebben als kernactiviteit het optimaal bezetten van vervoer- en opslagmiddelen.

Nu wordt logistiek een zelfstandige, aparte facilitaire bedrijfsactiviteit naast de branches. Om het meest optimale resultaat voor de modeketen te bereiken, ontstaat een zogenaamde 4 Party Logistics. Deze 4PL verdiept zich in het bedrijfsproces van het modehuis, creëert een optimaal scenario en vervult de regie voor het totale logistieke proces. Daarbij maakt de 4 PL gebruik van geavanceerde elektronische data uitwisseling tussen de ketenpartijen. De organisatie die toepassing van dit nieuwe ketenmodel voor uw bedrijf mogelijk maakt is FashionUnited Logistics. Meer informatie via Email: logistics@fashionunited.nl

Positionering in de verticale keten biedt het modebedrijf structurele voordelen: Concentratie op kernactiviteiten: alle middelen worden effectief ingezet Nieuwe logistieke scenario levert: Hoger margeniveau Adequate management informatie Efficiëntere goederenstroom beheersing Transparantie van de vervoersbranche Bundeling van goederenstromen: waardoor kostenbesparing betere bereikbaarheid van winkels minder storingen van het winkel verkoopproces Snellere beschikking over complete collecties bij start nieuw seizoen Mogelijkheid van vraaggestuurde leveringsketen: 'Efficient Consumer Response

FUvakblad
Logistiek