• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Terugblik: 10 must-reads van de maand juni

Terugblik: 10 must-reads van de maand juni

Door Joanna Mania

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

FashionUnited heeft tien lezenswaardige artikelen van de maand juni op een rij gezet.

1. Samen sterker: Terre Bleue neemt Gigue over

Belgische modemerken Terre Bleue en Gigue bundelen de krachten om internationaal te kunnen doorbreken. Terre Bleue nam daarom een meerderheidsaandeel in de sectorgenoot. Beide merken willen zo hun positie in de markt versterken en hun geloof in de toekomst van de Belgische mode onderstrepen.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

2. Hacked By Van Slobbe en Van Benthum. Designers revanche

“Creativiteit biedt oplossingen voor veel problemen”, zegt trendanalist Christine Boland. Volgens haar zijn het de creatieve denkers die in schijnbaar uitzichtloze situaties met mogelijkheden komen. “We leven in een turbulente tijd, de wereld staat op z’n kop, juist dan viert creativiteit hoogtij, want in zulke periodes geven fashion en design de richting aan.” Zo bezien is Hacked By, het relatief nieuwe modelabel van de twee gevierde Nederlandse ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum, een product van deze tijd.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

3. ‘Belgische mode geliefd, maar onvoldoende gekend’; Creamoda wil meer visibiliteit creëren

Belgen zijn fan van hun Belgische mode maar kennen die eigen modemerken onvoldoende, zo blijkt uit een onderzoek van de Belgische modefederatie Creamoda, uitgevoerd door iVox. Zo’n 84 procent van de respondenten van het onderzoek pleit ook voor een herkenbaar label.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

4. Ontwerpersduo Ravage: Acht zalen vol ‘zin’

Als je geen zin hebt, moet je zin maken. Dat is een van de befaamde uitspraken van Clemens Rameckers (1949) en Arnold van Geuns (1949), beter bekend als het ontwerpersduo Ravage. Museum Arnhem wijdt een grote overzichtstentoonstelling aan de ontwerpers, die in ruim 40 jaar in het vak zitten. Daarmee keren de ontwerpers terug naar de stad Arnhem, waar hun loopbaan ooit begon.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

5. MYOMY do goods: ‘Als je geen goede duurzame producten hebt, zal niks veranderen’

”Hoe zou mode eruit zien als we alleen maar duurzaam zouden produceren.” Vanuit dat oogpunt startte Marja Baas tien jaar geleden MYOMY do goods. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal tassenmerk met het oog op duurzaamheid.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

6. Hoe Europese merken de Amerikaanse markt kunnen veroveren

De Amerikaanse beursonderneming UBM Fashion, die in New York en Las Vegas de beurzen Coterie, Curve, Magic, Project, Stitch, WSA etc. organiseert, wil meer Europese merken over de grote plas zien te krijgen. Daar moet Mirjam Dietz voor gaan zorgen. Zij is uitstekend op de hoogte van de beurzenbranche en was onder andere lange tijd directielid van de Duitse Igedo Company, waar ze zich bezighield met projecten in binnen- en buitenland. We vroegen haar wat haar functie als adviseur precies inhoudt en naar het belang van de modevakbeurs anno 2017.

Lees meer: FashionUnited / Regina Henkel

7. Binnenkijken bij Saks Off 5th Düsseldorf

Het Canadese Hudson’s Bay opende de eerste Europese flagshipstore van Saks Off 5th in Düsseldorf. De winkel is gevestigd in het Carsch-Haus in het centrum van de Duitse stad. Verspreid over 3.500 vierkante meter en vijf verdiepingen biedt de winkel ruim, 700 internationale premium merken aan. FashionUnited was aanwezig tijdens de exclusieve opening. Een interactief beeldverslag.

Lees meer: FashionUnited / Barbara Russ

8. De stijgende populariteit van crowdfunding: “De aandacht van investeerders is goud waard”

Crowdfunding kent de laatste jaren een bliksemsnelle groei. Virtueel met de geldpot rondgaan vanuit één plek maakt het mogelijk om op korte tijd geld bijeen te sprokkelen, marktpotentieel af te toetsen en ambassadeurs voor zich te winnen.

Lees meer: FashionUnited / Christin Ho

9.De uitdagingen van circulaire mode

Circulaire mode komt steeds vaker terug als een van de uitdagingen voor de modesector van morgen. Maar waar hebben we het dan juist over? FashionUnited zocht naar een antwoord tijdens het Circular Fashion seminar van het Brussels Fashion and Design Platform MAD.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

10. Belgische American Outfitters wordt kinderlabel AO76

Als familiebedrijf draait American Outfitters al mee sinds de jaren 70 en zopas gaf het nog een nieuwe wending aan z’n succesverhaal, met een nieuwe naam en smallere doelgroep.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

Homepage foto: Terre Bleue

Terugblik